• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • Hannah76

Jag behöll min mans namn när vi sklijde oss, ett ovanligt namn. Av ren lathet. Hade sedan innan behållt ett av de namn jag hade innan jag gifte mig.
    Efter ett par år efter att vi skliljt oss så hittade vi tillbaka till varann, så nu är vi sambor med samma efternamn. Våra barn har bara sin pappas efternamn.
    Det var lite roligt när vi fick tvåan (som vi fick när vi träffats på nytt) o skulle till familjerätten o intyga faderskap, o kom med likadana ovanliga efternamn.. =)

• Anonym

Måste bara svara, har bara läst ts. Jag heter typ svensson, så om jag hade gift mig med en person som hetat något annorlunda så hade jag absolut behållit det. Mitt barns pappa är från ett annat land och är ensam i Sverige om att heta det han heter. Nu gifte vi oss aldrig men åååååhhhh vad jag hade velat heta hans namn... :)

Så hade vi hunnit gifta oss innan vi separerade hade jag absolut behållt hans namn. Så mycket finare än mitt. Tänk ett vackert engelskt namn. Kanske beror det på vad man hetat innan, jag har alltid avsytt mitt efternamn, så jag ser inget konstigt i att béhålla.  

• Anonym

det är ju så väldigt olika det där...

Min sambos ex, ( de var ett par för över 20 år sedan), fick en dotter som fick hans efternamn.

Idag har sambons ex hunnit gifta sig 2 ggr o skaffat 3 barn till. Det 2:a barnet fick hon med man nr 2, och de gifte sig, de tog hans namn, varpå min sambos barn också fick hans, alltså dubbelnamn.

3:e mannen fick hon 2 barn till med och de gifte sig, hon bytte till hans efternamn, men de 2 första barnen fick behålla den 2:e mannens efternamn!  Och det är typ världens vanligaste namn.... Förstår inte varför barnen får fortsätta heta en mamns namn fast mamman o mannen inte är tillsammans? O mannen inte ens är pappa till något av narnen, idet här fallet det första.   

• marla333

min mamma har kvar sin mans efternamn, bara för att hon vill heta samma som oss. spelade ingen roll vad som hände vid skilsmässan. sedan är det ganska bökigt att byta namn. körkort och alla andra kort, skatteverket och liknande.

• Anonym

Min mamma har också kvar sitt namn. Det är dyrt att få det byt dels kostnaden det kostar att byta och sedan alla kort, körkort och pass. Fast mest har hon nog behållit det för att hon vant sig att heta det och att alla andra vant sig.

• Augustiblomman

Min exman har kvar mitt efternamn, jag är inte särskilt glad över det och jag förstår det verkligen inte! Vi var tillsammans i ca 6 år och skilde oss för 15 år sedan, och vi har inga gemensamma barn. Jag blir arg varje gång jag tänker på det!! Jag antar att det egentligen inte spelar någon roll,  men samtidigt känns det som en del av mig som han håller fast vid!

• Insatt

Jävligt enkelt och simpelt: Hon vill heta som barnen.
    Dessutom har hon all rätt i världen att behålla det och det ska inte du lägga dig i!
    'Herregud, folk asså. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 10:34:29 följande:
    Mäh! Vilket fräckt förslag. Det skulle ju innebära att förra fru fått något av ts sambo som ts inte får. Det är ju i praktiken samma sak som att ts inte är lika viktig som exet var. Ts är prio 1 och det ska banne mig synas! 

Ajdå........ tänkte inte på det Drömmer

• Joual

Jag har min exmans mycket ovanliga efternamn. Vi har inga gemensamma barn. Det handlar helt enkelt om att det är dyrt och krångligt att byta efternamn. Skulle jag nån gång gifta om mig så byter jag mer än gärna bort det här efternamnet, så det är inga nostalgiska skäl. Bara praktiska.

• funnybunny84
    Joual skrev 2012-03-15 13:39:43 följande:
    Jag har min exmans mycket ovanliga efternamn. Vi har inga gemensamma barn. Det handlar helt enkelt om att det är dyrt och krångligt att byta efternamn. Skulle jag nån gång gifta om mig så byter jag mer än gärna bort det här efternamnet, så det är inga nostalgiska skäl. Bara praktiska.
    samma här!

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?