• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • linköping68
    Germany: kan du inte få tag på någon annan gyn, eller åka in till någon kvinnoklinik? Att gå och ha så mycket oro i sig är inte bra. Önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt...

Vi 4: fantastiskt!!! Håller tummarna och hejjar på. Håller med Tuva, Börja med progesteron!!!

Tuva: jag önskar jag kunde även kunde hjälpa dig på något sätt. Usch, känner så med er och tänker på dig ofta. Kram  
  • mba12

Grmany, jag förstår din oro men dt är bra att du mår som du mår fysiskt att du är trött och illamående. Det är ju graviditets symptom. VI4, GRATTIS, Woooow Jag blir så glad, det verkar vårt tråd är igång med positiva besked Du får verkligen ursäkta mig men jag har glömt hur gammal du är och vad du harför amh, fsh. Cff, tack vännen. Jag frågade SAS idag. Det är ok om man har brev fr läkaren och man ska ha kylväskan med sig. United A. viste de inte, ska fråga dem. Tack vännen.

• Vi 5

MsBoring, mitt inlägg till dig försvann visst när jag säkerhetskopierade, skulle ju skriva att jag tänker på dig och hoppas att det nu går bra i morgon! Nu får vi försöka tömma tråden!

Tack för alla gratulationer!     

mba, toppen att du kan resa! Så klart att man inte kommer ihåg alla detlajer om alla Jag är 41 (snart 41,5) och hade för ett år sedan 1,3 i AMH, så inte så dåligt, rätt bra för min ålder ändå. Men vid första besöket fanns bara två folliklar på hö sida och gyn sa att vä sida hade lagt av helt. Så chanserna var typ obefintliga enl henne, jag fick tjata mig till provvstimulering. Hon hittade iofs min vä äggstock vid ett senare besök men den ligger konstigt och ser liten och konstig ut. Den har vid stimuleringarna dock lyckats få fram en del ägg, så det var ju bra. FSH slarvades bort. Och de har inte tagit om det.   

• cff

Vi4 - på Clearblues hemsida har de en rapport (sammanställning av massor olika studier) som konstaterar (som support för att LH-stegring, vilket deras stickor mäter, är en bra indikation på när ÄL sker:

"When LH initial rise was used instead, 73.6% occurred within -1 to +1 days of ultrasound detection (range -7 to +7 days)." Mao är det 26% som inte har ÄL (som dubbelkollades med ultraljud) inom en dag före eller en dag efter LH-stegringen (utslaget på stickan) och de finns de som inte hade ÄL förrän 7 dagar efter utslaget på stickan. Så din ÄL behöver inte heller ha skett direkt efter LH-stegringen utan kan ha skett ett antal dagar senare (eller tog du ÄL-spruta?). I så fall dröjer också det starka plusset ytterligare ett antal dagar.

Här finns rapporten på Clearblues hemsida

• Pippi70
    Grattis Vi 4!!   Hoppas ditt plus blir starkare om ett par dar,men ett svagt plus är ju ändå ett tecken på att saker håller på att hända Jobbigt dock att bli så sjuk mitt i alltihop...Krya på dig!
    Germany....en stor kram till dig!!

Tuvalina...Kramar till dig med!! 

Miss B, Hoppas på bra besked i morgon från dig! Håller tummarna på att allt ser bra ut!

Håller även mina tummar för dig Kvinna72 inför ditt ÄP!  

• susmar72

Germany: Tänker på dej Missboring: håller tummarna för dej imorgon. Stor kram till dej, Tuvalina

• Tuvalina

Tack alla gulliga.
    Pippi, hur mår du?

Cff, intressant det där med LH stegring och ÄL. Jag och Vi4 mäter ju tempen så då tänker jag att man kan rama in ÄL ganska exakt. Men jag blev ändå förundrad denna gång. Tempen steg på dag 13 och runt åtta dagar efter ÄL steg tempen ytterligare... Detta indikerade inte på graviditet i mitt fall. Men jag måste ju uppenbarligen haft ÄL dag 13... Det gjorde ju superont vid äggstocken och sen släppte det.

Det kan ju inte ha varit ÄL på dag 20? Då när tempen steg ytterligare? Eller är det så att min kropp är i hormonell uppror...

Ja tänk om jag hade en egen UL apparat. Vad bra det skulle vara. ð???