• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Absolut, jag är 35 år, sambon 40, vi kommer inte skaffa fler barn, hade redan bestämt oss innan hon föddes, och eftersom det blev komplikationer och de fick operera bort min livmoder så är det nu kört, men vi hade som sagt var bestämt oss innan, jag har alltid velat ha två barn och känner mig väldigt välsignad att vi fått det efter alla dessa år... Så jag är nöjd... ;)

Jo tiden går för fort känns det som, försöker njuta av bebismys, men det är svårare med ett storasyskon...

• germany

Vilken lycka att du nu fått de barn du alltid velat haft.
    Men vad trist ändå att det blev komplikationer, vad var det som hände? Hoppas jag inte är okänslig som frågar om något som du kanske inte vill skriva om (bortse bara från min fråga isåfall).

Kan tänka mig att det är mera rusch omkring när du har en storasyster till bebisen, men är övertygad om att du njuter ändå och är stolt och glad över dina små liv Hjärta

• germany

Förresten Jennyz, jag kastar in en fråga till dig då vi har bebis i samma ålder. Vad äter du för grönsaker, frukt & bär? Jag skrev ett eget inlägg om detta för att få veta vad som är ok för de smås magar när vi ammar. Jag har blivit ganska förvirrad tidigare av att läsa så många olika sidor där alla säger olika.....

Apelsiner & jordgubbar verkar man ska undvika, men hur är det med tex päron, physsalius, bladspenat, hallon, blåbär, svartvinbär osv?

Kanske någon annan i tråden också kan ge mig lite goda råd, tacksam i såfall. Är alltså enbart rädd att min bebis ska få problem med magen. Jag har nog blivit uppskrämd av att läsa så till slut känns det som om jag inte kan äta nånting av dessa (grönsaker, frukt & bär).

• jennyz

Jag äter inte så mycket bär, det lilla jag äter tänker jag inte på så jag är inte så mycket till hjälp... :) äter mest äpplen vad gäller frukt, lite satsumans, men har inte märkt att hon blir konstig i magen... ;)

Helt ok att fråga på!! Det var planerat snitt eftersom det var föreliggande moderkaka så normal förlossning var inget alternativ. När de "öppnat" mig upptäckte de att moderkakan vuxit fast i livmodern så när de skulle ta ut moderkakan så började livmodern blöda, och slutar inte...de gjorde allt de kunde men var tvungen att ta bort livmodern för att stoppa blödningen, tappade ändå totalt nio liter blod! Så jag mådde inte så bra innan de sövde ner mig för att operera (var vaken under snittet och fick se dottern och informeras om läget innan det beslutades att operera då sövde de ner mig)

• YoCheri

Korta protokollet.

Jag ska idag börja ta orgasprutan och har schema att ta den i tre dagar. Sprutor har jag för 6 omgångar.
    Stämmer det att efter VUL så bestäms det om jag ska ta fler och hur många?
    Kommer verkligen inte ihåg och det var mannen som pratade med Umeå häromdagen och han frågade inte .) 

• Snöflinga

YoCheri: Efter vul får du vidare ordination - ja. Jag tror att man alltid fortsätter att ta sprutor men att dosen kan ändras efter vul beroende på hur det ser ut då.

• YoCheri

Snöflinga, Då hade jag rätt. 
    Jag försöker att låta bli o tänka på detta för då blir jag "obsessed" och kan inte annat.
    Ser en väninna som gör samma sak men hon är åt andra hållet. Hon ska veta ALLT och kunna precis varje sak.  

• supernova99

En fråga: någon som har haft problem med lutinus vagiatorerna? Jag tycker dom är hemsk. Svider, kliar och bränner där nere.. Har bara tagit dom i två dagar och det är redan jobbigt. Har typ sår därnere. :/

• raffebo

Germany: Jag fick vänta 1 år innan jag fick göra syskonförsök i Umeå. Men undantag finns säkert, jag var under 40 så det spelade kanske in. Anledningen till att man ska vänta var att kroppen skulle läka ihop som jag förstod det, men å andra sidan finns det ju de som blir gravida snabbt igen, och jag hade inte väntat 1 år om jag var över 40. Grattis till tösen också!

• jennyz

Supernova: jag tyckte att de var jättejobbiga första dagarna sedan vände det och de kändes smidigare än vaggisarna jag hade innan... Hade dock inga sår, använder du applikatorn? Om du gör det kanske du ska prova utan ett tag?