• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • LottaU
    Pitebo skrev 2018-11-08 09:50:19 följande:

Hej igen! Ja tanken har slagit oss med, att med nio blastisar (dom var ju tio från början med vår dotter) skulle indirekt alla våra barn kunna komma från samma omgång. Vi hade en sjuj*vla tur att få ut 24 ägg varav 18 blev befruktade och tio av dom frös dom ner som 5-dagars. Och sen tog det på första insättningen, vi fick ju vänta i två cykler då jag vart överstimulerad.

Ja det är ju jättedyrt nu när man inte får det landstingsfinasierat. För varje insättning, även om man har i frysen går väl på mellan 11-15 tusen.

Hur gick det för er förra gången, alltså innan er son vart till?

En svindlande tanke, kan jag gissa. :)

Ok, drygt att vänta två cykler. Hur mådde du som överstimulerad? Var det er första ivf?

Trist att de tog bort bruttolöneavdraget, då hade en kommit billigare undan. Men skall väl ändå känna sig väldigt turlig som har en ekonomi som tillåter egen finansiering. :)

Vi hade sån otrolig tur att vi vid första ivf-försöket fick guldägget! Lyckan och chocken känns fortfarande. Är såklart medveten om att det kan ta längre tid med syskon, om vi ens kommer lyckas. Men det känns som att vi måste försöka iaf!
  • LottaU
    Pitebo skrev 2018-11-08 09:50:19 följande:

Hej igen! Ja tanken har slagit oss med, att med nio blastisar (dom var ju tio från början med vår dotter) skulle indirekt alla våra barn kunna komma från samma omgång. Vi hade en sjuj*vla tur att få ut 24 ägg varav 18 blev befruktade och tio av dom frös dom ner som 5-dagars. Och sen tog det på första insättningen, vi fick ju vänta i två cykler då jag vart överstimulerad.

Ja det är ju jättedyrt nu när man inte får det landstingsfinasierat. För varje insättning, även om man har i frysen går väl på mellan 11-15 tusen.

Hur gick det för er förra gången, alltså innan er son vart till?

Ok, drygt att vänta två cykler. Hur mådde du som överstimulerad? Var det er första ivf?

Trist att de tog bort bruttolöneavdraget, då hade en kommit billigare undan. Men skall väl ändå känna sig väldigt turlig som har en ekonomi som tillåter egen finansiering. :)

Vi hade sån otrolig tur att vi vid första ivf-försöket fick guldägget! Lyckan och chocken känns fortfarande. Är såklart medveten om att det kan ta längre tid med syskon, om vi ens kommer lyckas. Men det känns som att vi måste försöka iaf!
  • FrökenBlåklocka
    LottaU skrev 2018-11-08 15:16:32 följande:

Spännande! Håller tummarna för att ni får se ett fint plus! Hur mår du?

Mår för bra. Enda ovanliga är kaffe suget är borta. Men annars inget ovanligt. Jag är numera pessimist och tror inte detta sista försök kommer att gå alls.
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-08 15:25:16 följande:

Jo vi prickade första försöket vi med.. :) Men vårt "problem" var inte att bli gravida, vilket vi blev även spontant. Bara att det gick lång tid mellan graviditeterna och att alla slutade i missfall.

Men med ivf, progesterontabletter och trombyl gick det vägen.

På ren svenska var det förjävligt att bli överstimulerad. Låg på en tvåa av tre i grader. Hade så mycket vätska i buken så jag såg gravid ut!

Åh, är så avundsjuk på er som ska få dra igång! Som jag tidigare nämnt tänkte vi iaf vänta in sommaren innan vi försöker igen med en liten eskimå. Vilken obeskrivlig lycka om man skulle ha samma flax igen!
  • Pitebo
    LottaU skrev 2018-11-08 15:25:16 följande:

Jo vi prickade första försöket vi med.. :) Men vårt "problem" var inte att bli gravida, vilket vi blev även spontant. Bara att det gick lång tid mellan graviditeterna och att alla slutade i missfall.

På ren svenska var det förjävligt att bli överstimulerad. Låg på en tvåa av tre i grader. Hade så mycket vätska i buken så jag såg gravid ut!

Åh, är så avundsjuk på er som ska få dra igång! Som jag tidigare nämnt tänkte vi iaf vänta in sommaren innan vi försöker igen med en liten eskimå. Vilken obeskrivlig lycka om man skulle ha samma flax igen!
  • Pitebo
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-08 18:47:12 följande:

Mår för bra. Enda ovanliga är kaffe suget är borta. Men annars inget ovanligt. Jag är numera pessimist och tror inte detta sista försök kommer att gå alls.

Åh, så tråkigt att läsa. Förstår ju såklart att man blir bränd när de där magiska strecken aldrig tycks vilja visa sej.... Hur många dagar var embryot? Och hur ser er ivf-resa ut hittills? Hur många ägg, insättningar osv?
  • FrökenBlåklocka
    Pitebo skrev 2018-11-09 23:29:52 följande:

Åh, så tråkigt att läsa. Förstår ju såklart att man blir bränd när de där magiska strecken aldrig tycks vilja visa sej.... Hur många dagar var embryot? Och hur ser er ivf-resa ut hittills? Hur många ägg, insättningar osv?

Två stycken 2 dagars.

försök 1 gav oss en insättning och inga I frysen. Tror de var ca 6 ägg som plockades. Mens kom som vanligt för att bekräftas med minus på test dag.

försök 2 även här 6 uttaget men noll insättning så inget klarade sig.

försök 3 (och sista) 8 ägg uttaget 3 klara sig, 2 insatt och 1 skulle testat frysa med slutade dela sig.

Enda som skilde sig mellan de 2 första och sista är att vi bytte från gonal-f och orgalutran till menopur och orgalutran. Känns som menopur ju gav bättre resultat i min kropp men vad hjälper de nu när noll i frysen. Så hoppet ligger i de som sattes in. Men helt ärligt har jag helt tappat hoppet och vill bara att de ska vara över.
  • Pitebo
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-10 13:12:02 följande:

Två stycken 2 dagars.

försök 1 gav oss en insättning och inga I frysen. Tror de var ca 6 ägg som plockades. Mens kom som vanligt för att bekräftas med minus på test dag.

försök 2 även här 6 uttaget men noll insättning så inget klarade sig.

försök 3 (och sista) 8 ägg uttaget 3 klara sig, 2 insatt och 1 skulle testat frysa med slutade dela sig.

Enda som skilde sig mellan de 2 första och sista är att vi bytte från gonal-f och orgalutran till menopur och orgalutran. Känns som menopur ju gav bättre resultat i min kropp men vad hjälper de nu när noll i frysen. Så hoppet ligger i de som sattes in. Men helt ärligt har jag helt tappat hoppet och vill bara att de ska vara över.

Men räknas verkligen den andra svängen, när det inte blev någon insättning? Har fått för mej att det bara räknas om man kommer till ET? Men jag är som sagt inte insatt så långt.

När ska du ha mens, om du räknar efter insättningen som dag två efter ägglossning?
  • LottaU
    FrökenBlåklocka skrev 2018-11-08 18:47:12 följande:

Så tråkigt att läsa! Tror du så gör att du mår så bra, eller vad tänker du?

När är BIM ungefär? Håller fortfarande tummarna stenhårt!
  • LottaU
    Pitebo skrev 2018-11-09 23:25:58 följande:

Sån tur att ni hittade en kombo som funkade!

Låter inte kul! Blev du inlagd?

Är lite rädd för överstimulering då jag skall kombinera menopur och gonal-f, men försöker lita på läkaren. :)

Idag kom mensen, imorgon ringer jag kliniken och börjar med sprutorna! Skräckblandad förtjusning. :)

Åh, vad jag vill att det skall funka!

Förstår att det känns bra att vänta lite till. Vårbebis låter ju mysigt. :) Jag har dock velat köra syskonförsök sedan Oliver föddes, typ. Haha.