• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • Helenmedh

Gud vad skönt det kändes efter att läst denna tråden att min man tog mitt efternamn

Men läste att man kan lägga till mellannamn till barnet gratis, vart gör man det? Vill att mitt barn ska heta samma som mig och min make och inte bara ha mitt ex efternamn..

• Alessia

Din sambos exfru tog hans efternamn när de gifte sig. Det är hennes rättighet att behålla namnet efter skilsmässa, eftersom det nu ÄR hennes efternamn OCH hennes barns och det är inget du TS kan gör åt det utom möjligen grina illa.
    Och varför hennes val att behålla sitt efternamn skulle påverka ditt förhållande till din sambo begriper jag inte alls. Du skriver att ett namn betyder mycket för dig - nå, det kanske betyder en del för din sambos exfru också att ha samma namn som sina barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 10:39:53 följande:
    Höjden av svartsjuka..
    Ok, vi ponerar att det är svartsjuka, så, vart vill du komma med det? Har du något konstruktivt att dela med dig av eller är det bara sån du är, att du gillar att peka på andras brister?!

Jag vet inte vilken karaktärsbrist jag avskyr mest, avundsjuka(som går att jobba med) eller de som gillar att sitta på höga hästar..
  • Anonym (Varför det?)

Jag var gift i några år med en man med ganska ovanligt efternamn och det behöll jag i 13 år efter skillsmässan!  Bytte först då jag gifte om mig.

Det är ju faktiskt bara ett namn - och alltid retar det någon. 

• Anonym ((S))

för att hon gillar namnet?

jag tänker tvärt om - varför skulle hon byta? bara krångel. är väl enklare att behålla det namn man har?

om jag och min man (gud förjude!) skulle skiljas skulle jag tveklöst behålla efternamnet. för att jag gillar det. har bara haft det i två år än så länge, men det är en del av min identitet.
    och så är det så krångligt att byta namn i alla register osv. man kan väl tycka att namnet är ens eget även om man fick det när man gifte sig?

förstår om hon inte vill byta namn på barnen. för ungar är namn också en del av identiteten.

om det är mycket bråk dom emellan, han träffar knappt sina barn osv kanske du inte behöver känna dig hotad och provocerad av det att exet har valt att behålla sitt namn...? kanske till och med är bra för era barn att dom har gemensamt efternamn som stärker banden dem emellan sen när dom blir större och vill ha kontakt med varann även om exet och pappan inte klarar av detta.

• Anonym (förstår)

Jag skulle inte byta tillbaka till mitt fd namn om jag skilde mig (som det känns nu i alla fall). Mitt namn är mitt namn, jag har vant mig och det är nu jag. För mig är det också viktigt att heta samma efternamn som barnen, och varför skulle de i så fall byta namn?
    Nej jag förstår henne fullt.

• Agaton Sax
    Anonym (förstår) skrev 2012-03-14 11:31:24 följande:
    Jag skulle inte byta tillbaka till mitt fd namn om jag skilde mig (som det känns nu i alla fall). Mitt namn är mitt namn, jag har vant mig och det är nu jag. För mig är det också viktigt att heta samma efternamn som barnen, och varför skulle de i så fall byta namn?
    Nej jag förstår henne fullt.
  • Anonym
    Anonym (Jao) skrev 2012-03-14 10:38:38 följande:
    Jag förstår dig och tycker inte du är löjlig. Jag förstår inte heller varför ex behåller namnen när de gått skilda vägar..
    Min mamma har behållit min pappas efternamn också, de har varit skilda över 20 år. Jag tycker inte det är helt rätt, hon har dessutom barn med en annan man och de barnen har nu hennes efternamn, alltså min pappas efternamn, namn de inte har något att göra med..

Så bara för att man gått skilda vägar ska man radera allting som har med exet att göra?

Sitt namn och kanske barnen man har med den mannen också, ska man skiljas från dom också för dom är ju en del av exet, 50% iaf. Varöfr gå till överdrit. Ett namn är en identitet.

Kanske tycker hon namnet bara är fint och vill heta lika som sina barn, varöfr ska hon inte få kunna göra det? Bara för att den nya partnern blir svartsjuk???

Blir man svartsjuk på såna här löjliga saker så har man problem anser jag.
  • canmamma

Min första tanke var att det var ett karriärval. I den branchen jag jobbar så bygger man sig ett namn och det är något som verkligen påverkar. Att börja om igen med ett nytt (eller gammalt) namn skulle vara som att ta två steg tillbaka i karriären.

• Falumamman
    Lusing skrev 2012-03-14 11:13:25 följande:
    Skapa ett eget unikt namn! Af Öring! Von Pinkenstraalen Nä skämt åsido. Häng inte läpp för det. Ta hans efternamn och tänk inte mer på det.
    ha ha ha, då blir man garanterat själv om efternamnet iaf. Skulle inte tro att någon vill ha det namnet som gift, och då slipper karl leva med ett svartsjukt fruntimmer sen
Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?