• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-08-20 18:41:12 följande:

ET idag gick bra och härligt nog har alla de resterande åtta äggen fortsatt dela sig så förhoppningsvis klarar sig många av dem till frysen. De sa att äggen såg bättre ut idag jämfört med igår, lustigt nog. Vissa av de som inte delat sig så fort igår hade tagit igen det idag. Men med tanke på hur det såg ut igår så ville de inte chansa och vänta till på lördag. Nu stundar den olidliga väntan som ruvare! Men i och med att kroppen fortfarande är rätt tagen sedan ÄP (öm och svullen) så känns ju inte förutsättningarna optimala, men visst hoppas man ändå :)

Härligt det verkar ju lovande! Här väntar jag ivrigt på mens (5 dagar kvar) dock fick jag en misstänkt svampinfektion nu. Hoppas den hinner försvinna snabbt.
  • Pommac1
    Northstrom skrev 2015-08-21 19:57:03 följande:

Halloj!

Kul att läsa att fler är i samma fas . Vi gjorde äggplock idag. Jämfört med förra gången (gonal-F) så kändes kuren med Menopur såå mycket bättre. Inte lika "ont" under tillväxt. Dessutom verkar äggen förhoppningsvis fått bättre kvalitet, även om de blev färre denna gång. Förra gången blev det 17 äggblåsor, idag plockades 12 st. Själva plocket gick också mycket bättre och var (om möjligt) aningen behagligare. Det gick fort och smidigt, behövde bara bedövning en gång. Förra gången krävdes det två rundor med bedövning och plocket tog mycket längre. Idag åkte jag hem efter cirka en timme. Hemma har det visserligen varit lugnt och nu är jag ganska spak...hejja alvedon !

Kram på er och keep on going!

Härligt att det känns bättre. Jag fick ut 8 ägg med Gonal-f och 9 med menopur och sedan 5 ägg med menopur. Tror att det varierar rätt mycket. Hoppas på många ägg denna gång. Dock blir ju äggen bättre med menopur men mina ägg vägrade ju att befrukta sig. Så för vår del är menopur inge bra. Vi kör Gonal-f igen nu.
  • Northstrom
    Pommac1 skrev 2015-08-21 20:09:54 följande:

Härligt att det känns bättre. Jag fick ut 8 ägg med Gonal-f och 9 med menopur och sedan 5 ägg med menopur. Tror att det varierar rätt mycket. Hoppas på många ägg denna gång. Dock blir ju äggen bättre med menopur men mina ägg vägrade ju att befrukta sig. Så för vår del är menopur inge bra. Vi kör Gonal-f igen nu.

Ja, det varierar nog ruggigt mycket från person till person och beroende på vilka läkemedel som används. Gonal-f var ju praktisk ur doseringssynpunkt. Bara vrida på pennan. Menopur var det ju lite fix med innan. Finns det någon fler variant?
  • Pommac1
    Northstrom skrev 2015-08-22 07:50:50 följande:

Ja, det varierar nog ruggigt mycket från person till person och beroende på vilka läkemedel som används. Gonal-f var ju praktisk ur doseringssynpunkt. Bara vrida på pennan. Menopur var det ju lite fix med innan. Finns det någon fler variant?

Ja det är ju så. Vi är olika och reagerar olika. Ja det var krångligt med menopuren och enklare med Gonal-f men nackdelen är ju att man måste ta två sprutor en tid också. Har lite smått panik nu. Jag har troligen lyckats dra på mig svamp i underlivet (trodde barnmorskan som jag pratade med i fredags) ska dit på måndag om det inte gått över. Nu börjar jag dock känna mensen och är på dag 23! Kom en brun flytning idag. Brukar ha så några dagar innan mensen ska komma. Tänk om den kommer jättetidigt och att jag inte kan starta nu på grund av det här?
  • Stargazers
    Pommac1 skrev 2015-08-22 16:42:04 följande:
    Ja det är ju så. Vi är olika och reagerar olika. Ja det var krångligt med menopuren och enklare med Gonal-f men nackdelen är ju att man måste ta två sprutor en tid också. Har lite smått panik nu. Jag har troligen lyckats dra på mig svamp i underlivet (trodde barnmorskan som jag pratade med i fredags) ska dit på måndag om det inte gått över. Nu börjar jag dock känna mensen och är på dag 23! Kom en brun flytning idag. Brukar ha så några dagar innan mensen ska komma. Tänk om den kommer jättetidigt och att jag inte kan starta nu på grund av det här?
    Nä men nu är det väl nog med otur! Hoppas verkligen du inte har svamp och därmed kan starta upp en ny behandling snart!
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-08-22 19:35:40 följande:

Nä men nu är det väl nog med otur! Hoppas verkligen du inte har svamp och därmed kan starta upp en ny behandling snart!

Får hoppas att det blir bättre till i morgon. Jag vet inte heller om man måste avstå. Det är ju ändå ungefär nio dagar till äggplock från att man börjar med sprutorna. Men jag hoppas att det inte är nåt värre bara. Det vore inte bra. Orkar verkligen inte vänta längre.
  • Pommac1

Jag ringde vårdgiiden igår kväll då jag upptäckt en böld i form av en ärta där nere (fast där uppe där nere). Hon jag pratade med sa att det kunde ha med svampen att göra eller så kunde det vara en finne. Om den blev större och börjar göra ondare skulle jag kontakta vården. Idag känns den knappt! Har ej gjort ont (bara kliat lite). Jag frågade även om detta skulle påverka min Ivf-behandling men det skulle det inte. (Så skönt att höra!). Nu har jag vaknat två dagar i rad av världens ryggvärk! Så mensen borde vara här nu snart. Förväntar mig mens på onsdag (förväntar mig smådropp i morgon).

• Mella79

Hej allihoppa !

Jag är heeelt knäckt ! Har genomgått två försök och båda gångerna har de sagt att äggen inte har varit tillräckliga bra så jag fick inte de tillbaka ???? ! Har kört långt protokoll med final F är det skillnad mot menopur?

• Pommac1
    Mella79 skrev 2015-08-23 22:32:30 följande:

Hej allihoppa !

Jag är heeelt knäckt ! Har genomgått två försök och båda gångerna har de sagt att äggen inte har varit tillräckliga bra så jag fick inte de tillbaka ???? ! Har kört långt protokoll med final F är det skillnad mot menopur?

Det är helt individuellt hur medicinerna fungerar och doseringar. Jag har testat både Gonal-f och menopur och för mig blev kvaliteten sämre med Gonal-f och alla ägg blev inte mogna. Men menopur blev äggen i topp kvalitet med befruktades inte (två försök och en gång med mikroinjektion) så nu är jag tillbaka på Gonal-f igen och ska snart köra igång. Man måste tyvärr prova sig fram och försöka att inte ha förstora förhoppningar. Man får ha tålamod. Jag har bara kört korta med Gonal-f och långa med menopur.
  • Bolih84

Spraystart idag för oss! Äntligen! :)
    På sonens treårsdag till och med :D
    Känns skönt att vara igång igen!