• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina

Hur mycket tog du av krämen? En liten ärta är 1 mg tror jag.

Det där hon skrivit med pco är helt förvirrat. Inget att bry sig i.

• germany

Miss B - Jag håller verkligen tummarna hårt för dig i morgon vid ditt vul samt att blodprovet visar som det ska. Kan bara tänka mig in hur det kändes för dig att stöta på ett hinder som man inte alltid räknar med, oftast så fokuserar man helt vid folliklarna. Men himla tur att blodprov togs för nu kan ändringen av stimuleringen ändå rätta till sig så att allt blir som det ska till slut. Lycka till!

Själv så har jag ännu inte lyckats boka in tid för vul. Hoppas på att min gynläkare svarar på mitt mail innan helgen (telefontid endast mån - tis. Går snart in i vecka 9 och jag har nog aldrig upplevt barnverkstaden så jobbig som nu Rynkar på näsan. Att vara med om ett mirakel som såklart är helt fantastiskt, men samtidigt så rädd att mista detta mirakel och kanske aldrig mer lyckas igen......Jag har väldigt svårt att hålla mig flytande just nu. En dag i taget är knappt vad jag orkar med och jag vet inte hur jag ska vända det hela så jag mår lite bättre. I bland tänker jag att jag måste vila från datorn och FL en längre tid för jag dras liksom till att söka på graviditet och dess olyckor, som om jag vill ha bekräftat att det är inte ok att blöda osv osv.....

Måste få svart på vitt om graviditeten fortfarande fortgår eller om den stannat av. Vet inte vad min blödning för 2 veckor sedan var för nåt, sedan har jag vid 2 tillfällen till haft kortvarig brunaktig flytning med ca 1 veckas mellanrum. Har i och för sig mått väldigt illa och tjyvens, tycker dock att det har släppt lite nu de senaste 2 dagarna....vilket gör att det hela tiden finns saker att oroa sig för.....Hade det inte varit för blodet samt flytningarna så hade jag nog varit mer lugn. Men jag läser ju som sagt just nu så himla mkt om ALLT dåligt som kan hända så jag blir säkert färgad  i onödan av alla missfallsfaktorer.

Mitt hcg hade ökat sist från ca 15000 - 60000, men det säger ingenting om hur det står ställt med min gravidtet just idag. Ska inte ta fler nu för det dröjer inte länge förrän hcg nivån ändå snart ska börja sjunka igen och det helt i sin ordning ju längre man kommer i graviditeten.

Tja, så här positiv är jag nu. Förlåt om jag låter negativ (fast deppad är nog vad jag är). "Jag reser mig igen".....förr eller senare.

• Älva1973
    germany: Jag förstår att det är jobbigt att vänta på att få veta hur det ska gå. Alla som någon gång varit med om missfall vet. Jag tror att vi människor (kanske framför allt kvinnor) vill ha en sorts kontroll och när man är utlämnad till ovissheten så ställer det till oreda i ens huvud. Jag tror att det kan gälla precis vad som helst.
    Hoppas du får svar från din gyn och att du får en tid inbokat. Det kommer kännas mycket bättre. Tills den dagen det är dax att göra undersökningen så klart. Det ska vara helt normalt med lite blödning på samma sätt som att avsaknad av blödning kan gå fel också.
    Det finns nog inget man kan säga för att du ska känna dig lugnare. Det är helt ok att skriva av dig din oro tycker jag.
    Kram {#emotions_dlg.flower}

Jag känner nu att jag behöver veta saker men kan inte påverka resultatet. För mig är det att jag inte kan göra en tidsplan för min tid framöver inför IVF eftersom det är ganska stora saker som måste ordnas för att allt ska klaffa, jag vet inte om jag får plus eller mens. Men det lutar åt att detta försök inte lyckats. Testade negativt idag på ÄL+10. Visserligen tidigt, men sist plussade jag på ÄL+11.

Jag har i alla fall fått svar från läkaren i Tjeckien på de frågor jag ställt. Hon är verkligen underbar som svarar så snabbt. Sedan har jag fått bekräftat att min gyn har skrivit ut receptet på medicinerna, så de är bara att hämta ut på måndag. Därefter är det bara att vänta och se. Måndag, tisdag och onsdag är riktigt viktiga dagar för mig då jag ska utföra allt som återstår. Ledighet, biljetter, mediciner... eller inte.

...denna väntan. 
  • Varg77

Germany - stackare, va jobbigt Rynkar på näsan
    Jag vill bara tala om att jag oxå hade korta blödningar (med klarrött blod) och bruna flytningar i ungefär samma veckor som du, men igår på första ultraljudet fanns det en liten där som sprattlade för fullt :) Det verkar ju ändå vara så att så länge som det inte ökar i mängd, är kortvarigt, och så länge man inte har ont, så brukar det inte vara någon fara!
    Har inte haft mycket illamående heller, ibland inget på flera dagar..

• Kvinna72

Hej alla,
    Ja imorgon är det dags för äggplock i Falun för min del. Jag hade 5 st äggblåsor vid VUL igår och de var ca. 15-22 mm stora. Så imorgon är det redan dags....Blandade känslor är det verkligen. Spännande och nervöst samtidigt. Det är första gången Falun för vår del, vi har ju gjort tre ivf försök på CVL tidigare.

Germany: förstår dig, måte vara jobbigt! Men som du säger: "du reser dig igen"!    

Mba12: jag har själv varit på resande fot nu i jobbet i några dagar och flög då till Florens. Jag blandade färdigt min Menopur (det finns ju en slags reseförpackning man kan ha de blandade Menopuren i). Sedan packade jag Orgalultran, sprutor o.dyl, i en liten påse. Allt detta hade jag som handbagage (inget att checka in, resde lite lättare denna gång). Jag hade inget läkareintyg men det är väl kanske bra att vara på den säkra sidan. 

Kram     

• Vi 5

Älva, jag har inte heller varit någon pillerkvinna, men tänker nu att det är en speciell period och att det är en begränsad period som man äter det under. Det borde inte skada så länge man håller sig till de vitaminer som inte är farliga att överdosera.Jag vet inte hur många jagstoppar i mig nu Drömmer

Mba, jag tycker inte heller du ska bry dig om det märkliga inlägget. Och jag kan inget om flygning, men cffs råd låter klokt.

cff, tack jag har läst det om kromosomavvikelser med, är verkligen jätteintressant. Läste någonstans att de hade fortsatt på de studierna, men har inte set fler resultat publicerade än.    

Germany, fick du inget besked i dag heller? Fy så tungt du har det!! Det är ju bedrövligt att du ska behöva vänta så länge. Finns det ingenstans du kan åka och få ett vul? Någon annan privat gyn eller akuten. Det är klart att man inte ska söka akuten i första hand, men här handlar det ju om att du mår pyton. Jag tycker att du i din situation skulle kunna åka in, berätta om blödningar och oro och be om ett vul. Varma kramar! 

Kvinna72, åh det låter ju toppen! Ska hålla tummarna för dig!

Jag skulle ju starta IVF nr 4 i denna cykel, efter nu 7 månader DHEA/Prasteronintag. Menmensen blev sen och igår plussade jag. PlusHelt otroligt. Strecket var dock svagt, och även i morse när jag testade med morgonurin, så jag är tyvärr orolig att det inte är tillräckligt starkt och att det är risk för missfall. Har läst en studie om att om testet är svag 16 dagar efter äl, så är det mycket sor risk för mf, det är då förmodligen ågot som inte står rätt till om inte tillräckligt mkt hormoner utsöndrats. I morgon är det dag 16 (el ev 15, beroende på hur man räknar från äl) så jag ska testa med clearblue igen och hoppas på tjockare streck då. Kan inte glädja mig om det inte blir tjockare. Är också orolig för jag har blivit jättesjuk, fick åka till akuten med kramp i bröstet svårt att andas mm, det var lunginflammation och lungsäcksinflammation, hade 40 gradet feber och det är ju inte bra med så förhöjd temp tidigt i en graviditet. Men jag försöker hålla mig lite försiktigt positiv till plusset!          

• cff

mba - så här svarade Swedavia (bl.a. ansvarig för säkerhetskontrollerna på Arlanda) när jag mailade dem i våras för att fråga hur jag skulle göra med medicinernaö

"När det gäller medicin så ska du ha det med i dig i handbagaget. Du skriver inte i ditt mail vart du skall åka men ibland underlättar det om du har med dig ett intyg på engelska, mest för att underlätta för dig själv när du skall passera genom säkerhetskontrollen.

Du är alltid välkommen att ringa Swedavia Business Support Teleservice på 08-797 60 00, vi har öppet dygnet runt årets alla dagar."

Vi4 - det låter fantastiskt. Förstår att det kan kännas svårt att ta ut glädjen riktigt såhär tidigt, men jag håller tummarna. Tänk, då har även du "gjort en germany".

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-10 20:27:11 följande:
    Jag skulle ju starta IVF nr 4 i denna cykel, efter nu 7 månader DHEA/Prasteronintag. Menmensen blev sen och igår plussade jag. PlusHelt otroligt. Strecket var dock svagt, och även i morse när jag testade med morgonurin, så jag är tyvärr orolig att det inte är tillräckligt starkt och att det är risk för missfall. Har läst en studie om att om testet är svag 16 dagar efter äl, så är det mycket sor risk för mf, det är då förmodligen ågot som inte står rätt till om inte tillräckligt mkt hormoner utsöndrats. I morgon är det dag 16 (el ev 15, beroende på hur man räknar från äl) så jag ska testa med clearblue igen och hoppas på tjockare streck då. Kan inte glädja mig om det inte blir tjockare. Är också orolig för jag har blivit jättesjuk, fick åka till akuten med kramp i bröstet svårt att andas mm, det var lunginflammation och lungsäcksinflammation, hade 40 gradet feber och det är ju inte bra med så förhöjd temp tidigt i en graviditet. Men jag försöker hålla mig lite försiktigt positiv till plusset!          
    Grattis !!!! {#emotions_dlg.flower} Jag förstår att du känner dig orolig, men det är verkligen värt att gratulera tycker jag Solig
    *tummehållning*
  • Tuvalina

Men Gud, Vi4, vilken grej!! Oj! Jag förstår din oro... in med progesteron tänker jag. Fyll på.
    Tänker på dig.

Tänker även på dig Germany. Din oro tär. Det förstår jag.

Jag mår inte alls bra. Jag börjar misströsta rejält att jag någonsin ska få ett levande barn.

Jag provade ju att använda pergotime denna cykel och det verkade ju som att jag fick ägglossning på dag 12. Pos på ÄL test dag 11 och höjd temp dag 13. Det blev inget Rynkar på näsan

Undrar om någon av er har testat att använda gonal-f själva utan att göra VUL och sedan ÄL spruta, ovitrelle eller om man kan använda ovitrelle vid hemmaförsök och hur man gör det i så fall... vilken dag, kan man bara liksom chansa att ta det på dag 13...