• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-08-10 23:00:55 följande:

Jo de har säkert koll på läget! Var på VUL idag och hade 8 st blåsor på över 10 mm och 14 st som var under 10 mm. Har för mig att de gärna ska ligga på 20 mm? Aja får höra med dem imorgon när de ringer igen (då har svaret från dagens blodprov kommit). Nästa VUL blir på torsdag så om de ska bestämma sig efter det så hinns det ju då inte med nåt ÄP innan helgen.

Ja, jag skulle tippa på att det blir tidigast måndag. De växer ca 2 mm /dag tror jag. Runt 20 burkar de vara precis som du skriver. Men jag har haft kring 17-19 och degar varit mogna då. Men ju fler som hinner växa till sig är ju bättre. Du kanske får öka dosen på medicinen också om du ligger lågt. Du får se fram emot nästa vecka. Här har jag ägglossning (två veckor innan jag får starta).
  • Stargazers
    Pommac1 skrev 2015-08-11 19:33:33 följande:
    Ja, jag skulle tippa på att det blir tidigast måndag. De växer ca 2 mm /dag tror jag. Runt 20 burkar de vara precis som du skriver. Men jag har haft kring 17-19 och degar varit mogna då. Men ju fler som hinner växa till sig är ju bättre. Du kanske får öka dosen på medicinen också om du ligger lågt. Du får se fram emot nästa vecka. Här har jag ägglossning (två veckor innan jag får starta).
    Jo det stämmer, man vill helst upp i 20 mm - äggblåsorna måste vara minst 15 mm för att de ska innehålla ett ägg. Har kört på 150 sedan starten och ska fortsätta med det till åtminstone nästa VUL som blir på torsdag. Låter lovande om de växer hela 2 mm/dygn, då lär det ju säkert bli ÄP i början av nästa vecka. Förra omgången plockade de 22 ägg och nu ville de ha färre, kring 10-12 då det bara var hälften som var mogna sist.

Sorry om jag har dåligt minne, men skulle du också köra korta protokollet?
  • Stargazers
    Bolih84 skrev 2015-08-11 18:06:11 följande:

Telefonsamtal med läkare igår och vi kör igång med spray den 24/8, långa protokollet här...
    Känns bra att det äntligen är på G!

Ja härligt att ni får starta snart, bara två veckor bort :)
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-08-11 22:35:59 följande:

Jepp det blir kort protokoll med Gonal-f. Mina ägg stannar ju tydligen i utvecklingen när vi kört långt protokoll med menopur (då äggen inte blir befruktade). Längtar efter mens! Fast visst vore det bättre om jag blev gravid.
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-08-11 22:35:59 följande:

Hur har det gått? Äggplock snart?
  • Stargazers
    Pommac1 skrev 2015-08-15 21:54:18 följande:
    Hur har det gått? Äggplock snart?
    Det går bra, äggplock blir imorgon! Lite nervös då jag inte alls märkte av smärtlindringen sist, så kommer be dem ge en högre dos denna gång. Men samtidigt längtar jag till imorgon, ska bli skönt att få det gjort. Och förhoppningsvis finns det nå bra ägg där inne.
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-08-16 08:21:12 följande:

Det går bra, äggplock blir imorgon! Lite nervös då jag inte alls märkte av smärtlindringen sist, så kommer be dem ge en högre dos denna gång. Men samtidigt längtar jag till imorgon, ska bli skönt att få det gjort. Och förhoppningsvis finns det nå bra ägg där inne.

Å vad spännande. Tummen upp! För mig hjälper inte morfinet (dock gör bedövningen det) men jag har en äggstock som sitter högre upp och är större och när det ska plockas ur den känns det hemskt mycket. Det blir ett rejält obehagligt tryck. Jag har även märkt att morfinet gör mig sjukt illamående. Första gången fick jag massor med morfin (då de inte hjälpte) och mådde fruktansvärt efteråt. Gången efter det tog lite mindre men mådde illa ändå. Sist tog jag bara testdosen och jag mådde oförskämt bra då. Så för mig blir det så lite som möjligt nästa gång också. Jag gillar inte att må illa. Sedan är jag inte superrädd för smärta heller och det är ju en fördel. Men kan tänka mig att det blir extremt jobbigt för dem som är det. Hoppas det hjälper dig i morgon. Snart är det över. :)
  • Längtar03

Vi har gjort ivf i Umeå och har bara goda vitsord. Vi betalade själva eftersom vi har ett barn sen innan och vi fick starta så fort det blev bestämt att det var det bästa alternativet. Överläkare Solensten är fantastisk och vi lyckades på första försöket. Är i v 25 nu:) lycka till! Försök att ta ett steg i taget och ställ in dig på att det sällan funkar på första försöket.

• Stargazers

Själva plocket gick bättre än sist, dvs det gick fortare och kändes mindre. Däremot mådde jag svindåligt efteråt, blä. Kanske att jag heller inte tål morfinet? Nåväl nu är det gjort och de fick ut 19 ägg och återföring blir preliminärt på lördag såvida de inte hör av sig innan. Förra gången fick vi ut 22 ägg men bara 11 var mogna så ett högt antal behöver inte betyda jackpot. Men av de där 11 så blev det ju ändå ett barn så jag hoppas såklart att det går lika bra den här gången :) Det behövs ju bara ett guldägg!