• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Pippi70

Håller med dig,miss B,de borde absolut kunna lite mer om hur detta kan påverka!

Jag har inte hängt med så noga här i tråden på ett tag... Men visst var det så att du fick fortsätta med nedregleringen en cykel till? Har du slutat med prasteronet nu? När börjar du med sprutorna?

• MissBoring
    Pippi70 skrev 2012-12-13 21:51:30 följande:
    Håller med dig,miss B,de borde absolut kunna lite mer om hur detta kan påverka!
    Jag har inte hängt med så noga här i tråden på ett tag... Men visst var det så att du fick fortsätta med nedregleringen en cykel till? Har du slutat med prasteronet nu? När börjar du med sprutorna?
    Japp det stämmer. Jag fortsatte med pasteronet när jag började spraya, det ledde till att när jag skulle börjat spruta så hade jag en slemhinna på 15,2 mm. De sa vi va tvugna att avbryta försöket, men om jag orkade va fortsatt nedreglerat så kunde jag fortsätta spraya för att undvika att det blev en rubbad cykel när jag sprayandet avslutades. Så nu sprayar jag på, har världens biverkningar denna gång.. men dom kom efter att jag skulle börjat spruta, vallningar som inte är av denna värld och så gråter jag...suck, i söndags och måndags va det verkligen katastrof, jag höll på att gå hem från jobbet!! så på måndag kväll tänkte jag: äsch jag går inte till jobbet imorgon jag pallar inte. Å så vaknade jag på tisdag morgon och va som vanligt..varför ska inte jag gå till jobbet SkrattandeSkrattandeSkrattande galet vilken berg och dalbana detta är...
    Börjar spruta 2 januari så äp v3. Sköterskan sa hon vill ha lite extra koll på mig så hon ville inte att jag skulle börja spruta tidigare då det inte fanns någon på plats som kunde kolla blodproverna å hade det inte strulat nu så sa hon jag hade kunnat få köra ändå men med detta så sa hon att hon inte kände det kändes rätt. Så vi avvaktar till 2 jan. Och jag har fixat ett vul till 3-4 för att va säker på att inte slemhinnan växt till sig igen!
    Jag hade redan slutat med pasteronet när jag gjorde vul och upptäckte den tjocka slemhinnan och jag tänker inte börja igen. Just det, jo jag fick ju mer biverkningar tidigt och det va då jag kände det inte kunde va bra med pasteronet ihop med sprayandet å då slutade jag, men det va ju uppenbarligen inte i tid.

när börjar du??    
  • Pippi70

Ok... Så pasteronet påverkar inte bara äggen utan även slemhinnan..

Jag har haft tjock slemhinna på alla mina VUL jag varit på.. Både i början och längre in i cyklarna...

En gång när jag inte fick mens Och jag var där när jag gått 'över' två veckor var den 15 mm och de sa att nu kommer mensen när som helst... Väntade två veckor till... Och inget kom.. Då kollade de igen och då var den tunnare igen.. Utan att jag hade haft blödning.. Men då hade jag högt östrogen .. Fick ingen förklaring alls på varför det kunde bli så..

Inte så konstigt att man börjar grubbla...

Jag ska börja spraya på dag 21.. Så det blir den 3/1 och mensen bör väl komma en vecka efter det... Och då startar vi:)

• mba12

Träffade min läkare idag och hann gå igenom en hel del. Frågade honom om DHEA och långa protokollet, han erkännde att det inte finns 100 procentig svar på ivf frågor, att man provar sig fram för varje individ och det finns ingen mirakel tablett (syftade på Prasteron) för detta! Han tyckte personligen att de som har lågt AMH (eftersom kroppen tror att den är slut på ägg och ska inte producera mera ägg) om man kör långa protokollet då finns det stor risk att kroppen uppfattar det att det är helt slut med ägget och det kommer inte upp nåt även om man ger max hormonstimulering! Eftersom jag hade ett ägg i förra ivf och den blev befruktat och dessutom det var dålig cykel vill han inte ta nån risk med långa protokollet. Och jag har inget änn att lita på honom och köra korta metoden. Fick en remiss för DHEA-s prov och AMH. AMH för att han menade om min amh har stigit (vilket jag inte tror) ville han att jag skulle fortsätta med DHEA. Han ville att jag skulle fortsätta med Prasteron fram till mellandagarana (då jag ska lämna proverna). Han tycket att DHEA skulle man egentligen ta bara 3 månader. Han visade mig en ny forskning från Italien, för tjejer med poor responder, Melatonin! Det finns 2 metoder att ta Melatonin för att få nån resultat, antingen 3 månader eller 1 mens innan ivf behandling. Min nästa ivf ska jag ta maxdos Menopur + 150iu Gonalf! Han undersökte mig, det finns fortfarande lite vätska kvar från hsg-undersökningen i måndags. Högra äggstocka sover fortfarande. Idag var det på CD12 hade 3 ÄB mellan 4 och 5 mm och slemhinnan på 4,5mm. Det verkar att jag inte kommer att få nån ÄL denna månad:(

• cff

vaknade för en timme sedan och kan inte somna igen. Är ledsen och tankarna kan inte sluta snurra.
    Fick sms från en gammal vän igår och hon har just fått sitt tredje barn - trots att hon "var sen i starten" med att hitta mannen i sitt liv.

mba - vad glad jag blir att höra det. Härligt med en läkare som tar till sig nya idéer och vågar rekommendera. Artiklarna om melatonin fick han av mig i veckan Glad. Har du artiklarna - säg till annars så kan jag skicka dem. I studierna kombinerar man melatonin med inosotol och extra folsyra - skall du göra det?

Vad är maxdos menopur, är det 450? Jag är också lite orolig över att jag köra långa protokollet - med tanke på att denna cykel är helkonstig. Men jag vet inte om jag vågar reta upp min danska läkare ytterligare med att fråga om det...  

• germany
    mba 12 - Det är mycket av den anledningen som jag räds för att köra långa protokollet. Inte bara för att jag tycker det krockar med ätande av DHEA utan för att jag inte tror långa protokollet är bra för mig med lågt AMH.

Har läst flera här på FL som varit nedreglerade och de säger ALDRIG mera! Det har tagit lång tid för deras kroppar att komma tillbaka och fungera igen och den tiden har inte jag råd med! Både pga mitt låga AMH samt min ålder. Hade varit lite skillnad om man är yngre och har tiden framför sig och så bättre ägg där IVF oftast då förr eller senare resulterar i en bebis.

Du har fått samma upplägg som mig gällande hormonpreparat och dos :) Jag tror den kombinationen kan bli riktigt bra faktiskt!

Vad bra att du fick ta DHEA-s och vad både spännande och kanske lite nervöst att invänta provsvar från AMH.
    Bra att du fick kollat att du fortfarande har vätska kvar efter hsg-röntgen. Men du ska ju inte köra IVF nu så vätskan hinner nog absorberas helt när det drar igång för dig. Du är på G tjejen Solig. Jag läser genom dina rader och tycker det känns som om du har mkt mera styrka i dig nu än vad du hade för några månader sen. Heja heja!!

Cff - Här har du en till som inte har kunnat sova. Varit vaken större delen av natten :(
    Hade jag bott närmare så hade vi kunnat setts över en fika eller gått en promenad och lättat på de sämre känslor som vi bär inom oss. Men vi får finnas vid på det här sättet istället. Hjärta

Menopur maxdos är 450 IE.
    Jag tycker inte alls att du ska känna dig tvungen att köra långa protokollet om du får kalla fötter!
    Du kan väl alltid annars skylla på att du inte hinner köra långa pga att du är uppbokad med jätteviktiga saker och inte orkar nedreglera dig. (Du vet vad du kan skylla på, de borde ha förståelse.....)
  • germany

Sedan så känner jag att jag måste få skriva av mig då jag inte vill vända mig till någon i min närhet i detta....

Jag tar sats och försöker mig på att skriva, fast det känns väldigt konstigt & overkligt må  jag då säga! Förvånad

Miraklet som händer "alla andra men inte mig".....har nu faktist hänt mig på riktigt!
    Jag har fått ett Plus på graviditetstest och inte via IVF utan den naturliga vägen.
    Är förstås försiktigt glad, men också på min vakt och låter inte glädjen få skölja över mig alltför starkt.
    Men liiite glad tvingar jag mig att få vara här och nu i allafall. Solig