• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran

Tyckte faktiskt Kronprinsessan var väldigt tidig. Tror bara hon var i ca v. 14 - 15 när hovet offentliggjorde detta. Det är väldigt tidigt enligt min mening. Även Kronprinsessan har väl rätt att ha saker för sig själv. Nu gick det bra men tänk om något hade gått snett. Så hela Sverige hade vetat. Sedan att Kungen, Daniels föräldrar, läkare, nära vänner har vetat långt tidigare är en helt annan sak. Skriv inte på Face Book att du är gravid. Klart du får kommentarer, folk undrar hur det går, ger råd som ingen bett om. Som man bäddar får man ligga.

• germany

Lillstoran - Jag är tack & lov  inte med på Face Book och kommer så aldrig att bli heller då jag inte riktigt förstått vitsen med det. Är nog en typisk "anti face bookare" .Det får räcka med att jag sitter här på FL och ägnar en del tid med datorn Glad

Nu ska jag ut på en skön långpromenad. Fint väder idag!

• Tuvalina

Vet ni vad, jag tycker det är jättebra att tala om för folk att man är gravid. Jättebra att sen tala om att det inte gick som det var tänkt heller. Det ger ett mycket mer vänligare och emotionellt samhälle. Livet är inte rättvist. Inget går att ta för givet. Det behöver vi träna oss på att se, var och en. Det går inte att blunda för det som är tragiskt. Och det hjälper inte att man berättar efter en viss vecka eller så. Det kan smälla till i alla fall, som för oss i vecka 39. Barnet dör. Barnet kan också dö efter det fötts och det vet alla och fortfarande är det så få som pratar om det! 750 barn dör varje år i magen.

Jag lämnar denna tråden nu. Lycka till!

• Tuvalina

Jo en till sak.

Det som hjälpt mig mest i sorgebearbetningen det är när människor frågar och visar sin omtanke. Jag tror inte jag är unik på den fronten. Hur ska folk kunna fråga och bry sig om de inte vet om det???

Igår fick vi ett jättefint gravljus av en kvinna i Göteborg som läst min blogg och som också förlorat en bebis i vecka 21. Hon hade skrivit ett jättefint brev till oss som mamma och pappa och ett brev till vår son Tusse. Det frigjorde massa sorg som frusit fast inom mig för att ingen frågat om Tusse på ett tag. Och nu när det varit jul så har jag stängt inne känslorna mycket och tack vare hennes handling så lösgjordes min sorg och efteråt kunde jag känna uns av glädje igen.

• MissBoring

Lite utanför ämnet igen men jag håller med dig där Tuva. Alla gör som dom vill men det kan va skönt att folk vet om ifall att det går fel. Å OM det hade gått fel för prinsessan så är hon ju inte heller mer än människa..

Gott slut på er

• Bambi2

Tuvalina! Så rätt du har! Jag har aldrig förstått varför man borde stänga inne, dölja eller t.o.m skämmas över sin oro, besvikelser och sorg, eller förhoppningar och glädje heller för den delen! Jag hoppas verkligen att det blir bra för er !

• linköping68
    germany skrev 2012-12-28 11:44:47 följande:
    Tack ni andra som också har peppat fram mig till att tänka positivt. Dock så är det lättare sagt än gjort.....Men jag försöker så gott jag kan må ni tro.....I bland känns det bra och vissa dagar faller jag ner i rädslans mörker. Med andra ord så har jag väldigt svårt för att våga glädjas alltför mycket. Sorgligt att det ska behöva vara så :( Men vet ju vad det beror på (skadad av alla berg & dalbanor sedan barnverkstaden började).

Jag fick svar idag på mitt senaste DHEA-S prov som jag tog innan jag visste jag var gravid.

Prov 1 när jag ätit 50 mg Prasteron i ett antal månader = 4,7
    Prov 2 när jag då höjde dosen till 75 mg (senaste ca 2 månaderna) = 6.5

Alltså så drar jag den slutsatsen att i mitt fall så var nog höjningen till 75 mg bra för mig för den senaste nivån är ungefär den nivå jag har velat legat på, dvs lite över medel ref.värde.

Dock så var det vid höjningen som mina biverkningar kom i form av acne, jättekonstigt hår (fett och tunnare hår)
    Samt så fick jag ibland hjärtklappning.

Jag står fortfarande fast vid att jag tror det är jätteviktigt att verkligen ta ett DHEA-s prov innan man bestämmer sig för att äta DHEA.
    Jag vet inte om det automatiskt är så att om man har lågt AMH så har man också brist på DHEA.
    Någon som har tagit reda på det måntro? Tänkte på att en del av er inte alls känner att DHEA har varit något för er. Kan det då vara så att era andra hormonvärden har varit helt normala och därför så blir det överflöd om ni tillstätter tillskott av DHEA?
    Hm, funderar nu när jag läst ditt inlägg om jag inte borde äta DHEA iaf..... Har tagit DHEA-test vid 2 tillfällen och det har visat 2,1 och 2,2. Det kanske är för lågt fast det är inom refvärden. Usch vad svårt..... Har en del "manliga" symtom redan som håravfall (pga sköldkörtelproblem), "skägg" och mage. Vill inte att det ska öka och bli ännu mer!
  • Vi 5

Liv, tack för tips om heminsemination, vi har funderat på det men maken tror det blir lika jobbigt eller jobbigare. Vad tråkigt att höra att det är kämpigt även för er inland, men lite skönt att vi inte är ensamma. En nyfikenhetsfråga är vad för slags spruta som är bäst?
    När det gäller prasteron vet jag tyvärr inget om hjärtproblem, när jag började fick jag mkt jobbig hjärtklappning och letade info. På visa ställen skriver de att det förebygger hjärtproblem. jag mejlade även Human Reproduction Center i NY där man ju gör studier o använder det flitigt, men de svarade att den biverkningen, hjärtklappning, var ytterst ovanlig, och jag har inte hittat någon annan info.