• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Snöflinga

Tack för er medkänsla.

Supernova99: Kört är det väl inte egentligen. Eller det beror på hur man ser det. Rent medicinskt är det säkert goda chanser att lyckas om vi gör en ny IVF-omgång. Och visst kliar det och visst skulle jag på många sätt vilja!
    MEN redan när vi blev erbjudna remiss till IVF för nästan fyra år sedan så bestämde vi att vi bara skulle göra detta en gång.
    Alltså en full behandling, och sedan ev. FET på det.
    Min man var tveksam redan till att göra en omgång, så det är nog inget att tänka på att göra några fler.

Och vi har ju fått ett fantastiskt barn, så det är väl egentligen inte synd om oss. Jag har fått vara gravid o.s.v.
    OCH det känns faktiskt skönt att veta att vi har bestämt oss. Vi ska inte hoppas, inte äta mer hormoner, eller spruta mer hormoner. Inte försöka passa in livet efter ultraljud och annat.
    Det hade varit fantastiskt underbart att få vara gravid och få en bebis till. Men det är liksom inte värt att ge sig in i detta igen helt enkelt.

Jag tror att adoption också är ett fantastiskt sätt att bli förälder på!
    Men just nu känns det så klart mest bara tomt...

• jenads
    Snöflinga skrev 2013-09-12 22:24:12 följande:
    Hej på er!
    Det här blev en skitdag för oss.
    Skulle till Umeå för FET, hade två blastocyster i frysen och var jättepepp. Såg fram emot tvillingar...
    När vi har 30 minuter kvar till Umeå ringer det och jag förstår direkt - ingen hade klarat upptiningen!
    SÅ snöpligt! SÅ snuvad jag känner mig.
    Visst visste jag att det kunde bli så, men inte skulle det bli så för oss! Det här skulle ju bli får revanch efter missfallet i mars.
    Nu står vi här istället och har gjort alla våra försök. Nu blir det mest troligt inga fler graviditeter, inga fler små bebisar... Känns tungt och svårt att ta in. Att vi inte ens fick chansen till insättning.

Nu ska vi smälta detta och sedan (så fort som vi känner att vi orkar) ringa familjerätten för att påbörja adoptionsutredning. Tänk hur livet kan vara ibland.
    lider med er
  • jenads
    Stargazers skrev 2013-09-13 18:56:40 följande:
    Snöflinga: Nä fy fan va tråkigt :( :(

Idag blev det ET av ett 2-dagars embryo för oss, hoppas såklart att det fäster! Shit vad overkligt detta känns!
    snöflinga: lycka till
  • supernova99

Snöflinga: ok Ja jag förstår hur ni tänker. Låter sunt.. Och adoption är ju som du säger att fantastiskt alternativ det också :) och ni som redan har ett barn sedan innan.

• jenads
    jenads skrev 2013-09-13 21:10:23 följande:
    snöflinga: lycka till
    lycka  till
  • germany

Skrev en del i denna tråd förut och tycker det är fint att se att tråden lever vidare.
    För er som kämpade samtidigt som mig och som kanske kommer ihåg mig så vill jag berätta att min och mannes dotter föddes för ca 1 månad sedan Hjärta. Vi är så lyckliga över att vi lyckats få detta lilla mirakel.
    Vi ska också försöka oss på ett syskon så snart kroppen tillåter (vill hellst amma tills dottern är minst 6 månader gammal). Någon som vet hur lång tid det tar för mensen att komma igång efter avslutad amning? Känns som om vi inte har tid att slösa just tid om vi ska få till ett syskon.

Kram på er alla och heja ni duktiga som jobbar framåt mot ett plus {#emotions_dlg.flower}

• jennyz

Germany: stort grattis!!! Då är er dotter ung lika gammal som vår dotter... Min mens kom rätt snabbt efter jag hade slutat amma, men jag delammade bara eftersom jag då hade för lite mjölk, fick aldrig tillräckligt...
    Jag har för mig att de rekommenderar att barnet är ett år innan man börjar med syskonförsök, men jag kan ha fel, du kan dock kolla det innan så du inte slutar amma "i onödan" om du vill amma... Förstår känslan att vilja köra igång snabbt, vi körde igång när dottern var exakt ett år, och hon fyller nu fyra, så det har tagit ett tag för oss... Ung lika länge som det tog innan jag blev gravid första gången, hade sagt att jag inte skulle kämpa lika länge för syskon, men kunde inte sluta...och det är jag glad för idag!!!

• germany

Jennyz - Åh, grattis själv! :) Vad roligt!
    Menar du att du alltså redan fått mens fast dottern bara är 1 månad gammal? Det låter ju glädjande att mens kan komma tillbaka så snart efter avslutad amning. Du ammar alltså ingenting nu? Tänkte om man kanske kan få tillbaka mensen även om man låt säga ammar morgon och kväll?

Kan vara möjligt att rekommendationen är att vänta tills barnet är 1 år innan man blir gravid, men jag har flera i min bekantskap som blivit gravida väldigt tidigt (redan inom 4 månader från det att barnet fötts) och ingen BM eller läkare har sagt något negativit om det i allafall. Men det är såklart aldrig fel att ens kropp hinner återhämta sig hyfsat från den förra graviditeten, lär kunna bli tungt mot slutet annars.

Jag vill också hinna äta en del preparat inför syskonförsöket, så om jag ammar tills dottern är 6 månader så räknar jag ändå inte med att köra igång förrän ytterligare 3 månader senare (vill äta DHEA och helst minst 3 månader.) Vi har ett gratis IVF innestående (kompensation) och så tänker vi förstås testa den naturliga vägen (det var så vår dotter kom till efter flera misslyckade IVF).

• jennyz

Nej nu helammar jag, detta är vårt andra barn, så nu har jag ingen mens än... :) storasyster delammade jag fyra månader sedan gav jag upp, var rätt utmattad av allt ammande och ersättning och dottern var inte heller helt nöjd... Har för mig att mensen återkom inom en månad efter jag slutat faktiskt, men som sagt var det kan ju vara annorlunda om man helammar, i slutet hade jag sparsamt med mjölk, men ville kämpa på så länge jag orkade så hon fick i sig så mycket som möjligt...

Härligt att ha ett gratisförsök innestående, om det inte lyckas naturliga vägen, har ni alltså betalat för ett försök som de ska kompensera för?

Jo absolut kan man bli gravid snabbt, brorsans barn är 11 månader mellan dem... tänkte bara vad kliniken säger om de ber dig avvakta... Jag hade fått för mig att man inte fick göra försök efter ett år annars hade jag nog också börjat innan eftersom jag ändå inte ammade, man vet ju hur lång tid det kan ta!!

• germany

Jennyz - Ok, då är jag med Glad, tyckte det lät lite ovanligt bra att få tillbaka mens så snabbt Flört.
    Jag ska när dagen att sluta amma är inne försöka att inte stressa och tänka på när menen behagar komma tillbaka, men åldern tickar på och jag fasar för chansen rinner ifrån mig för varje månad som går framöver. Är förvisso helt överlycklig över det barn vi nu faktiskt fått mot alla odds så att säga...men skulle vara helt fantastiskt att få ge vår dotter ett syskon och för egen del att få uppleva ännu en graviditet, förlossning och bebismys ännu en gång. Dock ska vi njuta av vårt mirakel först och främst, men tycker att tiden rusar iväg med henne också, redan 1 månad!!! Känner du också att tiden går fort?

Har ingen aning om vad kliniken säger om att göra ett IVF relativt snabbt om det går. Detta var en graviditet som vi lyckades med helt själva.
    Vi betalade för ett IVF som vi fullföljde men där det blev strul med kommunikationen mellan såväl hemortsläkare, IVF klinik samt då oss. Så när vi misslyckades med vårt senaste IVF försök så skrevs det in i min jorunal att vi när vi känner oss redo har ett helt gratis IVF försök hos kliniken. Dock ska vi första 3-4 månaderna sedan mensen kommer tillbaka jobba på egen hand.

På förlossningen sa dom till oss att omedelbart sätta igång med barnverkstaden igen så snart mensen kommit tillbaka då kroppen oftast svarar upp positivt de första 3-6 månaderna. De visste många i 40 årsåldern som återkom på nytt med att föda barn efter att de fåt sitt första. Jag hoppas att vi också har samma tur, prova och göra så gott vi kan ska i i allafall. Solig

Vill du ha flera barn? Får jag fråga vilken ålder det är på dig?