• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Cice

Hej..{#emotions_dlg.flower}.

Jag håller med dig Germany.... Jag  har lätt att bli gravid när jag bryr mig inte om ngt, när  jag trännar mm.
    Men om jag följer alla  regler,precis som du beskrev ovan, då fungerar inte min kropp som den ska..Förvånad

Jag har precis börjat att tränna igen, usch vad jag har saknat   normal liv, mina 10 kg måste bort...Skål.

• Tuvalina

Här har ni en kvinna som nu lagt ned både LCHF:andet och DHEA:ndet!!

Gav upp DHEA idag. Jag fick av flera olika vänner oberoende av varandra inkl min man mycket vägledande tankar på vägen vilket resulterade i att jag idag bara slutade.

Jag äter det jag vill, men inte kaffebröd och godis,  längtar efter att dansa och träna, vilket jag ska göra (jag och mannen håller på att bygga upp ett gympapass som vi ska köra efter jul) och nu ikväll stod jag 20 minuter till härlig musik på trampmaskinen.

Känns jätteskönt att ha skippat DHEA nu, eftersom jag varken blev piggare eller yngre av det - jag har tappat halva håret istället! DHEA är nog inte till för alla! Men för vissa är det ju bra och det känner man nog, när det är bra!!

• germany

Tuvalina - Du har alldeles rätt i att man nog känner när det är nog så att säga  och det kan gälla både "ditt & datt" Glad. Vad skönt för dig att du nu bestämt dig och därmed så är det i allafall ett bekymmer mindre :) Hoppas du får tillbaka ditt tjocka hår vad tiden lider (fast jag tyckte du såg ut att ha jättetjockt hår ändå. Men du kanske inte  hade börjat tappa rejält då?)

Själv så har jag nu då börjat trappa ner och ska inom 2 veckor vara helt utan Prasteron. Dock så känner jag att DHEA för mig har gjort gott, pigg och full av energi och bättre humör, men det var de första månaderna. Biverkningarna  har  kommit nu på slutet i form av dålig hy och håravfall samt så upplever jag att jag också fått aningen hjärtklappning i samband med att jag tagit mina piller.

Att biverkningarna har kommt först nu har jag en egen teori om att jag nu har gott om DHEA i kroppen och kanske också då för mycket. Från början så skulle jag tro att min DHEA nivå var väldigt dålig och därför så fick jag heller inga biverkningar utan upplevde tvärtom en väldigt positiv effekt.
    Som jag skrev tidigare så har jag läst att biverkningar får man när kroppen fått för mycket DHEA.
    Jag har då ätit preparatet i mer än 6 månader och från början så var det meningen att jag skulle äta i 2-3 månader. Om jag ska äta igen (vilket inte är omöjligt) så vill jag nog inte äta så länge faktiskt igen. Tror att det kan vara en bra ide att äta någon månad och sedan ha uppehåll ett par månader osv.

PS: Tog ett DHEA-s prov i dag. Känns bra att ha tagit provet nu innan jag slutat med preparatet.
    Kommer se till att få ta ett nytt prov efter att jag varit Prasteronfri i ett par veckor för att se om värdet ligger ungefär på samma nivå eller om det sjunkit.

• Tuvalina

Superbra Germany!! Tänker som du att det blir biverkningar om man får för mycket!!

Jag blev ju inte ens pigg!

Vad jag förstår så säger studierna att det hos 50 % av kvinnorna o te har någon effekt och jag är nog en av dem!

• cff

Idag sprang jag på denna länk där det står att kortison och andra Kortikosteroider  kan sänka mängden DHEA som kroppen producerar. De ger ingen källhänvisning till detta påstående, men eftersom jag tror att många av oss äter kortison kan det ju vara intressant att det kanske kan vara en bidragande faktor till att vårt DHEA är lågt.

http://www.medicinenet.com/dhea-page3/supplements-vitamins.htm

• cff

Är det någon annan som också äter L'arginin (det var en tråd om arginin och dhea för ett tag sedan)?

Jag har ätit det förmodligen lika länge som jag ätit dhea, men börjar nu fundera på om det kanske inte är bra för mig och har börjat läsa på. Tydligen hjälper det om man har för låg nivå av Salpetersyra (? nitric acid) - en högre nivå av salpetersyra är bra för blodflödet och slemhinnan, men salpetersyra kan också vara giftigt för embryot som jag har förstått det.
    Hur gör ni andra?  

• MissBoring
    cff skrev 2012-12-12 21:18:57 följande:
    Är det någon annan som också äter L'arginin (det var en tråd om arginin och dhea för ett tag sedan)?

Jag har ätit det förmodligen lika länge som jag ätit dhea, men börjar nu fundera på om det kanske inte är bra för mig och har börjat läsa på. Tydligen hjälper det om man har för låg nivå av Salpetersyra (? nitric acid) - en högre nivå av salpetersyra är bra för blodflödet och slemhinnan, men salpetersyra kan också vara giftigt för embryot som jag har förstått det.

Hur gör ni andra?  

Cff det där är helt nya och outforskade marker för mig såja kan tyvärr inte bolla med dig
  • germany
    Cice skrev 2012-12-10 19:31:46 följande:
    Hej..{#emotions_dlg.flower}.

Jag håller med dig Germany.... Jag  har lätt att bli gravid när jag bryr mig inte om ngt, när  jag trännar mm.
    Men om jag följer alla  regler,precis som du beskrev ovan, då fungerar inte min kropp som den ska..Förvånad

Jag har precis börjat att tränna igen, usch vad jag har saknat   normal liv, mina 10 kg måste bort...Skål.

Det blir ju en omställning för våra kroppar när vi hela tiden laborerar och grejar med saker & ting som vi tror är bäst  för våra kroppar....men som i själva verket kanske ställer till mer skada än det hjälper.
    Det är ju aldrig fel att äta rätt, men kanske man inte ska bli för extrem för då slår kroppen bakut och kanske inte ta alltför mycket tillskott som vi faktiskt inte har en aning om vad som då händer inuti kroppen.

Egentligen är det aldrig någon läkare som säger att vi ska ta annat än folsyra och B-12 och så äta mkt frukt & grönsaker......Det kanske räcker så?

Planerar du IVF framöver?
    Hoppas allt är väl annars med dig? Glad
  • germany
    cff skrev 2012-12-12 21:18:57 följande:

Hur gör ni andra?  
    Vet du vad cff? Om du känner dig osäker så tycker jag nog ändå att du ska lyssna på din oro och sluta med L-arginin.
    Att fundera och oroa sig för mycket ställer också till skada och kanske vi måste lita någotsånär på våra kroppar ändå? Du äter ju bra och du äter en hel del viktiga vitaminer samt du äter DHEA & Melatonin, det kanske räcker så?

Min IVF läkare sa sist när jag undrade om jag skulle ta kalktabletter när jag började med kortison på sprutdag 1. Men det var ett bestämt NEJ jag fick då hon sa att "det blir för mycket". Och kanske hon har rätt, att våra kroppar blir förvirrad av allt som vi stoppar i oss som normalt annars inte finns där?

Jag tycker själv det är jättesvårt att veta vad man bör ta och inte. Men jag har nog kommit till en gräns där jag känner att ju mer naturligt desto bättre. Och lagom är bäst. Med det inte sagt att jag inte tar tillskott, men det är mer "vanliga" sådana som folk i största allmänhet äter för att få i sig lite mer av viktiga vitaminer.
    Jag äter och kommer så att äta fram till nästa IVF Folsyra 5 mg - Zink - Super C- B 12- Omega 3 - D-vitamin -
    samt då fortfarande 50 mg DHEA (som jag snart slutar helt med)

Vad äter ni andra för tillskott?
  • germany

Jag behöver er hjälp!
    Jag har ätit DHEA i snart 7 månader. Nu vill min hemortsläkare att jag ska köra långa protokollet.
    Min IVF läkare har tidigare sagt att Prasteron och långa metoden inte var så bra så då gick läkaren emot hemortläkaren och ville jag skulle köra korta, vilket jag gjorde.

Men nu så tycker helt plötsligt IVF läkaren att jag ska göra som hemortsläkaren vill, dvs köra långa. Nu var det inte tal om att långa protokollet och prasteron skulle vara något hinder.
    Hur ser ni andra på detta? Ni som har fått just prasteron utskriet och där läkarna vill att ni ska köra långa protkollet, hur har de lagt fram sin syn på det hela vad det gäller kombinationen långa + DHEA?

Det känns som  att min IVF läkare nu svänger i sina ord och jag blir så misstänksam om det bara är för att läkaren inte vill stöta sig med min hemortsläkare. För tidigare avrådde hon ju bestämt från långa protkollet när jag åt Prasteron.

Ge mig lite lugn och ge mig några ord längs vägen från er som faktistk kört långa trots att ni intagit Prasteron.
    MIss B tex, du kanske kan berätta vad dina läkare har sagt om det hela och så ni andra förstås.

Tack snälla ni på förhand!
    Vill ju att mitt val av protokoll ska gagna mig och inte hemortsläkaren för att denne inte ska känna sig överkörd!