• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 11:46:01 följande:
    Så bara för att man gått skilda vägar ska man radera allting som har med exet att göra?

Sitt namn och kanske barnen man har med den mannen också, ska man skiljas från dom också för dom är ju en del av exet, 50% iaf. Varöfr gå till överdrit. Ett namn är en identitet.

Kanske tycker hon namnet bara är fint och vill heta lika som sina barn, varöfr ska hon inte få kunna göra det? Bara för att den nya partnern blir svartsjuk???

Blir man svartsjuk på såna här löjliga saker så har man problem anser jag.
    Är namnet allt?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym skrev 2012-03-14 10:34:29 följande:
    Mäh! Vilket fräckt förslag. Det skulle ju innebära att förra fru fått något av ts sambo som ts inte får. Det är ju i praktiken samma sak som att ts inte är lika viktig som exet var. Ts är prio 1 och det ska banne mig synas! 
    Hur tänkte du nu? Menar du på allvar att om en tjej gifter sig med en karl så ger han henne sig själv när hon fått hans efternamn?

Jag känner folk som tar kvinnans efternamn av flera olika orsaker. Det kanske är finare, lättare att uttala osv..

Kan inte se varför det skulle vara Fräckt? Vad är felet med att ta kvinnans efternamn?

Och va gäller det Ts skriver, så har hon ju redan erkänt att hon är svartsjuk! Hade hon inte varit det så hade hon inte brytt sig alls. Min karl var gift innan jag träffade honom. Barnen och exfrun har hans efternamn.  Jag har aldrig tänkt tanken på att hon borde ta tillbaka sitt eget. Kan inte se vad det har med saken att göra.

Jag tror inte att Ts kille tycker mindre om henne bara för att dom skulle ta hennes efternamn..
  • Eva 081

Om det skulle varit jag som behållit namnet så skulle det varit för att ha samma namn som mina barn.
    Jag själv har ett namn, sambo och son ett, mina stora barn ett namn.....stackars brevbärare.

• Anonym

Jag har funderat på det där själv. Min sambo har ett ganska ovanligt efternamn och våra barn har fått hans, den dagen vi gifter oss kommer jag också ta det. Men hur skulle jag ställa mig till det vid en eventuell skilsmässa? Känns ju konstigt att gå omkring med "hans" efternamn. Speciellt om man skiljs som ovänner som i ts fall, men mycket bitterhet. Hade kanske inte spelat någon större roll om det var ett vanligt son-efternamn, men det är ganska unikt. Å andra sidan så vill man kanske heta som sina barn, det skulle nog vara den enda anledningen för mig tror jag. 
    Däremot behöver du nog inte lägga sådan energi på det ts, spelar det någon roll om hon nu skulle vilja ha honom tillbaka (låter ju osannolikt)? Han är ju med dig nu ändå så det spelar ju ingen roll. 

• Anonym

Jag har kvar mitt efternamn jag hade som gift av  främst två orsaker:
    - Jag vill självklart ha samma efternamn som mina barn!
    - Det vore ganska jobbigt att byta namn på jobbet. Alla känner mig ju under detta namnet. Vi har ganska många kundkontakter som vi har kontakt med.

Det är ett relativt ovanligt efternamn, men absolut inte helt unikt.

Däremot har jag funderat att lägga till mitt flicknamn som mellannamn (om man nu får göra så, det har jag inte kollat upp).

Om mitt X nya skulle bli svartsjuk pga att jag har kvar det efternamnet struntar jag faktiskt fullkomligt i, det är hennes problem i så fall...

• Sarah f

Det är praktiskt att heta samma som sina barn. Jag vet inte om ts man har barn med exfrun, men det är en bra anledning. Sedan kanske killen har ett snyggt namn? Exfrun har ju "tjänat ihop" till det. ;)

Alla som generaliserar är idioter.
  • Mammalängtan

varför orkar du ens störa dig på en sådan sak? hon har all rätt att heta det o inte jättekonstigt om hon vill det eftersom hennes barn har det efternamnet. finns väll viktigare saker att bry sig om än ett efternamn.. men om du nu stör dig så på det (vilket jag inte kan förstå) så får du väll se till att din man byter till ditt efternamn när ni gifter er då har ni inte samma som hans X.

-_-¨-_- Johanna -_-¨-_-
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 11:52:09 följande:
    Är namnet allt?
    Bra fråga!

Men varför inte ställa den till ts??
  • höst

Jag har behållt exmakens efternamn så jag och barnen har samma efternamn. Skulle jag gifta om mig kan jag fundera på vilket efternamn jag ska ha men i dagsläget är det inte aktuellt.

• Anonym

när jag gifte mig så tog jag mannens efternamn. skulle vi skilja oss så skulle jag ha kvar det. för det är ju mitt namn nu o så heter ju mina barn det.

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?