• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina
    Vi4, skönt att du kan få prata med kliniken så att ni kommer fram till den behandling som känns bäst i nuläget.

Germany, har du fått någon Hcg svar?

Jag har ätit endast 25 mg prasteron nu om dagen i en månad. Vågar inte ta mer då jag tappade så extremt mycket hår. En till anledning till att jag tappar hår kan också vara att jag äter pravidel mot förhöjt prolaktin så det är svårt att veta vad som är vad, men jag tänker att 25 mg prasteron kanske kan göra någon nytta i alla fall.
    Vad jag förstår så är hos 50 % av oss kvinnor DHEA tillskott fungerar och i resten av fallen har det ingen effekt. Här i tråden finns det ju några lysande exempel på när det fungerat och att äta det mer än sju månader verkar vara en hit!!
  • susmar72

En stor kram från mej, Missboring. Hoppas att dina follikar vakna snart och blir redo för IVF

• Vi 5

MsBoring, åh nej så himla tråkigt Extra tungt när du väntat så länge på detta! Trodde de att det kunde ta längre tid att få dem att "vakna" när du varit nedreglerad lite längre än vanligt? Jag hoppas så att de vaknar till nu och blir toppfina!

Anne, jobbigt när man inte vet vad som är vad men om du mår bra på 25 mg borde det ju vara ett bra tecken. Jag har ju jobbat mig upp till 50 sakta men säkert och mår nu bra på det och verkar ha bra värden. Hur är din temp? Något mer test?

OM någon av er vet vilket preparat ni skulle valt om ni vore jag så lyssnar jag gärna

• cff
    MsBoring - jobbigt att det inte utvecklas som du hoppats, men du kör långa protokollet, eller hur? Det är bra för det fall du behöver några extra dagar.

Själv har jag aldrig tagit estradiolvärdet (som jag antar att du refererade till)

På den här siten skriver de att som tum-regel gäller att ett värde på 150 to 500 pg/ml generellt anses ok för åttonde dagen i en stimulerad cykel (och du tog väl ditt prov stimuleringsdag 6 vilket, eftersom man oftast börjar stimulera på dag 2 eller 3 borde kunna jämföras med en dag 7 eller 8 i en cykel?). Detta skulle väl kunna betyda att det finns gott hopp även om läkaren gärna hade sett ett högre värde. Det viktiga är att värdet nu fortsätter öka vilket du får reda på på fredag så jag håller tummarna för det.

Hitcher - jag har vid det här laget ätit DHEA i drygt ett år (75 mg/dag). Har kontinuerligt gjort IVF varannan eller var tredje månad både före och efter jag började (imorgon börjar jag på min 7e IVF-cykel :). Mitt antal folliklar har ökat och senaste gången fick jag bäst resultat hittills, med 2 stycken fina embryon, med optimalt antal celler, tillbaka på dag 3. Under mina första månader med DHEA fortsatt mitt AMH att sjunka, men efter 4-5 månader började det öka igen (sen har det hoppat lite upp och ner...). 
  • MissBoring

Tack, jo vi har ju inte gett upp hoppet än. Får senpå fredag vad dom säger.

Gulle dig cff som tog fram länken ?

• hitcher

Tack för all input Solig Och jag antar att det enda sättet att få veta om man hör till de där 50 procenten är att försöka bli gravid? Tills dess ska jag tänka att det åtminstone inte kan vara dåligt att ha en cykel som är 27-29 dagar istället för 23-24 dagar

• mba12

Hitcher, hur gammal är du? Vilka värde har du? Jag fattar inte vad som har hänt md min mens!?! Det började väldigt lite i söndags och fortsat samma mängd ( mycket lite). Vet inte vilken dag jag ska räkna som dag 1!?! Brukar alltid räkna dagen därpå CD1 då det kommer igång ordentlig. Men nu!!!!

• hitcher

Jag är 42. Blev gravid på min första IVF precis innan jag fyllde 40 och födde ett friskt barn. Tog alla hormonprover under extrem stress i september (i en paus från min mammas dödsbädd). AMH antagligen under 0,7 (jag ville inte veta, men fick inte IVF-medicinerna på högkostnad pga dåligt AMH) men FSH lysande 3,1.

mba12, jag skulle nog räkna söndagen som CD1.  

• Vi 5

Mba12 jag skulle också räkna sön om det kom klarrött blod då även om det var pyttelite.

Hitcher, jag visste inte att de nekade högkostnadsskydd om man har lågt AMH, fy så trist!

Jag kände mig konstig idag, lite yr och frusen och började verkligen hoppas eftersom mensen inte dykt upp. Men har känt mig allt sämre, ont i hela kroppen och har nu 38,5 i feber. Så det är nog en förkylning. Undrar om det spelar roll att jag börjat med lite kortison och undrar om det kan vara negativt för kommande IVF