• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EbbaGrön
    Familjelyckan skrev 2013-11-13 19:18:34 följande:
    Nu hänger jag inte med. Trodde att om ägget har delat som det ska då blir det 2-dagars, för embryot gillar väl bäst att vara i livmodern? Och om ägget inte har delat så bra som man önskar sig, då först långtidodlar man 5 dagar så det blir en blastocyst? Eller har jag fått allt på bakfoten? Blir lite förrvirrad när jag läser era inlägg att ni vill att det ska långtidsodla. Är det bättre chans att bli gravid med en blastosyst?
    Undrar också lite över detta, jag blev gravid på vårt 2dagars ägg och dom ägg vi har kvar i frysen är långtidsodlade (odlade 4-5dagar tror jag), är det större chans att bli gravid på ett 2dagars ägg eller ett långtidsodlat, eller har det ingen större betydelse?
  • äralltupptaget

Familjelyckan - när vi gjorde IVF så fick vi ut 15 ägg, så för oss blev det en långtidsodling. När vi sedan skulle göra insättningen så frös 1 ägg in, och resterande odlades vidare, och alla "dog". Så  av 15 ägg fick vi 1 insatt och ett i frysen. Jag blev skitsur.. det kändes som att dom " odlat sönder dom" ,  vet inte hur länge dom odlar innan dom är " nöjda" men jag antar att dom vet vad dom gör...
    Men man fick väldigt lite info om det.. utan mer, tyvärr dom dog, lycka till med det vi satte in..

Nu gick det ju bra för oss, blev gravid på1:a försöket .. men jag hade nog känt mig jäkligt stressad om det hade gått åt helvete och man bara hade 1 kvar i frysen...

• äralltupptaget

så här står det på deras hemsida

Vi kan inte alltid med säkerhet skilja på ett embryo med god eller dålig prognos till graviditet bara genom att titta på det. Finns det ett stort antal embryon två dagar efter befruktning kan det därför vara svårt att välja ut det allra bästa embryot för återföring. I det läget kan läkaren och embryologen välja att långtidsodla embryona för att öka möjligheten att välja rätt embryo och på så sätt öka graviditetsmöjligheten i den aktuella behandlingen.

• jennyz

Precis så är det, när de odlat länge kan de se bättre vilka som är finare än andra, däremot så trivs de såklart bättre i livmodern än på labbet, så ett embryo som inte överlever fem dagar på labbet hade kunnat klara sig i livmodern, men får man några blastocyter så är det väldigt bra då de utvecklats längre och man ser kvalitén bättre.. De vill inte långtidsodla om man har för få ägg för att de vill inte riskera att man blir utan återföring, men om de efter två dagar tycker att det är många fina kan de vilja fortsätta odla för att kunna återföra det bästa... I vårt fall ringde de sista försöker en timme innan jag skulle på ET, jag fick inte ut så jättemånga ägg denna gång, 7-8 tror jag, men av dem var det 5-6 fina efter två dagar, så då frågade de om det var ok att odla tre dagar, så vi provade det och fick dagen efter ett fint embryo tillbaka, hon ligger nu i sängen bredvid mig... förra gången jag blev gravid var dock på 2-dagars odlat, den gången och flera ggr till sattes två tillbaka...innan vi fick vår första dotter valde vi att återföra två st, hellre tvillingar än inget barn... vi fick göra det fr.o.m. Andra ET, kanske pga åldern, eller att sambon var tvungen att göra tesa för att få ut spermier, är osäker, jag frågade och de sa ok.

• trex2013

Hej alla. Det blir inget besök i Umeå för mig i dag. Inga ägg överlevde.
    Fy fan vad ledsen jag är. Gråter

• Petto 83
    trex2013 skrev 2013-11-14 10:34:09 följande:

Hej alla. Det blir inget besök i Umeå för mig i dag. Inga ägg överlevde.
    Fy fan vad ledsen jag är. Gråter

Men fy så tråkigt!! Skickar styrkekramar till er
  • trex2013
    Kvinna32 skrev 2013-11-14 11:43:34 följande:
    Trex2013 vad ledsen jag blir för din sjuk!! vad händer nu då?
    vet inte vad som händer. Läkaren ringer i ef.
  • äralltupptaget

om man ska sätta in ett fryst ägg, men som i vårt fall-  bara ett i frysen, och det inte klarar upptiningen.. Får man då göra ett " färskförsök" gratis istället då, eller måste man betala ?