• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Neko

Hej, passar man in här även om man inte försöker bli gravid för tillfället (ser att många/alla av er gör det)? Jag har fått göra hormonprover efter att haft underliga mellanblödningar veckan före mens jättelänge och allt var ok utom DHEA som var under normala värden. Jag vet inte hur lågt ännu då jag inte pratat med läkaren men jag har fått en remiss till kvinnokliniken för att få info om det.

Jag har inte haft problem med att bli gravid tidigare, har blivit det även med preventivmedel, men är lite orolig nu att det kan bli krångel i framtiden och jag vill ha ett barn till om kanske 2 år eller så. Har problem med att få barn i släkten och jag är inte jätteung längre heller så...

Vad har ni för erfarenheter av tillskott?

Jag läste också någonstans att DHEA var en prekursor till stresshormon, kan det sänka DHEAt om man är mycket stressad? Jag har varit kroniskt stressad i flera år, superjobbigt, och tänker om det kanske kan bidra? :-/

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-10 15:24:56 följande:
    Här har vi kallt i dag. -18 grader i morse, dock så ligger temperaturen nu på -13.
    Snö har vi fått också så det är riktigt julstämning nu med ljus tända inne & adventsgran ute och så ett vackert tomtelandskap därtill ute Glad

Låter mysigt - sitter på jobbet och bara "myser".

När blir nästa behandling?

Jag tycker din taktik är bra, att ställa upp sig i kön för ÄD så länge. Det lär ju ta ett halvår och då förlorar du inte massa tid, om det inte skulle gå vägen med IVF. Finns ju de som säger att de ångrade att de inte gick över till ÄD tidigare.

Kram och ha en bra kväll! Levaxinet om 125 mg finns fortfarande här om du någon gång i framtiden skulle behöva det.      
  • cff
    germany skrev 2012-12-10 15:33:24 följande:
    Har nu fått en plan inför kommande IVF som känns riktigt bra. Lite nytt i behandilngen som jag hoppas kan ge ett bättre resultat gällande antal ägg igen samt att äggkvaliten ändå blir tillräckligt bra.
    Vad spännade - vad är det för nyheter?
    Kommer att hålla tummarna för dig så att jag storknar.

Tänker också på att jag borde dra ned på socker och snabba kolhydrater rent generellt. Har lite trillat dit igen efter senate IVF:en då jag blev så ledsen, men jag har ju alltid trott på att det är bra för äggen, kroppen och själen att hålla ned lite på sötsakerna och har ju också fått bäst resultat när jag har kört LCHF innan stimuleringen.   

• MissBoring
    cff skrev 2012-12-10 16:32:16 följande:

Tänker också på att jag borde dra ned på socker och snabba kolhydrater rent generellt. Har lite trillat dit igen efter senate IVF:en då jag blev så ledsen, men jag har ju alltid trott på att det är bra för äggen, kroppen och själen att hålla ned lite på sötsakerna och har ju också fått bäst resultat när jag har kört LCHF innan stimuleringen.   

Jag körde hårt med LCHF inför ivfen nu men så blev den uppskjuten till efter nyår å jag tappade fokus å det lär ju bli svårt att ta upp nu =\

Hur stor skillnad har du märkt?

Ber om ursäkt att vi får lite från dhea i denna fråga men svaret kanske kan peppa mig att orka ta tag i det iaf..
  • cff

Miss Boring - vid mitt 3e IVF, före min LCHF-kur, plockade de 5 ägg. vid IVF 4, 2½ månad senare, förväntade de sig att plocka 6-8 ägg (tyvärr gick själva plocket åt skogen så de fick till slut ut endast 3 ägg - de kom inte åt min vänstra äggstock, den med många ägg).
    Enligt min läkare så ökar de sannolikheten jättemycket om man går ned 5-6 kilo (det är den absoluta viktnedgången som är det viktiga, inte vad man väger) och jag har för mig att jag också sett en studie på detta - skall försöka hitta den och återkommer i så fall.
    Nu senast, vid IVF 6, hade jag kört LCHF igen och då plockade de 13 (!) ägg. (fast då hade jag också gjort en operation som förmodligen också hjälpte till med det fina resultatet) 

• cff

Hej ni alla som har fått strul med ÄL efter att ha börjat med DHEA. Jag har nu plötsligt en ÄL som dröjer... vilket jag aldrig varit med om tidigare. Jag kopplar ihop det med att jag ätit melatonin (och en större dos inositol) de senaste två veckorna (en biverkning av melatonintillskott skall ju kunna vara utebliven ÄL) - har ni som fått problem med ÄL också ätit melatonin (t.ex. Inofolic Plus) samtidigt?

• MissBoring

Cff tack för svar. Det där va nyttig info för mig

• germany
    Lillstoran skrev 2012-12-10 15:44:17 följande:

Låter mysigt - sitter på jobbet och bara "myser".

När blir nästa behandling?

Jag tycker din taktik är bra, att ställa upp sig i kön för ÄD så länge. Det lär ju ta ett halvår och då förlorar du inte massa tid, om det inte skulle gå vägen med IVF. Finns ju de som säger att de ångrade att de inte gick över till ÄD tidigare.

Kram och ha en bra kväll! Levaxinet om 125 mg finns fortfarande här om du någon gång i framtiden skulle behöva det.      
    Tack för ditt generösa erbjudande om Levaxinet Glad.

Om det blir korta protokollet så är vi igång redan i Januari och jag hoppas att jag slipper långa för det vill jag helst inte ha. Tar längre tid för kroppen att hämta igen sig (i och för sig om jag skulle bli gravid så spelar det ju nada roll :)

Vi har inte ställt oss i ÄD kö, då vi inte med säkerhet kan säga att vi är klara med IVF inom loppet av ett halvår och vi vill slippa tacka nej när vi blir erbjuden donator. Men vi kommer alla gånger att ställa oss i kö innan sommaren. Men vi står i allafall med halva benet i ÄD världen och skaffar oss kunskaper inom området så att vi är pålästa och slipper den djungeln när det då kanske närmar sig.

Må så gott!  
  • germany
    cff skrev 2012-12-10 16:32:16 följande:

Inga speciellt nya nyheter, men för mig är det ett helt nytt stimuleringssätt och det känns bra att bryta mönstret.
    Har de senaste IVF använt menopur och första gången gonal -f.
    Nu ska jag köra fördt gonal-f och efter några dagar lägga till menopur.
    Det känns spännnade att se om jag möjligtvis kan jobba fram lite fler ägg att spela med.

Vad duktig du är (och Miss B) som har kört LCHF ätandet.
    Jag kanske äter helt fel....jag äter mkt frukt & grönsaker, protein, undviker komjölk & gluten för det mesta. Men kolhydrater äter varje dag i form av glutenfri pasta, potatis, glutenfritt bröd :) Alltså helt emot LCHF.
    Vad det gäller fett så har jag alltid smör på smörgåsar, men använder fett sparsamt i matlagning och sällan grädde i såser osv.  Har inga problem med vikten utan äter så av andra anledningar.

I bland (eller rättare sagt ofta) så tänker jag att jag borde släppa taget om ALLT och bara leva som vanligt så kanske det hellre tar sig istället för att jag hela tidne ska krångla till allt och tänka för mycket. Känner någon i gen sig i dom tankarna?