• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • Anonym (Så kan det gå)

Jag har en vän som gått ett steg längre, då hon gav sitt ingifta släktnamn till sitt barn i ett nytt förhållande.

Altså, hon gifter sig med en kille som har ett mycket ovanligt släktnamn, tar hans namn och får två gemensamma barn.

Efter tio år skiljer de sig, och starx efter träffar hon en ny man. De får två gemensamma barn som får hennes efternamn, dvs det namn hon gifte till sig.
    Så hon och alla hennes barn har ett namn (hennes ex-makes namn) och hennes sambo har sitt eget.

• Anonym
    nymedlem skrev 2012-03-14 10:30:16 följande:
    Din blivande man kan väl ta ditt namn när ni gifter er så är problemet löst. Er gemensamma dotter har ju redan ditt namn dessutom.
    Mäh! Vilket fräckt förslag. Det skulle ju innebära att förra fru fått något av ts sambo som ts inte får. Det är ju i praktiken samma sak som att ts inte är lika viktig som exet var. Ts är prio 1 och det ska banne mig synas! 
  • nymedlem
    Anonym (Så kan det gå) skrev 2012-03-14 10:32:45 följande:
    Jag har en vän som gått ett steg längre, då hon gav sitt ingifta släktnamn till sitt barn i ett nytt förhållande.

Altså, hon gifter sig med en kille som har ett mycket ovanligt släktnamn, tar hans namn och får två gemensamma barn.

Efter tio år skiljer de sig, och starx efter träffar hon en ny man. De får två gemensamma barn som får hennes efternamn, dvs det namn hon gifte till sig.
    Så hon och alla hennes barn har ett namn (hennes ex-makes namn) och hennes sambo har sitt eget.

Men det namn hon "gifte sig till" är ju HENNES namn nu, varför skulle då inte hennes barn heta det? Tycker det är helt självklart!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 10:32:28 följande:
    ha ha ha att du bara orkar ts!! Men om detta är den största oron i ditt liv är du lyckligt lottad!

Kanske vill hon ha samma efternamn som barnen, byter hon så måste pappan också godkänna det, om de har gemensam vårdnad. Krångel och det kostar pengar.

Beroende på vart hon jobbar, så känner folk kanske till henne med just det efternamnet och då är det väl enklare så.

Eller så gillar hon namnet bättre än det hon hade innan.

Eller så har hon inte ens tänkt på det.
    såg att mamman har enskild vårdnad och att det bråkas rätt friskt emellan dem. Har han varit våldsam mot henne på nåt sätt? OT, jag vet men om så är fallet borde du kanske själv se upp lite grann. Jag skulle höjt på ögonbrynen rejält om min man inte hade haft delad vårdnad sina barn pga bråk. SKulle inte våga skaffa barn med en sån man, som inte verkar vilja eller kunna eller får ta hand om de barn han redan har.
  • Anonym (Jao)

Jag förstår dig och tycker inte du är löjlig. Jag förstår inte heller varför ex behåller namnen när de gått skilda vägar..
    Min mamma har behållit min pappas efternamn också, de har varit skilda över 20 år. Jag tycker inte det är helt rätt, hon har dessutom barn med en annan man och de barnen har nu hennes efternamn, alltså min pappas efternamn, namn de inte har något att göra med..

• Falumamman

Herregud, det är ju bara ett namn. Vad är det att hetsa upp sig för??
    Min mans exfru hade hans efternamn ett bra tag, tills hon gifte om sig.
    Jag reagerade inte ens på det, varför skulle jag?
    Att bli svartsjuk på ett NAMN??
    ja ja, har man inga större problem i världen så...Drömmer

• Falumamman
    Anonym (Jao) skrev 2012-03-14 10:38:38 följande:
    Jag förstår dig och tycker inte du är löjlig. Jag förstår inte heller varför ex behåller namnen när de gått skilda vägar..
    Min mamma har behållit min pappas efternamn också, de har varit skilda över 20 år. Jag tycker inte det är helt rätt, hon har dessutom barn med en annan man och de barnen har nu hennes efternamn, alltså min pappas efternamn, namn de inte har något att göra med..

Jag har fått höra att det inte får gå till så. Att kvinnans nya barn inte får ta exets efternamn, men det kanske bara gäller "tagna" eller adliga namn?

Varför har hon gjort så, din mamma? Tycker det låter lite konstigt. Gillar hon efternamnet så mycket, och vad säger pappan till barnen att de får exets namn och inte han?

DÅ kan jag förstå att man blir lite lack, däremot tycker jag inte att det är konstigt att man behåller sitt ex efternamn.
  • Anonym

Min sambos exfru håller på likadant. Hon vill inte att han ska ha kvar hennes efternamn (de tog hennes). Jag förstår dock inte vad det är att gå och lipa över. Ett efternamn. Finns andra saker här i världen som behöver läggas ner mer ork på.

Vi väntar nu barn och kommer att ge det hans efternamn då hans dotter sen innan har samma efternamn. Man känner mer en samhörighet som syskon. Det gjorde iallafall vi i vår familj. Mina två äldre syskon hade mammas efternamn och när mamma och pappa träffades sa min pappa att vi andra skulle ha samma efternamn för att känna samhörighet.

Sluta böla över en sån bagatell! Det är ett efternamn...   

• Lusing

Skapa ett eget unikt namn! Af Öring! Von Pinkenstraalen Nä skämt åsido. Häng inte läpp för det. Ta hans efternamn och tänk inte mer på det.

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?