• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring

Jaha okej. Då hade jag bara en annan sort när jag gjorde korta.

Spännande med första Ivf:en

• Bambi2

Älva - jag känner igen spänningen inför 1;a IVF'en! Jag gjorde min 1:a i December. Hela processen var väldigt intressant och min omgivning förstår ibland inte min entusiasm; ingreppet låter hemskt för många och jag blev ju inte gravid efter ET. Men för mig var det otroligt att veta att jag har ägg och att de faktiskt befruktades. Det har jag aldrig kunnat vara säker på tidigare.

Med ditt höga AMH borde få många ägg! Ska bli spännande att få följa hur det utvecklas. Se upp bara så du inte blir översimulerad, det är inte nödvändigtvis bra med allt för många ägg heller. Men du har fått en relativt låg dos verkar det som och det kommer säkert gå bra.

• susmar72

Cff: tack för information om fostimon. Nu finns det video på internet hur gör när man blandar till fostimon. Skönt att kunna fråga här om olika läkemedel. Vi stöttar, hjälper varandra i medgång och motgång.

• Penny å längtan
    cff skrev 2013-01-07 13:01:42 följande:
    Jag har kört 2 omgångar med Fostimon. Verkar som att det i USA är populärt att testa det för oss lite äldre, men i Sverige använder man det inte så mycket längre enligt min svenske gyn. Men, vi reagerar ju alla olika på olika hormoner så det är bra att prova lite olika. Jag bytte samtidigt som jag gick över till Fostimon från Puregon/menopur till långa protokollet så kan inte säga om vad som gjorde att det blev bättre, men fler mogna folliklar blev det allt. Tyvärr blev min slemhinna tunnare med F än med de andra hormonerna, så nu skall jag gå tillbaka till P/M (men fortsätta med det långa protokollet).

Det är lite krångligare eftersom man måste blanda till respektive dos, och eftersom jag tog en hög dos (450) så behövdes det blandas i pulver från 3 flaskor varje gång. Jag hittade ingen info om huruvida man behövde flera flaskor av natriumkloridet (som man blandar med pulvret) när man skulle blanda flera flaskor med pulvret. Risken, enligt sköterskan, är att man om man bara använder en ampull NaCl till tre doser pulver så kan det bli lite för koncentrerat och då svida mer när man sprutar. Använder man istället mer NaCl så blir det väldigt mycket vätska som skall sprutas in, vilket inte heller är helt lätt. Jag valde till slut att först dra upp ca 1½ ampull NaCl i blandningssprutan och sedan spruta ned och dra upp igen ur de tre flaskorna med pulver. Det fungerade bra.

Det tog ett tag innan jag klurade ut hur jag skulle bryta ampullerna (hade liksom ingen som visade mig, utan jag fick googla och gissa :), tricket är att ha pricken mot sig och att sätta "brythandtaget" (i plast, som du skall få från din läkare tillsammans med sprutorna och nålarna, dessa får du inte med medicinen när du hämtar ut på apoteket) mitt för pricken och bryta emot dig. Då går inte ampullen i smådelar och den bryts också tillräckligt långt ned för att man skall nå ned till botten med sprutan.

Fostimon kommer oblandat eftersom det är dyrt att sätta upp en produktionslinje som gör förfyllda sprutor och de har för liten försäljningsvolym (i Sverige) för det. Det tar tid och är lite meckigt att blanda, när jag väl fick upp lite vana så tog det mig i alla fall minst 10 minuter, i början nästan en halvtimme), men en stor fördel är att det inte kan frysa. Så här på vintern kan det vara skönt för då behöver man inte få panik om man glömt medicinen i bilen eller så :).

Fråga gärna på om du undrar något mer om Fostimon - jag kände mig lite ensam när jag använde det eftersom jag inte fick någon info och det fanns förvånandsvärt lite på nätet. 

Hej :) Jag ska också börja med fostimon, i nästa vecka.

Vilka fördelar/nackdelar finns med fostimon? Jag har dåliga äggreserver :(
  • Vi 5

Då gör jag ett försök att börja om (och MsBoring, med återskapa menade jag något så simpelt som att återskapa vad jag skrivit ur minnet, tyävärr    ).

Cff, tack så hemskt mycket för att du grävde fram dina kunskaper om återföring av ett eller två embryon! Men hade glömt bort det, tack för påminnelsen! När du skriver det så inser jag att jag ju läste om just det med kumulativ frekvens inför mitt förrförra IVF. Det jag minns var att om man gjorde ett färsk och sedan ett frysförsök så var chansen högre till fött barn än om man satte tillbaka två stycken på en gång. Tyvärr har jag bara fått till frysen en gång och då klarade de inte upptiningen, så just den statistiken spelar inte så stor roll för mig ändå.
    När det gäller tempning så skulle jag avråda från örontermometer, det är alldeles för otillförlitliga mätningar för detta ändamål. Kanske om du skulle mäta många gånger och ta genomsnitt för varje morgon, men det är nog enklare att köra muntermometer. Läs gärna på Fertility Friend om du är intresserad. De har massor av spännande fakta där och gör en del forskning som man kan hitta med. Det borde kunna passa dig som verkar lik mig på så sätt att du gillar att ha koll på fakta   
    Såg också att du får köra igång med sprej nu! Härligt! Håller tummarna!

Anne, så himla tråkigt med negativt test! Det är ju lite tidigt än, men jag vet inte om du har något hopp kvar. Själv är jag på dag 13 efter äl och är 99% säker på att det blir mens i morgon eller nästa dag.

• Vi 5

Hemulen, vad glad jag blir av att se dig här då och då! Tack för paketet, det kom idag! Jag inboxar dig när jag hinner skriva lite mer. Du har säkert helt rätt i hur man diagnosticerar PCOs, jag vet ju inget alls, jag bara vidarebefordrade det som läkaren sa när vi kom att prata om det och jag tyckte det lät lite förenklat.
    Tack för din input om återföring av två ägg, det låter ju inte så roligt just det där med ökad risk att ett foster drar med sig det andra när man kommit över vecka 10 heller, men låter ju rimligt. Själv planerar jag ju att göra "en Hemulen" nu i nästa IVF   Men jag är egentligen väldigt orolig över att inte få något tillbaka alls, det gick ju inget vidare förra gången. Just nu verkar jag få mens i morgon och de vill inte att man börjar spruta på en onsdag om man får mens på tisdagen, utan då får man vänta till dag 3. Det är något jag absolut inte vill eftersom jag tänker att det kan ha bidragit till det dåliga resultatet förra gången att jag började på dag tre istället för dag två. Så jag hoppas att den ska komma innan midnatt, eller vänta en dag till, till onsdag. Sköt om dig och knoddarna

• Vi 5

Germany, du skriver så fint och klokt! Jag hoppas du har släppt tankarna på om det var rätt av dig att skriva något eller inte, jag tycker du alltid håller så fin ton Hjärta Jag förstår vad du menar med att det konstigt nog är de värsta dagarna man kan genomleva om man nu väl lyckas plussa! Men tror ju att man bara borde vara glad, men alla risker blir så påtagliga och man analyserar varje symptom  Det kan vara så oerhört tungt att vänta.Inte blir det lättare av en blödninge heller, usch, jag önskar att jag kunde trolla fram tiden till ett positivt besked för dig! Jag har tänkt så på dig idag och hoppas att du fått positivt besked på ditt Hcg och att du snart får göra vul!

MsBoring, jag har tänkt på dig med idag! Är så glad att det såg fint ut, nu får du hålla ut till fredag so blir nästa hållpunkt! Heja äggen!   

• Vi 5

Hitcher, välkommen hit! Jag känner ju dig lite sedan 40-tråden!

Bambi och Älva, så härligt att läsa om er entusiasm för IVFet. Jag kan dela den på visst sätt, eller iaf fascinationen för hur allt fungerar, men jag tycker också det är en outhärdligt lång väntan och denna gång som blir min fjärde känns det tungt. Därför blir jag glad att ni delar med er av er positiva inställning! Det känns lite smittsamt  

• Vi 5

Älvan, så roligt att även du tempar! En jämn kurva låter ju jättelovande, det är för mig det tydliaste kännettecknet som jag haft vid graviditet. Hur långt har du kommit nu? Ska leta upp din sidfot

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-07 22:47:30 följande:
    Älvan, så roligt att även du tempar! En jämn kurva låter ju jättelovande, det är för mig det tydliaste kännettecknet som jag haft vid graviditet. Hur långt har du kommit nu? Ska leta upp din sidfot
    Ja så var kurvan den gången jag plussade också. Nu känns det inte som hela världen om jag inte plussar, jag har ju min plan. Fastän det kommer innebära stor påfrestning mentalt på många olika plan med IVF så ser jag fram emot det. Och om det inte tar sig så vet jag att kan kanske kan få någon till frysen och göra frysta försök (vilket inte var så kostsamt). Sedan har jag planerat att jag vill göra en spolning och kanske försöka med pergotime. Men min gyn ville inte skriva ut pergo om jag ägglossar normalt. Vilket jag bara gjort ibland. Så jag har ju fler alternativ för egna försök om inte IVF funkar den här gången.

Är på ÄL+7 idag. Sov dåligt i natt, låg vaken/halvvaken mellan kl 3-5 ungefär. Det kan ju även bero på att man vände på dygnen nu under jul och nyår. Känner mig svullen och lite småtung där nere så det borde vara en bra slemhinna i alla fall. Har haft en tunn på 6mm tre dagar före mens en gång på en VUL-undersökning.

Hela första året har jag som varit sysselsatt med diverse olika naturmedel eftersom jag var så rädd att det var fel på mina ägg och ägglossning. Var inte välkommen till gyn för undersökning. Hade bikat tid privat månaden innan jag blev gravid första gången. Efter missfallet så har kroppen varit ännu konstigare och nu är jag ju som sagt snart utredd.

Nä nu blir det nattinatt, nog tjatat från mig idag Flört

Länk till mina FF-kurvor här nere i sidfoten ---->