• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

E vitamin främjar syreupptaget och ger bättre blodgenomströmning i huden.

• mba12

Cff, jag har var hos min akupunktör idag och berättade om det. vi kom fram till att jag får börja imorgon, det får bli antigen dag 3 eller 4 om jag tar det imån. Jag fick ett nål till attfå igångmer med mensen. Sen pratade vi om progestron krämen också. När jag fick utslag på ÄLstickan skicakde jag sms och frågade henne om när jag skulle börja med den. Hon svarade "idag" alltså samma dag jag fick utslag. Hon sa att krämen kan inte förstöra ÄL, annars skulle dem skriva tydlig att man inte får använda den precis vid ÄL! Jag vet inte!!

• mba12

Den 26:e kommer jag åka. Tänkte ta Ovitrell också nu med Pergo. Jag brukar ha ÄL på CD 20-21. Det innebär att jag måste ta med mig prutan! Ovitrell är ju kylvara, hur ska jag ta med mig den i flyget!?! Dessvärre i USA-flyg!?!

• cff

Mba - Du måste ha ett läkarintyg som säger att du behöver ha med du medicinen när du reser (att visa upp i säkerhetskontrollen och/ eller tullen om ngn frågar). Eftersom C är bortrest föreslår jag att du antingen mailar honom och frågar om han kan be en kollega att skriva ett intyg till dig, alternativt (eller gör båda sakerna för säkerhets skull) ring t ex Mama Mia och se om du kan få träffa en gyn där för att få ett intyg. Du får absolut inte checka in medicinen eftersom den då riskerar frysa.

• mba12

Tack Cff, jag tänkte också samma bana MEN jag tror inte jag har nån chans med usa-flyget om SAS godkänner och jag får flyga härifrån. Men problemet med USA sträcket finns fortfarande kvar tror jag. De har mycket hårda regler :(

• cff

Är det inrikesflyg i USA? Maila flygbolaget och fråga vad som krävs. Det är ju inte så ovanligt att folk mitt uppe i Ivf flyger och då med en massor sprutor (jag har gjort det, undrar om det inte var förra våren när jag åkte t ny - har för mig det)

• Tuvalina

Ang progesteronkrämen så rekommenderar Mia Lundin, barnmorska och hormonexpert att man tar krämen två dar efter det att ÄL ägt rum. Jag tror det står i instruktionerna med men tror som din akupunktör att skulle det verkligen vara skadligt så skulle det stå!

Krämen är så mild med så jag tror inte det är den som störde din ÄL.

• mba12

Nej, det står inte tydlig typ; OBS, det ska inte användas vid ÄL eller nåt sånt!
    Men detta hittade jag:

Jag har PCO/oregelbunden ägglossning och vill bli gravid NU NU NU.
    Se ovan. Progesteron i en liten mängd kan stimulera östrogenet så att det blir en ägglossning. Vill du försöka direkt behöver du ett ägglossningsmikroskop. När du får utslag (oavsett vilken dag det är) använder du 5mg kräm per dag i 7 dagar och gör därefter uppehåll. Ägglossning kan nu inträffa inom 14 dagar.

Fattar inte direkt, när man får utslag så får man ÄL!?! Varför ska man använda den i 7 dar sen uppehåll sen ÄL!?!
    Med förklaringen här ovan kan man förstöra ÄL om man inte gör precis. Jag använde krämen i 2 veckor non-stop från den dag jag fick utslag!