• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Vi 4 - Grattis till dig här också! Plus

Och tack till alla för era fina ord och för kramarna. Jag hoppas få tid för vul snart så jag slipper gå omkring och fundera hur det är ställt. Hör jag inget från min gynläkare så försöker jag ringa igen på måndag. Det tar emot att åka in akut när jag inte mår dåligt fysiskt eller har någon blödning nu.

• Tuvalina
    Älva1973 skrev 2013-01-11 13:33:52 följande:
    Tuvalina: Jag är också väldigt intresserad av tempgrafer. Om du vill får du gärna länka din så får jag kolla Glad
    Jag har tyvärr aldrig förstått mig på FF så det har inte blivit någon graf där.... jag antar man måste betala för att det ska fungera tillfredsställande och det tycker jag inte att jag vill göra.

Så jag vet inte hur jag ska göra... med det...
  • Älva1973
    Tuvalina skrev 2013-01-11 14:13:08 följande:
    Jag har tyvärr aldrig förstått mig på FF så det har inte blivit någon graf där.... jag antar man måste betala för att det ska fungera tillfredsställande och det tycker jag inte att jag vill göra.

Så jag vet inte hur jag ska göra... med det...
    Man kan köra den kostnadsfria varianten och den funkar tillfredsställande  Man kan dela ut och visa de två senaste graferna och sedan har man bara lite mindre möjligheter till att köra avancerade analyser mm. Men man kan se alla sina grafer i backend. Man ser inte alla symptomen i grafen heller. Men om man bara vill ha kurvan och få statisitken så är den väldigt bra.

Nu betalar jag för den, köpte ett halvår och tycker inte att det var speciellt dyrt... 120 kr ungefär. Tror att man lägger ut betydligt mer på vitaminer Flört Man får rabatterat erbjudande under en kortare tid om man vill förlänga i anslutning till att prenumerationen går ut..

Man jag kan rekommendera gratisversionen också Glad
    Sedan är den väldigt komplex och har ett mycket dåligt användargränssnitt. Är svårt hitta bland sidorna, men om man klickar runt nog länge så lär man sig.

Jag är lite osäker på min ÄL också eftersom jag fick en dipp efter jag hade fått positiva ÄL-tester. Men jag är nästan säker på att ägget släppte när FF ritat ut strecket. Dessutom torkade jag upp där nere samma dag. Har annars alltid väldigt vattniga flytningar innan ÄL. Så halkigt att sambon kan tycka att det tar bort lite av känsligheten Skäms

Och en styrkekram till dig germany Hjärta

Hoppas det gått bra för dig idag MissBoring Solig

Kvinna72,
    hoppas de hittade extra många och fina ägg idag  Solig
  • MissBoring

Vi4, stoooort grattis till dig!! hur såg pluset ut idag??

Germany, kram!

Tack, för tankar idag Glad Vi är ju inte helt nöjda.. tyckte blåsorna va bättre 4 st i storlek 11-15 mm plus 2 st 8,4 och en 9,5. Vet ju inte hur dom sista kommer komma med i matchen men kan ju alltid hoppas. Tyvärr var då inte blodprovet tillräckligt bra idag heller... hade 750 idag å i måndags hade dom ju önskat provet skulle va över 800.. så det går ju inte tillräckligt fort.. men vi fortsätter under helgen och så blir det nytt prov och vul på måndag.
    Jag frågade henne om det verkligen kan bli bäbis på dessa folikar och då sa hon att får vi dom bara till att växa till sig så gör det inget att det tagit lite tid. Så om de växter till bra storlek och att då provet är bra så kan det bli bäbis iaf så det hoppas vi på  Solig

har jag missat någon så ber jag om ursäkt! kram

• Vi 5

cff, intressant information! Tack till dig som alltid gräver fram bra information! Solig Det är dock som Tuva säger att jag även tar temperaturen så jag vet att äl var senast två dygn efter äl-stegringen, troligtvis dagen efter. Min temperatur går oftast upp i två hack, först lite dagen efter utlag på stickan och sedan lite till. Däremot så kan det vara testet, det är inte samma typ som jag haft tidigare och det står inte vilken känslighet det har. Jag har nu köpt clearblue som jag använt förut, men tog inte det i morse då jag dels hade varit uppe och kissat på morgonen och dels kände att jag inte orkade med ett svagt resultat även på det just idag.

Anne, jag tycker att FF är ganska ba, även gratisversionen. Men precis som Älva säger så behöver man klicka runt en del tills man fattar. Men de har rätt bra "guider" också, dels en med mer fakta om vad som händer i kroppen, när och dels om vad man fyller i var i kurvan. Det gäller bara att hitta guiderna. För mig låter det som att din temp har betett sig utmärkt denna månad. Dels höjts fter äl testet och dels höjts lite till vilket verkar visa att ditt eget progesteron "hjälper till" att höja tempen ett snäpp till på lämplig tid, ca en vecka efter äl. då ska kroppens eget progesteron börja vara som högst.

Älva, just et där med att det direkt "torkar upp" känner jag också igen, det verkar vara ett säkert tecken för mig på  att det är "klart" för den här gången

Germany, om du inte kommer att ha möjlighet att ringa på telefontiden på måndag kanske jag kan göra det åt dig om du vill? Jag kommer att vara hemma då eftersom jag ju är sjuk. Kanske ett jätteknäppt förslag, men jag menar det!       

• Kattflickan

Vi4:Stort Grattis! Hoppas plusset blir starkare! Kommer du våga testa imorgon?

Krya på dig!

• Vi 5

MsBoring, det låter ju ändå positivt, de kan ju växa 1-2 mm per dag, så några dagar till. Skönt att de är jämnstora! 

Ni kan släppa alla era tummar nu, på Clearblue nu på morgonen troligtvis 17 dagar efter äl syns knappt en skugga på testet   Det är bara att hoppas att det kommer ut snabbt så att vi inte spiller massor av tid också. Sk*t också, jag som hade planerat så bra för detta IVF, man ska säkert vänta en cykel och så är vi inne i mars eller förmodligen april. Och månaderna bara tickar. Det positiva är väl iaf att det med rätt embryo kanske skulle kunna gå... 

• Kattflickan

Jättetrist Vi4! Har varit med om detsamma, svagt plus som försvinner och det är så jobbigt att först känna glädjen och sen besvikelsen. Hoppas det går bättre vid nästa Ivf! Kram!

• Kattflickan

Tack förresten för er input om E- vitamin! Hade glömt varför jag tog den. Har förmedlat vidare infon till tjejen som frågade.

Jag slutade dock med E- vitamin när jag blev gravid. Nu får jag bara i mig det som finns i multivitaminen.

Är det bara Falun som skriver ut dhea i Sverige?