• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Jag funderar just nu på det där med praparaten igen. Jag har nu fått ordinerat 400ie Puregon av Fertilitetscentrum. Men CvL har vid två tillfällen, helt övertygat sagt till mig att Menopur brukar ge bäst resultat för lite äldre kvinnor. Jag tyckte också att jag verkade få något bättre resultat av det i kombination med korta metoden, har då vid ena tillfället fått en av av toppkvalitet och två ok till frysen (som dock inte klarade upptiningen) och andra gången ett toppkvalitet tillbaka. Detta kan jämföras med Fertilitetscentrum med långa metoden och Puregon då jag fick tre halvkassa, 2-celliga, En sådan till mig, men den blev jag iofs gravid på (slutade med mf). 
    Funderar på att ringa och fråga varför de vill gå på Puregon nu, fastän jag redan har hämtat ut det. Hemortsgyn visste inte varför och hon verkade tro att jag skulle ha fått Menopur, när jag frågade henne om vad hon trodde var anledningen till att de valde Puregon (hon fick bara mejl om det) så sa hon att hon trodde att Gbg brukar föredra Puregon och så blev jag ju gravid på den förra året (men hade ju eg sämre kvalitet på embryon då). Som vanligt har jag svårt att släppa sådant här. 

Funderar också lite på att jag verkar ha fått väldigt lättflytande blod nu, vid akupunkturen tex så stoppar det inte och jag får massa blåmärken. Funderar på om det är kombinationen omega-3, DHEA och Q10 som gjort skillnaden? Någon som känner igen det? Fasar lite för sprutorna då min lilla mage redan är full med blåmärken från akupunkturen. Jag har också tjuvstartat lite med 5mg prednisolon och fick naturligtvis värsta hjärtklappningen, låg vaken nästan hela natten,det verkar vara en biverkning jag lätt får. Lite typiskt när jag nu nästan har vant mig vid mina 50mg Prasteron.Hoppas det ger med sig. Och skönt att jag tjuvstartade lite så jag vet vad som är vad. Nu skaj ag inte bombardera er mer. Dags att försöka sova lite. Kramar till er alla! Hoppas jag inte glömt någon nu!  

• mba12

Nu har jag fått svar på mina prover, DHEA-s hade jag på 2,2. Då åt jag bara 25 mg dagligen i 3 veckor + jag åt inget 2 dagar innan jag lämnade prov.

• hitcher

Hej Vi 4 Minns dig också, såklart!

Tjatar om min fråga  Hur länge har ni andra tagit DHEA inför IVF? Jag börjar nästan bli lite orolig för att jag ätit det FÖR länge. Kommer att ha ätit 75 mg/dag i ganska precis sju månader när jag förhoppningsvis får göra mitt försök.

Mina två senaste cykler har varit 27 och 29 dagar istället för 23-24 dagar. Det tror jag är positivt och jag tror att det beror på DHEA.  

• germany
    mba12 skrev 2013-01-08 09:15:22 följande:
    Nu har jag fått svar på mina prover, DHEA-s hade jag på 2,2. Då åt jag bara 25 mg dagligen i 3 veckor + jag åt inget 2 dagar innan jag lämnade prov.
    Det var inte så högt, men inom ref.värde. Du borde köra på 75 mg, men det gör du kanske redan?
    MIna värden låg på 4.7 när jag ätit 50 mg och en tid senare när jag höjt till 75 mg så visade värdet på 6,5.
    Jag hade inför min provtagning bara uppehåll från kvällen innan och tog inget på morgonen då provet skulle tas. Enligt min gynläkare så skulle det inte spela någon roll för resultatet om jag åt eller hade uppehåll.......

• germany
    hitcher skrev 2013-01-08 14:42:41 följande:

Tjatar om min fråga  Hur länge har ni andra tagit DHEA inför IVF? Jag börjar nästan bli lite orolig för att jag ätit det FÖR länge. Kommer att ha ätit 75 mg/dag i ganska precis sju månader när jag förhoppningsvis får göra mitt försök.

Mina två senaste cykler har varit 27 och 29 dagar istället för 23-24 dagar. Det tror jag är positivt och jag tror att det beror på DHEA.  
    Välkommen!
    Jag åt i ca 7 månader och hade kommit överens med min IVF klinik att göra uppehåll med Prasteron (DHEA), dock så plussade jag naturligt innan jag ens hanna påbörja min 5:e IVF behandling.
    Så med facit i hand så är jag glad att jag åt DHEA så pass länge och skulle inte detta gå vägen så tänker jag börja om med DHEA igen.

Jättepositivt att din menscykeln har blivit längre, helt perfekt ju! :)
  • germany

Vi 4 - Hoppas du kan finna frid med din hormonstimulering. Allitd jobbigt när man känner att man är osäker på ens upplägg.....Du har aldrig provat en kombo av 2 olika preparat? Jag tyckte mitt senaste upplägg som jag skulle fått med en blandning av gonal-f och menopur kändes jättebra. KÄnde direkt att det upplägget gillade jag. Dock inte att det var långa protokollet (men ifrågasatte och önskade få prova upplägget med den korta istället då jag läst flera tjejer här på FL som gjort långa och som tycker att kroppen efter det aldrig kommer igen riktigt.....Jag har därmed varit livrädd för att släcka min kropp som redan går på halvfart gällande fertilitet och dess hormoner).

Om jag inte minns fel så fick jag också lätt hjärtklappning framförallt på kvällen när jag åt kortison, men då var det mer än 5 mg.

• hitcher
    germany skrev 2013-01-08 14:50:57 följande:
    Välkommen!
    Jag åt i ca 7 månader och hade kommit överens med min IVF klinik att göra uppehåll med Prasteron (DHEA), dock så plussade jag naturligt innan jag ens hanna påbörja min 5:e IVF behandling.
    Så med facit i hand så är jag glad att jag åt DHEA så pass länge och skulle inte detta gå vägen så tänker jag börja om med DHEA igen.

Jättepositivt att din menscykeln har blivit längre, helt perfekt ju! :)

Men åhhhh vad underbart! GRATTIS!!! Och jag minns dig också från 40-tråden

Men varför menar man att det är bra att göra uppehåll med DHEA/Prasterone? Jag tycker det är först nu jag kan märka skillnader på min menscykel. Efter någon månad eller så fick jag ganska fett hår och kanske några hårstrån på hakan som inte funnits där tidigare. Men det är de enda biverkningarna jag lagt märke till. Och det viktigaste tror jag är att cykeln nu verkar bli mer normallång.

Bara att vänta och se... Just nu vänta och se om jag kan åka alls, sen kanske all annan väntan med ruvning om jag har tur och annat. Gör man annat än att vänta i den här branschen? Väntar och gör av med hiskeliga summor pengar?     
  • Vi 5

Hitcher, förlåt, jag missade din fråga. Jag har ätit det sedan i juni och i en av de studier jag sett av Gleicher er al så fortsätter den positiva effekten linjärt upp till 9 månader. Jag tror att det var så länge studien varade, så man vet nog inte om effekten skulle kunna öka ytterligare efter 9 mån eller om den planas ut. I den studien åt de 75mg. De har ju någon teori om att den allra första rekryteringen av folliklar ( minns inte nu vad den kallas) skulle ske redan 10,5 mån före äl, så man skulle kunna tänka att det vore optimalt att äta ännu längre.

Men jag vet inte om det finns andra risker med att äta hormontillskott under så pass lång tid och man borde nog kolla av hur man ligger till med testosteronet bl.a. Det där med uppehåll har jag inte sett något om i någon artikel, och jag vet inte riktigt varifrån det kommer, om inte från just det att man inte vet så mkt om långtidanvändning. Låter ju positivt för dig med längre cykel med.

Germany, tack! Jag ringde en sköterska för att fråga om det fanns dokumenterat hur läkaren gjort valet, hon var väldigt tillmötesgående och sa att om jag hellre ville ha Menopur kunde de skriva ut det ist. Men jag vet ju inte vad jag vill riktigt och vill nog höra resonemanget innan jag bestämmer mig. Hon skulle prata med läkaren och återkomma. Skönt!

• MissBoring
    hitcher skrev 2013-01-08 14:42:41 följande:

Välkommen!
    Jag åt i 3  månader ganska exakt.
  • MissBoring
    Gick visst inget bra för mig igår iaf Gråter
    Kliniken ringde förut och jag hade i blodprovet ett värde på 160 och det ska ligga mellan 800-1000 i genomsnitt...
    Så min folikar sover och är inte alls sugna på IVF Gråter
    Skulle sluta med Synarelan idag och öka dosen från 375 till 450 ei menopur...
    Känns ju hopplöst det här!!
    Hon sa de visst kan komma sig på fötter, har det gjort på andra flera gånger... men frågan är ju om det blivit några bäbisar av dessa folikar/ägg eller om dom bara piggat på sig för att va ok inför IVF men sen inte orka fram till bäbis, det är ju det som är viktigt!!

Nytt blodprov på torsdag istället och sen vul på fredag. Ingen tanke på ÄP på måndag ev torsdag...