• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Petto 83
    YoCheri skrev 2013-09-18 06:19:14 följande:

Godmorgon!

Igår ringde sköterskan och frågade om jag hade ont i magen. Nja nej det har jag väl inte. Lite värk som vid ägglossning/mens men inte störande.
    Jag hade reagerat kraftigt och fick lov att sänka dosen på pur.
    Igår kväll fick jag en sån hemsk huvudvärk att det bara var att ligga blickstilla. Har nog aldrig i mitt liv haft så ont i huvudet! Någon som fått samma av sprutorna? (misstänker det är pga dem, kan vara av förkylningen med) 

Jag har alltid haft mycket huvudvärk när jag tagit sprutorna. Och jag har nog haft mer om jag haft mycket äggblåsor. Hoppas det blir bättre för dig och att du slipper bli överstimulerad.
  • Stargazers
    penntroll: Vill du ha info om den långa metoden eller om äggplocket? Själv gjorde jag den korta så vet inte hur den långa upplevs. 

YoCheri: Fick själv aldrig huvudvärk av sprutorna, men tycker att man har läst det här och där att det verkar vara en hyfsat vanlig biverkning. 
    ET 13/9, ruvardag 5
  • Nypan84

Hej på er!

Idag är jag på RD 2 och har fått lite ljusgula/ljusbruna flytningar eller snarare klumpar som kommer med Lutinusresterna. Är det någon mer som fått så? Så himla nervös nu...  

• trex2013
    Nypan84 skrev 2013-09-18 11:50:38 följande:
    Hej på er!

Idag är jag på RD 2 och har fått lite ljusgula/ljusbruna flytningar eller snarare klumpar som kommer med Lutinusresterna. Är det någon mer som fått så? Så himla nervös nu...  

Ingen fara så länge det inte är färskt rött blod. Rosa flytningar kan man tydligen också få under lutinus behandlingen.
    ta det lugnt. :)
  • trex2013
    penntroll skrev 2013-09-18 10:36:26 följande:
    Äggplockningen :)
    Jag har bara gjort det en gång men kommer göra det på nytt i nov/dec.

Jag fick citodon som lugnande inför ÄP, efter 20 min satte de in en kateter (heter det så?)i armvecket. Sen efter ca 1tim så fick jag gå in i op rummet där ÄP skulle ske.
    Väl där så tvättas man där nere och får en lokalbedövning. Sköterskan ger morfin via armvecket. Hon sa att man kunde känna sig lite "lullig" men tyvärr upplevde jag inte alls detta utan var hur klar som helt i skallen och kroppen.
    Jag tycker det gjorde väldigt ont äggen skulle plockas ut men vet att andra inte alls tycker det känts så mycket.
    Be iaf om mer bedövning om det skulle göra ont man ska inte behöv ligga och smärt svettas.
    Jag kommer be om mer bedövning inför nästa gång.

Lycka till det kommer gå bra! =)
  • Stargazers
    penntroll skrev 2013-09-18 10:36:26 följande:
    Äggplockningen :)

Jag hade väldigt lik upplevelse som Trex tyvärr, det gjorde väldigt ont fastän jag bad om mer smärtstillande. Blev heller aldrig lullig av morfinet - fick ingen kännbar påverkan av det alls. Vill inte skrämma dig, men så var min upplevelse. När själva äggplocket var klart avtog smärtan.  Om det blir någon fler gång kommer jag att be om mycket högre dos från början.

• Nypan84

Tack Trex! Känns lite lugnare nu, man jag kan inte låta bli att tänka att så klart att mensen kommer.

Penntroll, det är ingen behaglig sak att gå igenom men för mig var det nog mer obehag än smärta. Och en sak som  du kan tänka på är att om du vet att du inte tål morfin, säg till. Första gången vi gjorde äggplock sa jag till, men nu den vi gjorde förra veckan glömde jag att säga till att jag blir väldigt illa mående och kräks. Det finns medicin mot det så man slipper må illa :)  Lycka till med ditt ÄP!

• jennyz

ÄP är olika från person till person, för mig var det också mer obehag, jag hade aldrig ont på alla ÄP jag gjort, tyckte däremot att det var nervöst först att få veta hur många ägg de hittade... En gång fick jag se på UL samtidigt, häftig känsla men då ser jag ju när de sticker för att punktera varje blåsa så då ryckte jag till varje gång...bättre att inte se...

• YoCheri

Imorgon är andra VUL. När jag pratade med sköterskan i tlfn i.. tisdags... lät det på henne som att vi ska till U tidigast på måndag - tidigast.