• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring

Vi4, jag har ju glömt jag fick ju en sån kemisk grav i sep/okt förra året och jag gjode ju IVF direkt efter. Nu blev det ju inget av den IVF:en iof men läkaren visste om det och tyckte inte det spelade någon roll eftersom mensen bara blev ett par dagar sen!

• Tuvalina

MissB, är på dag 28 idag, tempen har sjunkit och spottings på väg. Inget guldägg denna cykel men som sagt ska jag kanske testa lite egen stimulering denna gång. Men vad tror du/ni om att enbart ta ovitrelle när det är glad gubbe?

Att jag fått nytt jobb är inget jag är direkt glad åt, det är väl därför jag inget sagt :-0
    Som tur är har vi planer i full gång att starta eget jag och min man. Det ska bli kul.

• MissBoring
    Tuvalina skrev 2013-01-12 17:38:04 följande:
    MissB, är på dag 28 idag, tempen har sjunkit och spottings på väg. Inget guldägg denna cykel men som sagt ska jag kanske testa lite egen stimulering denna gång. Men vad tror du/ni om att enbart ta ovitrelle när det är glad gubbe?

Att jag fått nytt jobb är inget jag är direkt glad åt, det är väl därför jag inget sagt :-0

Som tur är har vi planer i full gång att starta eget jag och min man. Det ska bli kul.

Det är nog så jag tänker göra om jag ska göra en hemstimulering. Kolla äl och när glada gubbn kommer ta ovitrellen!

Aj då.. jag har för mig att du inte trivdes på gamla jobbet så jag trodde du därför sökt dig vidare! Sorry. Då får jag tro på att du istället snart hittar ett fin fint jobb. Har iaf en kompis som jobbar där, fast annan del av Sverige, och hon trivs fin fint så kanske du gör det med
  • germany
    Tuvalina skrev 2013-01-12 17:10:23 följande:
    Sen Germany får du ursäkta mig... men varför ringer du 1177 egentligen, har ni alltså ingen kvinnoklinik eller gynmottagning där du bor? Om du ringer en måndag så borde det väl inte vara något som hindrar att du får en tid där med anledning av din status och oro... hade jag varit sköterska på gynmottagningen så hade jag gett dig en tid direkt.
    Vart ringer man annars (förutom att åka in akut vilket vi har valt att inte göra) när det är fredag kväll samt helgdagar?

Den privata gynläkaren öppnade sin mottagning den 7 januari och jag har inte lyckats få kontakt via telefontid där än. Har hela tiden försökt hålla min oro i schack och tänkt att bara det blir den 7 januari så ska jag se till att boka tid för vul....men har alltså inte lyckats. Har mailat privata gynläkaren också men som vanligt så svarar han nästan aldrig om det inte handlar om pågående IVF behandling där han är absolut tvungen.

Kvinnokliniken har jag haft kontakt med i och med att de talat om mina hcg värden och där har jag fått höra att det skapar bara mer oro om jag skulle få komma in på vul och kanske inte få se något hjärta slå pga av att det är för tidigt. De är inte så lätt att få sin vilja igenom eller så är framgår det inte tydligt hur jag mår då jag inte är den hysteriska typen som gråter i telefonluren osv.

Vårt mål är och har varit att få tid för vul på den privata kliniken vilket jag hoppas kommer att ske under veckan.
  • Tuvalina

Jag menar du skulle ringa en vardag till kvinnokliniken. Vilket nonsens av kvinnokliniken. Det verkar inte så bra på din ort med andra ord. Blir så arg att det är så olika i landet!!

Du har rätt att få en tid där och från och med vecka 6+3 tror jag det är så syns ett hjärta. Där är ju du förbi för länge sen. Vilka amatörer.

Nu hoppas jag du får en tid hos din privata läkare. Jag blir lite upprörd när vården inte gör det de är till för. Nu ska jag sluta tjata på dig om detta!! Stort lycka till!!

• Pippi70

Här skrivs det som bara den!

Mycket tankar och funderingar..att kunna skriva av sig är läkande för själen, en bearbetning av ångest, det är skönt att kunna dela både glädje och sorg med medmänniskor som lyssnar och förstår.

Jag är inne nästan varje dag o läser och jag känner verkligen för var o en av er!!

Ni är alla fina tjejer som har så mycket att ge.

Synd att ditt plus avtog vi4, så tråkigt!

Gulligt att du frågar hur jag mår Tuvalina, jag mår väl sådär.. Svårt att sätta ord på alla mina tankar.

Har så svårt att tro på mig själv och att jag ska kunna bli gravid igen.. Känner mig gammal och liksom tom..håller på med nedreglering spray nu och ska ta blodprov den 21 jan. Men hur jag än försöker tänka positivt så tvivlar jag på att det kommer bli något... Vill helst bara ha det överstökat så vi kan gå vidare.

Är så kluven inför detta.. Mitt ena jag säger: kör!! Satsa!! Än finns det hopp om att något litet guldägg ska finnas kvar!! Men mitt andra jag säger emot: det kommer ändå inte funka.. Det kommer bli komplikationer som vanligt..

Och även om jag inte har förhoppningar så vet jag att jag kommer bli ledsen och besviken om det inte blir något...

Väldigt psykiskt påfrestande!

Men jag försöker göra som många andra av er här: tar en dag i taget!!

• cff
    susmar72 skrev 2013-01-12 18:34:00 följande:
    Själv är jag snart igång börjar med sprutor ikväll, fostimon.

Hoppas sprutandet gick bra igår. Skönt att du är igång. Vad tar du för dos?

Jag tycker att fostimon svider mindre/ gör mindre ont (och jag har blivit mindre öm i buken när jag använt det) jämfört med puregon-menopur - kombinationen.
  • Älva1973
    Vi 4: Så tråligt att styrkan på ditt plus inte ökade Rynkar på näsan
    Ambulans? Har jag missat något, vad hände?

Nu idag fick jag min tempsänkning så mensen kommer nog imorgon. Sedan så kände jag på tappen och den är låg, mjuk, öppen. Sekretet är aningens beigerosa och det är också ett säkert tecken samt den svaga menskänningen. Så med andra ord är det dax att börja med sprutor om någon dag.

Det ska även bli intressant att se hur mycket mens jag får nu eftersom jag haft väldigt sparsamt de senaste gångerna och är orolig att min slemhinna inte blir nog tjock för ett ägg att fästa. Men eftersom jag fick så sen ÄL den här gången (dag 33) kanske den hunnit växa tills sig.

Jag har en fråga om slemhinnan nu. Vad har ni för erfarenhet kring det? Påverkas den av IVF-medicinerna man tar innan? Jag är så orolig att jag inte kommer få nog tjock slemhinna på 14 dagar. Efteråt vet ja att man kan ta progesteron. Hoppas att jag får det utskrivet.

Läste att jag på något ställe skulle få mediciner på plats efter behandlingen. Utrogestan cps och Estrofem tbl.

Är det någon annan som kör korta protokollet. Det här är ju min alla första IVF och jag är så nervös inför allt känns det som Skrattande