• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Germany, himla intressant med ditt DHEA värde! Tack för att du delar med dig! känns lite tryggt för mig då jag ju hade ett värde likt ditt. Hade du uppehåll innan blodprovet och hur länge? Lika länge dom förra gången? Tänker ofta på dig och önskar så att allt ska se fint ut!

Mba, tänk inte på det där med alkoholen nu, det är många som lever som vanligt innan och mellan sina IVF. hur gjorde du med blodprovet? Tog du även AMH? Själv är jag nyfiken, men vill inte bli knäckt om det blivit sämre så jag låter det vara.

• Vi 5

Lillstoran, ja jag har fått behandlingsplan. 400 ie Puregon. Intressant då jag eg fick bättre kvalitet m menopur och CvL säger att menopur är bäst för äldre kvinnor. Men Carlanderska föredrog Puregon, kanske för att jag blev gravid på den. Dessutom frågade jag om kortison/prednisolon då vi har mkt autoimmuna sjukdomar i släkten. Fick denna gång ja (tidigare har de sagt nej) och börjar med 10mg i samband med sprutstart. Så det blir lite nytt.

• Vi 5

Anne, härligt med din känsla, fick du alltså utslag på äl-stickan med? Och hur gick det med tempen, gick den upp? Min temp har gått upp och FF har markerat ut äl på juldagen. Det är jag glad för.

När det gäller att berätta tidigt eller inte så får man förstås göra som man vill, men jag tänker att det kan bli ensamt om ingen vet och det inte går vägen. I vår första grav så sa vi inget för vi tänkte att man inte skulle det just om något skulle gå fel.

När det sedan blev ma v14 och vi bara precis hade berättat för ett par vänner blev det jättekonstigt tyckte jag. För jag hade behov av att få lite stöd av vänner, men de visste ju inte ens att jag var gravid, så de hängde inte med. Jag hade ju börjat hoppas eftersom jag passerat de mest kritiska veckorna, och hade själv vetat i 8-10 v, det är rätt lång tid.

Hur som helst valde vi nästa gång att inviga de vänner och familj som vi skulle vilja dela en ev förlust till med.

När det gäller Kronprinsessan så säger de ju alltid ett senare datum så att det inte ska bli sån press vid förlossningen, så hon var nog minst 3 v längre gången. Och hon levde ju med en enorm press att "prestera" ett barn. Jag tänker att det kanske känns bättre att folk får veta tidigare och tom känns bättre att hela folket vet om ett ev mf än den ruskiga pressen att alla undrar varför det inte tar sig...

• Vi 5

Linköping, det är ju jättesvårt att veta hur man ska göra. Hur låg ditt testosteron då? Om det inte är högt är det kanske värt att prova några månader och ser hur just du reagerar, så kan du ju ta blodprov och kontrollera värdena regelbundet. Hur gick det med Atenproverna? Håller tummarna!

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-28 12:15:49 följande:
    Lillstoran - Jag är tack & lov  inte med på Face Book och kommer så aldrig att bli heller då jag inte riktigt förstått vitsen med det. Är nog en typisk "anti face bookare" .Det får räcka med att jag sitter här på FL och ägnar en del tid med datorn  Nu ska jag ut på en skön långpromenad. Fint väder idag!

Hoppsan! Bara jag som är beroende av Face Book. Där får man reda på allt som händer....asg. Nä, men det är lätt att bli beroende av Face Book. Ibland undrar jag hur mycket tid folk lägger på att vara där.
  • Lillstoran

Visst är jag medveten om att något kan gå snett hela vägen. Det är dock inget jag försöker att tänka på eller oroa mig för. Men det känns ändå tryggare ju längre in i en graviditet man gått, när man berättar. Sedan är det skillnad att berätta för några få nära vänner än för kreti och pleti som inte alls har med saken att göra. En av de egenskaper jag uppskattar mest i det verkliga livet är människor som har stark integritet. Jag skulle aldrig lämna ut mig själv och mitt innersta till en massa främmande människor på det sättet en del andra människor gör. Förstår anledningen varför folk anonymiserar bloggar och skaffar lösenord till dem. Sedan är det en annan sak att skriva om bröllop, resor, matlagning etc. men jag förstår varför 9 av 10 IVF bloggar är anonyma.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-28 20:50:18 följande:
    Lillstoran, ja jag har fått behandlingsplan. 400 ie Puregon. Intressant då jag eg fick bättre kvalitet m menopur och CvL säger att menopur är bäst för äldre kvinnor. Men Carlanderska föredrog Puregon, kanske för att jag blev gravid på den. Dessutom frågade jag om kortison/prednisolon då vi har mkt autoimmuna sjukdomar i släkten. Fick denna gång ja (tidigare har de sagt nej) och börjar med 10mg i samband med sprutstart. Så det blir lite nytt.

Spännande ! Menopur ska ju ge bättre äggkvalitet sägs det. Å andra sidan finns det de som är äldre som svarar bra på Gonal - f / Puregon också. Finns de som är unga dom fått köra Menopur i Falun också. Undras vad det är som styr hormonpreparat egentligen. Bra att du fick kortison av Carlanderska, vad jag förstått här så är det i stort sett bara Falun som skriver ut detta. Blir det långa metoden och när drar du igång? Min gynekolog tog 2011 ett prov som hette S - DHEAS och testeron. Minns dock inte vad jag hade.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-28 21:04:25 följande:
    Anne, härligt med din känsla, fick du alltså utslag på äl-stickan med? Och hur gick det med tempen, gick den upp? Min temp har gått upp och FF har markerat ut äl på juldagen. Det är jag glad för. När det gäller att berätta tidigt eller inte så får man förstås göra som man vill, men jag tänker att det kan bli ensamt om ingen vet och det inte går vägen. I vår första grav så sa vi inget för vi tänkte att man inte skulle det just om något skulle gå fel. När det sedan blev ma v14 och vi bara precis hade berättat för ett par vänner blev det jättekonstigt tyckte jag. För jag hade behov av att få lite stöd av vänner, men de visste ju inte ens att jag var gravid, så de hängde inte med. Jag hade ju börjat hoppas eftersom jag passerat de mest kritiska veckorna, och hade själv vetat i 8-10 v, det är rätt lång tid. Hur som helst valde vi nästa gång att inviga de vänner och familj som vi skulle vilja dela en ev förlust till med. När det gäller Kronprinsessan så säger de ju alltid ett senare datum så att det inte ska bli sån press vid förlossningen, så hon var nog minst 3 v längre gången. Och hon levde ju med en enorm press att "prestera" ett barn. Jag tänker att det kanske känns bättre att folk får veta tidigare och tom känns bättre att hela folket vet om ett ev mf än den ruskiga pressen att alla undrar varför det inte tar sig...

Det är skillnad att berätta för några nära få vänner ön att hänga ut sig på Face Book tycker jag. Mina närmaste föräldrar, svärföräldrar, barndomskompisar, vänner har vetat redan när jag var i v. 5 och precis fått veta. Vänner som är nära visste att vi försökte skaffa barn och det kändes lite som en press, särskilt när det gick så lätt för andra. Det första jag gjorde var att ringa upp min barndomskompis som fått 7 barn. Situationen för Kronprinsessan var ju onekligen speciell - tiden gick och hela Sverige väntade på att hon skulle prestera. Jag tror hon kände sig väldigt pressad och kanske därför hovet offentliggjorde så tidigt. Det kanske också var så att hon var minst 3 veckor längre gången än vad tidningar skrev. Apropå att berätta så lär IVF vara mycket vanligare än jag trodde när jag började. Ändå har jag aldrig hört någon på någon arbetsplats som berättat att de gjort IVF. Det har säkerligen funnits någon på någon arbetsplats, kanske t o m på Face Book men jag har aldrig varit med om att det är något någon berättar på Face Book. Det är helt normalt att inte vilja lämna ut sig så.
  • Vi 5

Lillstoran, ja vi är ju alla olika och hanterar saker olika. Jag vill inte heller att alla på jobbet ska veta att vi gör IVF men några kollegor vet och kan täcka upp för mig när jag behöver resa tex. Jag vet också om några som gjort IVF på jobbet. Men jag tror att integritet kan betyda olika saker och vara olika viktig för människor, dessutom olika i olika situationer. Jag pratar tex ofta om min uppväxt som inte varit så lätt och har där inte särskilt mkt integritet, men jag trivs med det och tror att det inland kan öppna ögonen för andra.
    Det viktigaste tycker jag är att man förstår att alla är olika

• Vi 5

Råkade skicka iväg från tfn innan jag var klar o innan jag kollat igenom vad jag skrivit.
    ... Och respekterar och förstår varandras val, för vissa är det rätt att berätta mycket, för andra är det bättre att berätta lite eller inget alls. Själv älskar jag att alla är olika och försöker ofta förstå hur andra tänker och gör sina val. Och eftersom jag är nyfiken av mig och älskar att prata om "djupa" saker så gillar jag särskilt mycket öppna personer, det blir ju så spännande samtal då.

Tack för lyckönskningarna! Det uppskattar jag! Det blir korta metoden och start i nästa cykel som borde bli runt 9 januari. Ja, det där med val av preparat funderar jag över med. Ska nog ringa och fråga, jag gillar ju att veta så mycket som möjligt.