• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • trex2013

Det blir i morgon. Lite snopet hade ställt in oss på att välja få en blastocyst men nu blir det två tillbaka i morgon istället.

jenads skrev 2013-11-12 16:09:53 följande:
    så härligt med så många ägg. har ni bestämt er när det blir ET?

• jenads
    trex2013 skrev 2013-11-12 16:14:54 följande:
    Det blir i morgon. Lite snopet hade ställt in oss på att välja få en blastocyst men nu blir det två tillbaka i morgon istället.
    men gud vad spännande att dom sätter in två st. håller verkligen tummarna för er. visst är det andra försöket för er?
  • Stargazers
    trex2013 skrev 2013-11-12 16:14:54 följande:
    Lycka till imorgon! Vi fick också ut många ägg (22 st) på vårt första och enda försök hittills, men det blev ET för oss också på dag 2 eftersom många av äggen inte var mogna. Blev också lite snopen över detta, hade också räknat med att få en blastocyst. Men det betyder ju bara att de tar det säkra före det osäkra :)
    Får man fråga varför det blir två stycken återförda redan på andra försöket?
  • trex2013
    jenads skrev 2013-11-12 16:26:09 följande:
    men gud vad spännande att dom sätter in två st. håller verkligen tummarna för er. visst är det andra försöket för er?
    Jo det är vårt andra försök via det långa protokollet. Fick som sagt ut 20 ägg men 3 var ej mogna och endast tre är befruktade så jag antar att det är därför vi kan välja alternativet att få tillbaka två embryon.
    Har funderat mycket på att välja mellan ett eller två, för och nackdelar. Jag ock min kille hoppas att det är lite, lite större chans till att bli gravid om jag har två.
    Kan ju lika gärna bli ingen bebis , en bebis eller två bebisar. Blir det två ja då är det meningen tänker jag! :)
  • trex2013
    Stargazers skrev 2013-11-13 09:39:12 följande:
    Lycka till imorgon! Vi fick också ut många ägg (22 st) på vårt första och enda försök hittills, men det blev ET för oss också på dag 2 eftersom många av äggen inte var mogna. Blev också lite snopen över detta, hade också räknat med att få en blastocyst. Men det betyder ju bara att de tar det säkra före det osäkra :)
    Får man fråga varför det blir två stycken återförda redan på andra försöket?
    Tack! Kl 14.45 är det dags! :)
    Har inte frågat men jag misstänker att min ägg kvalité inte är den bästa. :(
  • Stargazers
    Trex: Jag tycker absolut att ni gör rätt val! Jag hade också valt två stycken ifall jag fick chansen. Håller tummarna för att det går vägen för er!
  • trex2013

Ändrade planer! Tydligen har inte alla ägg delat sig så snabbt som de ska, så det blir nog UMEÅ i morgon istället.
    Fy vad orolig jag är nu att det inte blir av alls! Rynkar på näsan

• Familjelyckan

Nu hänger jag inte med. Trodde att om ägget har delat som det ska då blir det 2-dagars, för embryot gillar väl bäst att vara i livmodern? Och om ägget inte har delat så bra som man önskar sig, då först långtidodlar man 5 dagar så det blir en blastocyst? Eller har jag fått allt på bakfoten? Blir lite förrvirrad när jag läser era inlägg att ni vill att det ska långtidsodla. Är det bättre chans att bli gravid med en blastosyst?

• äralltupptaget

Läkaren som vi hade sa att, ser man att många inte klarar sig från början , eller att man har få ägg så chansar man inte utan stoppar in dom efter 3 dagar.. men har man många som man sedan kan " kolla in " lite extra för att se hur dom utvecklas , delas rätt osv, så ger det större chans att få guldägget instoppat.

• Familjelyckan

Ok, jag förstår. Men om inte ett enda ägg har klarat sig i labbet med långodling, så kanske man sumpar sina chanser att ägget hadev istället överlevt bättre i livmodern? Blev så förvånad att vi fick långtidsodlat nu och när vi fick sonen var det bara 2-dagars. Men man litar på läkarna och dem borde veta vad som är bäst.