• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Kattflickan, tack, jag har på något sätt inte tagit ut någon glädje än för jag tyckte det var för oroväckande svagt, så det är iaf lite skönt, även om jag såklart hoppades att det bara var lite tidigt och att det skulle bli starkare.  Bara att hoppas att det går snabbt som sagt. Hur lång tid tog det för dig innan du fick blödning?

• PimPim1

Oj vad det händer grejer i tråden. Orkar inte riktigt följa den dagligen, speciellt när det känns tungt och man har en "dålig" cykel. Har läst ifatt hela morgonen hehe.

Det är väldigt värdefullt att läsa om allas kämpande och alla värmande ord som delas ut även om man inte orkar delta så ofta. Det vill jag att ni som är mera aktiva ska veta!! Man är inte ensam i denna kamp och det känns skönt!

Jag fortsätter att hoppas och provar nya idéer. Mitt dhea intag nu är 50 mg och jag är också besatt av tempning. Jag har också provat prednisolon tidigare men hade ingen ägglossning den månaden, Senare har jag tagit pergotime för att maxa chanserna och se om min cykel kan förlängas ngt, (har äl redan dag 9). Har precis upptäkt att pergo med tidig start verkar göra susen. Har en jättebra kurva denna cykel med tempdipp både före äl och något som ser ut som en implantationsdipp på 5 DPO så hoppet finns där.. Jag hör också till de som fått svaga plus som försvunnit så jag vet vilken bergochdalbana man kan råka ut för.

Lämnar inga personliga kommentarer ifall jag skulle råka glömma någon:) Kämpa på allihopa, både med nya tag, oro, uppgivenhet och allt annat man måste hantera i denna kamp. KRAMAR {#emotions_dlg.flower}

• Kattflickan

Vi4: Tror det tog ca en vecka efter att det konstaterats via hcg blodprov att nivån innan jag började blöda. Så ca 2 veckor efter plus kanske?

Pimpim: Hoppas det funkar nu med pergotime och dhea! Att du får svaga plus tyder ju ändå på att du kan bli gravid.

• germany

Vi 4 - Tråkigt att höra att testet inte var starkare. Jag som hade hoppats så att få följeslagare här i DHEA tråden.
    Dock kanske lika bra att det blev så här redan tidigt för dig istället för att det ska komma senare när du kanske börjat tro på riktigt. Men förstår att det känns oerhört trist  då det bästa och enklaste ju är att vi kan lyckas naturligt och därmed slipper både påfrestande behandlingar och stora hål i börsen....
    Dock så tror jag inte att du förlorar så mkt tid, du borde få som vanlig mens ganska omgående och är därmed ganska snabbt tillbaka på IVF banan. Frågan är om du ens skulle ha märkt att embryot fäst om du inte hade testat så tidigt? Du kanske bara hade trott att mensn var försenad någon dag. Jag hoppas din blödning kommer igång snabbt som ögat så du kan gå vidare med dina planer.

Du satte också precis ord på hur jag också har känt just kring att om det nu inte ska funka med det naturliga plusset så förspills  det såå mycket tid. Jag hade tex levt jättebra gällande kost, motion och mådde allmänt toppen i väntan på vårt gratis IVF försök. Samt att jag då hade ätit DHEA i hela 7 månader. Jag hade stark tro på att jag kanske denna gång skulle få ut fina och kanske fler ägg vid mitt IVF....och så blev det inget av det och just precis när jag boostat kroppen så himla bra. Kanske hade jag även fått ägg till frysen....det får jag aldrig veta.

Om detta inte skulle gå vägen för mig nu så känns det först och främst som om jag har kastat bort tid....sedan har jag då haft uppehåll med DHEA.....mina förmodade hyfsat fina ägg efter DHEA samt bra leverne är nu säkerligen ett minne blott då jag knappt heller fått i mig mat (allt är blä, tom grönsaker som jag annars älskar).
    Känns som att börja om helt från början om detta inte skulle gå vägen och det känns förstås tungrott.
    Sedan att må dåligt psykiskt är ju inte alls bra för mitt redan urusla AMH värde :(

Det låter kanske konstigt för er att jag inte lever livets glada dagar som om jag väntar barn utan istället som om jag väntar missfall.....Men om ni visste hur påfrestande och tungt det är att lyckas och sedan vara så himla rädd som jag är att detta bara var en kortvarig dröm Rynkar på näsan. Jag börjar starkt tro att jag håller på att bli rejält deprimerad av all denna oro. Hela jag är ett minne blott.....Orkar inte ens motionera eller komma ut i friska luften, det går bara inte. ALLT tar emot.
    Det enda jag orkar riktigt bra är att dra täcket över huvudet och blunda och hoppas att dagen snabbt ska gå till sin enda.

Tack fina du som erbjuder dig att hjälpa mig ringa om jag inte har möjlighet att passa telefontiden, oerhört gulligt av dig och fint med så hjälpande människor omkring en. Jag uppskattar verkligen din vänlighet Hjärta.
    Men jag är ledig på måndag så jag borde hinna fram i telefonkön innan den är slut. Ska ligga på luren redan innan telefontid så jag maxar chansen att komma fram först i kön.

Kram och ta hand om dig och hoppas du snabbt kryar på dig från din lunginflammation också.

• germany

MIss B - Åh, så jag hoppas att dina folliklar och blodprov kommer att gå åt rätt håll nu! Väntar med spänning på att få höra fortsättningen och jag tror du har allas våra tummar här i tråden! Tack för kramen, skickar tillbaka en sådan till dig också!

Älva - Tack till dig också för stöd. Visst har jag skrivit till dig förut om att jag också är norrlänning och därmed har haft bara 1 gratis IVF försök? Har inte hängt med hur det blev nu med förslaget om att även våra landsting kanske ger fler gratis försök till sina patienter. Har du hört något? Det hjälper väl knappast oss som redan har förbrukat vårt enda gratis försök.....lär nog inte få hoppa på tåget utan det gäller nog bara de som påbörjar utredning efter att förslaget gått igenom. Men glad att våra efterkommande tjejer kan få den hjälp som alla borde få.

Pim pim - Jag har undrat titt som tätt vart du tagit vägen. Skönt att läsa ett inlägg från dig. Men det är nog sunt att ibland bara läsa och följa tråden utan att vara så aktiv själv. Det blir ju lätt så när man har tyngre dagar att man har inte så mkt att tillföra och kanske inte ens orkar slå på datorn. Tider kommer och går och tur är väl det!

Jag har säkert också missat att svara en del, men jag har svårt att hålla reda på mig själv och det förklarar en del.

• Kattflickan

Om det nu går bra för dig Germany, vilket jag tror det kommer att göra, så kommer du att vara glad att du var i så fin form innan graviditeten. I början är de flesta så där trötta och orkar inget. När du passerar vecka 12 så blir du nog piggare och orkar äta och träna igen!

Tänk att det är jätteskönt att du slapp ta ivf-hormoner ! Att bli gravid naturligt är ju det bästa.

Hoppas du får tid för VUL jättesnart!

Kram!

Millan

• germany
    Kattflickan skrev 2013-01-12 10:09:47 följande:
    Om det nu går bra för dig Germany, vilket jag tror det kommer att göra, så kommer du att vara glad att du var i så fin form innan graviditeten. I början är de flesta så där trötta och orkar inget. När du passerar vecka 12 så blir du nog piggare och orkar äta och träna igen!

Tänk att det är jätteskönt att du slapp ta ivf-hormoner ! Att bli gravid naturligt är ju det bästa.

Hoppas du får tid för VUL jättesnart!

Kram!

Millan

Jag önskar du har rätt, så glad jag skulle bli då.
    Jag är tacksam att jag har dig att rådfråga om gravidtet då du själv för inte alltför länge sen har varit i min "tid".

Kan passa på att säga om att jag just nu är väldigt dålig att snabbt svara på brev i inboxen....Jag läser allt men kommer inte direkt till skott att svara utan lägger mig ofta i soffan sen och.....drar täcket över mig och blundar för att orka med dagen.

Så här ska det väl inte vara heller?
    Jag ska tvinga ut mig på en promenad snart. - 23 grader kallt så det ska väl friska upp mig lite och så en dusch sen och nån fräsch apelsin så känner jag mig lite bättre tillmods  framförallt inombords.
  • Kattflickan

Jo, det är helt normalt! jag orkade ingenting i början. Började jobba vecka 8 efter semestern och när jag kom hem somnade jag direkt på soffan varje dag. Orkade ingenting. Men det gick över sen.

Ha en trevlig promenad!

Nu ska här städas!

• Tuvalina

Jag säger det igen Germany, så där ska man inte behöva må och du kan i och med att du mår som du gör få en akuttid för VUL så att du åtminstone kan se att det är som det ska så kanske det lättar en stund i alla fall!

Om fostret är mycket rörligt i vecka 9 så tyder det på en frisk krabat och det kan de också se! Så se till att fixa en VUL tid nu så ska du se att det känns lite bättre sen.

Jag vet flera som blivit deprimerad första tiden. Det är inte alls konstigt efter allt du gått igenom, all väntan och längtan. Det är helt rimligt att du känner som du gör! Kram!