• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12
    mba12 skrev 2012-12-27 12:09:10 följande:
    Det känns bättre att jag inte var ensam

Syftar på vin konsumtion
  • mba12
    Tuvalina skrev 2012-12-26 23:58:07 följande:
    Jag måste bara berätta lite mer om det som hänt mig idag. Jag satt på jobbet och kände att något var på gång. Jag blev sugen på sex och när jag sedan åkte hem så började det ömma vid äggstocken. Imorse tog jag ÄL test vilket inte visade nåt men nu när jag kände alla dessa symtom så tänkte jag att nu måste det ju vara på gång helt enkelt och jag hade rätt!! Jag är ganska deprimerad för tillfället men detta gjorde mig riktigt upprymd. Det är så bra med för vi hade sex imorse och i förrgår och nu ikväll. Ska försöka oss på en omgång imorgon med Jag åt pergotime dag 3-7. Jag skrev ju förut att jag slutat med Prasteron men jag har fortsatt men bara med 25 mg per dag. Vet inte om det gör någon skillnad. Jag tappar inte så mycket hår längre i alla fall.

Bra jobbat Denna cykeln kännde jag också att nåt var på gång, var sex sugen men det var ganska långt innan ÄL!
  • mba12

Liv, det finns ingen bipacksedel i Prasteron. Tuva jag har ocskå tagit 25 mg Prasteron dagligen sedan 3 veckor tillbaks! Ska lämna blod för DHEA-s imån. Läkaren ville att jag lämnar AMH också, vet inte, han vill kolla om jag har fått högre värde, isf tycker han att jag ska fortsätta med Prasteron annars får jag sluta med den. Tanken var från början 3 månaders, nu har det gått 7 månader. LIV, heminsemination lät rolig och nytt Jag har bara sett sånt i filmer visste inte om man kunde göradet på riktig. Jag visade ditt inlägg till min man, hahahaha, "...Jag föreslog såna forum fö r dig och tanken var nåt annat, men nu har du tappat syftet..." Vad jag garvade... detvar rolig att se hans minn hahahaha....

• cff
    Skulle gärna ta ett s-DHEA för att få koncentrationen men tror inte min vårdcentral ställer upp på detta, kan ju knappast säga att jag beställt hem piller från USA Skäms   

Liv - OBS, det är S-DHEAS (alt S-DHEA-S), du skall ta. Det inledande S:et betyder bara att det är ett så kallat serumprov. S:et i slutet betyder att det är den sulfatiserade formen av DHEA som testas - och den testar man eftersom nivåerna av det sulfatiserade DHEA:t är mer konstant över dygnet än rent DHEA.

Vad gäller vad man kan säga till VC... Jag sa just precis så...: att jag åt olagliga hormoner från USA (läkaren har tystnadsplikt som jag har förstått det, har för mig att jag frågade henne innan jag berättade) och därför ville hålla kolla på vissa värden - förutom DHEAS så vill jag ju också hålla koll på testosteron- och androstendion-halterna som ju helst inte skall bli för höga (dessa hormoner bildas i kroppen från DHEA).

PS. baserat på vad jag sa till VC så fick jag så mycket remisser jag vill, men får betala självkostnadspris för proven. Jag vet inte om VC får göra så, men har i alla fall även fått min nya VC att gå med på samma sak 
  • mian04

Är det någon som har en burk DHEA över som ni inte behöver? I så fall skulle jag ev vara intresserad av att köpa den.

• Kvinna72
    germany skrev 2012-12-21 10:02:32 följande:
    Men det var ju inte illa med 8 folliklar och fin slemhinna. Du ska absolut få ut några fina ägg som till slut kommer att bli bebis, det tummar vi på! :)

Jo, jag gjorde först HSG röntgen (den öppnade upp ena äggledaren som det fanns visst motstånd i från början. Den andra äggledaren ansågs vara stängd). Sedan blev det lite senare en HSS för att utesluta myom.....Sedan började jag på eget bevåg med låg dos av kortison cykeln innan IVF. Vid IVF så åt jag kortison från sprutdag 1 och forsatte också i låg dos även efter att jag misslyckats. Ville inte sluta när min egen ÄL kom så jag åt ytterligare och slutade helt några dagar innan jag plussade.

Hade sista tiden också lagt till Omega -3 och ökat D-vitamindosen ytterligare lite samt så åt jag mkt nötter för att naturligt få i mig E-vitamin. Sedan mådde jag allmänt bra! Var pigg & hade energi och kände mig för första gången på länge riktigt GLAD. Så kroppen kanske var i bra balans ändå tack vare både mediniering och att jag vilat mig i form.

Julkram till dig också! Tänk att det faktiskt snart är jul....fattar inte vart tiden tar vägen?!

Germany: nu hittade jag detta inägg då jag precis hade för mig att du tog stödmedicin i början av ivf, vid sprutstart. Jag funderar om jag ska fråga om det är ngt jag kanske borde testa också. Jag ska nog maila min hemortsgyn. 
    Lycka till med allt! Jag förstår att det är jobbigt med att vänta och få det "riktiga" svaret att du är Gravid, alltså ultraljuds undersökningen du väntar på. 
    Kämpa på och håll ut! Kram Hjärta 
  • germany
    Kvinna72 skrev 2012-12-27 20:04:22 följande:
    Germany: nu hittade jag detta inägg då jag precis hade för mig att du tog stödmedicin i början av ivf, vid sprutstart. Jag funderar om jag ska fråga om det är ngt jag kanske borde testa också. Jag ska nog maila min hemortsgyn. 
    Lycka till med allt! Jag förstår att det är jobbigt med att vänta och få det "riktiga" svaret att du är Gravid, alltså ultraljuds undersökningen du väntar på. 
    Kämpa på och håll ut! Kram Hjärta 

Tack för peppande ord!

Tycker absolut du ska be om att få prova de stödmediciner som faktiskt finns att tillgå.
    Det gäller att vara påstridig och inte vekna om läkarna säger nej.

Jag kan dock förstå om man inte får prova stödmediciner vid låt säga försök nr 1 & 2. Men om det misslyckas så tycker jag man ska kunna få vara delaktig i om man vill prova tex kortison och åtminstone trombyl.

Berätta gärna hur det går om du får lov att prova ovannämnda mediciner. Lycka till!
  • germany

Tack ni andra som också har peppat fram mig till att tänka positivt. Dock så är det lättare sagt än gjort.....Men jag försöker så gott jag kan må ni tro.....I bland känns det bra och vissa dagar faller jag ner i rädslans mörker. Med andra ord så har jag väldigt svårt för att våga glädjas alltför mycket. Sorgligt att det ska behöva vara så :( Men vet ju vad det beror på (skadad av alla berg & dalbanor sedan barnverkstaden började).

Jag fick svar idag på mitt senaste DHEA-S prov som jag tog innan jag visste jag var gravid.

Prov 1 när jag ätit 50 mg Prasteron i ett antal månader = 4,7
    Prov 2 när jag då höjde dosen till 75 mg (senaste ca 2 månaderna) = 6.5

Alltså så drar jag den slutsatsen att i mitt fall så var nog höjningen till 75 mg bra för mig för den senaste nivån är ungefär den nivå jag har velat legat på, dvs lite över medel ref.värde.

Dock så var det vid höjningen som mina biverkningar kom i form av acne, jättekonstigt hår (fett och tunnare hår)
    Samt så fick jag ibland hjärtklappning.

Jag står fortfarande fast vid att jag tror det är jätteviktigt att verkligen ta ett DHEA-s prov innan man bestämmer sig för att äta DHEA.
    Jag vet inte om det automatiskt är så att om man har lågt AMH så har man också brist på DHEA.
    Någon som har tagit reda på det måntro? Tänkte på att en del av er inte alls känner att DHEA har varit något för er. Kan det då vara så att era andra hormonvärden har varit helt normala och därför så blir det överflöd om ni tillstätter tillskott av DHEA?

• Lillstoran

Germany - din oro är helt normal. Jag kände precis likadant, vilket var en av anledningarna att jag inte gick med i gravidtrådar förrän efter RUL. Min kollega berättade också att hon skulle ha barn efter RUL. Anledningen att folk väntar så länge är just den du nämner. Även om de närmaste vetat långt dessförinnan. Jag är vidskeplig, trodde tex. om jag läste längre fram än den vecka jag var i så skulle jag få missfall, köpa något tidigt skulle jag aldrig vågat bara för jag haft missfall tidigare var jag extra rädd. Oron lägger sig efter v. 12. Tror att 80 - 90 procent av missfallen sker innan v. 13.

• germany

Lillstoran - Jo, jag antar att min oro är "normal" :). Känns skönt att höra att jag inte är ensam om att noja....
    Fint inlägg du skrev  till mig tidigare om att jag skulle mysa och tända ljus osv. Det har jag gjort och försökt att inte fastna i mina tankar alltför mycket......

Här kommer det inte ens att tittas åt några bebisprylar förrän det blir sommar, minst! Foten i munnen