• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Germany, samma ivf läkaraen som du har nämnt ovan sa till mig att jag skulle lita på min läkare. Min läkare ville att jag skulle köra långa metoden och allt var förbered för det tills mensen krånglade till och kom för tidig då körde vi korta metoden. På tal om nåt annat som inte hör till här; det var så mysig med Luciakonserten i Kungsholmskyrkan♥ önskade oss alla en bebis till 2013♥

• Tuvalina

Överläkaren på Gävle sjukhus sa till mig att långa metoden när man tar prasteron var helt stick i stäv. Hon tyckte inte man skulle göra så eftersom prasteron är ett hormon för att öka hormoner och nedregleringen ska minska.

Sen finns det de som säger att DHEA äts ju för äggens kvalitet så därför har det ingen betydelse vilken metod man kör vid IVF.

• germany
    mba12 skrev 2012-12-13 09:10:20 följande:
    Germany, samma ivf läkaraen som du har nämnt ovan sa till mig att jag skulle lita på min läkare. Min läkare ville att jag skulle köra långa metoden och allt var förbered för det tills mensen krånglade till och kom för tidig då körde vi korta metoden. På tal om nåt annat som inte hör till här; det var så mysig med Luciakonserten i Kungsholmskyrkan♥ önskade oss alla en bebis till 2013♥
    Jo, jag vill ju gärna kunna lita fullt ut på läkarna. Men när min IVF läkare tidigare bestämt avrått från långa när man äter Prasteron och helt plötsligt nu tycker att vi bör köra såsom min hemortläkare vill....då blir jag faktiskt förvånad och undrar om det bara är så att läkaren vänder "kappen efter vinden". För det är faktiskt så att läkaren helt svänger i sitt tyckande och det känns för mig underligt....Men jag ska maila läkaren senare och se om jag kan få en bättre förklaring till hur läkaren kan ändra sig helt.

De lät mysigt med luciakonsert! Jag ska till kyrkan ikväll och se ett syskonbarn gå i luciatåger där Lucia ska krönas.
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-12-13 09:13:09 följande:
    Överläkaren på Gävle sjukhus sa till mig att långa metoden när man tar prasteron var helt stick i stäv. Hon tyckte inte man skulle göra så eftersom prasteron är ett hormon för att öka hormoner och nedregleringen ska minska.

Sen finns det de som säger att DHEA äts ju för äggens kvalitet så därför har det ingen betydelse vilken metod man kör vid IVF.

Precis så sa min IVF läkare också vid vårt förra IVF.....men helt plötsligt så går det bra med långa?!
    Påstår att Prasteron nu har gjort sitt jobb. I och för sig så tar det ju 3 månader för äggen att utvecklas, så kanske det stämmer att effekten redan är avklarad. Men varför sa då samma läkare först att det inte var bra?

Man kan ju bli snurrig för mindre....Drömmer
  • PimPim1
    cff skrev 2012-12-12 21:18:57 följande:
    Är det någon annan som också äter L'arginin (det var en tråd om arginin och dhea för ett tag sedan)?

Jag har ätit det förmodligen lika länge som jag ätit dhea, men börjar nu fundera på om det kanske inte är bra för mig och har börjat läsa på. Tydligen hjälper det om man har för låg nivå av Salpetersyra (? nitric acid) - en högre nivå av salpetersyra är bra för blodflödet och slemhinnan, men salpetersyra kan också vara giftigt för embryot som jag har förstått det.
    Hur gör ni andra?  
    Jag gjorde det under en cykel för ett tag sedan men fick konstig mens (mkt sparsam och mörk/svart) så jag ville inte fortsätta.
  • Pippi70

Har också fått det långa protokollet denna gång, varför vet jag inte.. Jag har ätit prasteron i två månader drygt och det kommer att bli tre innan jag kör igång... Till mig sa de ingenting om det utan bara att jag skulle sluta äta det när jag började spraya. Ska bli intressant och se vad läkaren svarar dig germany.

Jag fick mens idag:( så hemmaförsöket gick ej:((

• cff

Germany - i den israeliska studien från 2010 (http://humrep.oxfordjournals.org/content/early/2010/08/20/humrep.deq220.full.pdf+html) använde de det långa protokollet. Där verkar de också ha fortsatt med DHEA även under stimuleringen. I studien (som dock var ganska liten) blev 23% av DHEA-gruppen gravida jämfört med 4% i kontrollgruppen (båda grupperna bestod av kvinnor som hade "signifikant minskade äggreserver")

• MissBoring
    Pippi70 skrev 2012-12-13 15:18:18 följande:
    Har också fått det långa protokollet denna gång, varför vet jag inte.. Jag har ätit prasteron i två månader drygt och det kommer att bli tre innan jag kör igång... Till mig sa de ingenting om det utan bara att jag skulle sluta äta det när jag började spraya. Ska bli intressant och se vad läkaren svarar dig germany.

Jag fick mens idag:( så hemmaförsöket gick ej:((

Får jag fråga var du går? Min läkare så ju jag skulle fortsätta å det blev helt galet. Såddet känns ju som din läkare har bättre koll!
  • Pippi70

Miss B , jag går på kliniken i Falun,

Har haft lite olika läkare där, och det är verkar som de har lite olika åsikter om saker o ting har jag märkt...

Och säger lite olika från gång till gång...

Det är nog inte helt lätt för dem alla gånger.... Vi är ju så olika kvinnor och reagerar så olika var och en av oss... Alla är vi unika!! Vad enkelt det hade varit om det fanns ett facit och alla fick följa det:) så fick vi alla bli föräldrar till slut:)

• MissBoring
    Pippi70 skrev 2012-12-13 19:54:00 följande:
    Miss B , jag går på kliniken i Falun,
    Har haft lite olika läkare där, och det är verkar som de har lite olika åsikter om saker o ting har jag märkt...
    Och säger lite olika från gång till gång...
    Det är nog inte helt lätt för dem alla gånger.... Vi är ju så olika kvinnor och reagerar så olika var och en av oss... Alla är vi unika!! Vad enkelt det hade varit om det fanns ett facit och alla fick följa det:) så fick vi alla bli föräldrar till slut:)

haha ja då går vi ju på samma klinik... kanske som du säger.. men å andra sidan hur läkemedel dom skriver ut borde dom ju veta hur dom fungerar i själva ivf:en.. Jaja nu har jag ju börjat om så nu hoppas jag det går vägen :)