• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Germany, 26:e åker vi. Tuva, slut destination är Mexico, byte i USA. Kommer hem 16:e feb. Tror ni att jag ska undvika att bada? Salt? Skadlig? Pol? Att sola mycket?............................... Miss B., Susmar, Pippi jag håller tummarna för er................................. Själv är jag MYCKET hungrig, ska göra koloskopi imån. Inför sånt undersökning ska man inte äta på 24 timmar. Jag har tagit mina Prastron i tom mage ändå. Men inga andra tabletter(vitaminer, homeopatiska mediciner)........ Kram till er tjejer

• susmar72

Hej cff, sprutande gick bra igår. Jag tar 450 ie nu tills torsdag ska ta blodprov och vul då. Jag tycker att det mindre ont med fostimon än menopur.

• MissBoring
    susmar72 skrev 2013-01-13 22:51:51 följande:
    Hej cff, sprutande gick bra igår. Jag tar 450 ie nu tills torsdag ska ta blodprov och vul då. Jag tycker att det mindre ont med fostimon än menopur.

Brukar du värma kapseln i handen lite innan, för det brukar hjälpa till att det gör mindre ont. Den här gången har det bara gjort ont en enda gång hittills och det va när jag inte tagit fram kapseln en stund innan..
  • germany

I går gick det inte längre slå ifrån sig oron....Efter att ha fått mer bruna flytningar och en massa onda tårar så sa mannen och jag att nu åker vi in akut. Vi kom in nästan på en gång och fick träffa en superbra och trevlig manlig läkare (ganska ung).
    Efter gynundersökning så ville han själv först ta sig en titt på skärmen under ultraljudet. Sedan vred han skärmen mot oss och sa att allt såg ut som en helt normal graviditet!

Vi bara tittade på varandra och fattade ingenting! Gråten stannade upp och jag fick knappt ur mig något!  Ögonen gick i kors efter all gråt och påfrestning som varit under dagen. Vi hade ju inte väntat oss att få se en liten på 2 cm och med tickande hjärta. Våran lilla mirakelbebis! Hjärta

Läkaren fann ingen orsak till de bruna flytningarna. Livmodertappen var helt stängd. De kunde vara känsliga slemhinnor. Han påpekade att även om mycket kan hända i gravditeten så såg allt helt normalt ut just nu.
    Jag försöker ta med mig det och även om jag för stunden har fått min oro stillad så kommer jag inte att känna mig helt lugn förrän vi sitter här med en liten i famn. Jag kommer att få hjälp med den psykologiska biten att bearbeta min oro överatt något ska gå snett när vi kommer på inskrivning.  

Läkaren var verkligen toppen! Han sa också att istället för att göra en uppföljning och boka in mig på besök hos kvinnokliniken så sa han att vi skulle åka in akut iställlet för att få hjälp omgående istället för att gå och vänta på en bokad tid. Det kändes så skönt att höra. Så blir det en massa mer flytningar eller blödningar så åker vi in som han sa och jag skulle tro att han skriver det i journalen också, att han rekommenderat oss det.

PS: I morse fick jag också mail från min privata läkare. Fått tid denna vecka, men den avbokade jag nu då vi ju redan har fått hjälp.

• Kvinna72

Ååååå Germany vad lycklig jag blir att läsa detta. Det vattnas i min ögon här på jobbet!!! Vad fantastiskt, en än så länge 2cm mirakelbebis : )
    GRATTIS kramar från mig! vi hörs snart!

• Vi 5

Åh Germany, bästa nyheterna jag fått på länge! Hjärta  Helt underbart att allt ser fint ut! Försök, försök ta till dig detta och även tänka att när man sett att allt ser bra ut så här långt så minskar risken oerhört för att något ska gå snett senare. De viktigaste bitarna är på plats och fungerar hos er lilla. Helt underbart!  

Och beröm till er som åkte in när oron blev för övermäktig (även jag ju tycker att oron varit för övermäktig för dig ett bra tag nu). Och nu får du verkligen lyssna på den fantastiska läkaren som sa åt er att åka in igen om ni blir för oroliga!!! Hurra!

MsBoring, när är din koll? Håller tummarna!

mba, hoppas koloskopin gått bra och att du fått äta igen Lycka till med resan och medicinen i handbagaget och allt.   

Älva, glömde visst skriva om ambulansfärden, jag klappade ihop på jobbet, fick andnöd och bröstsmärtor så jag bara låg på golvet och kved, mina kollegor ringde ambulans för jag kunde inte ens praa pga smärtan, men det var tack och lov bara lungsäcksinflammationen som gjorde så ont, sitter påvä sida så det blev ju extra otäckt då smärtan strålade ut i vä arm. Älva, min gyn säger att stimuleringen bygger upp slemhinnan, så man ska inte behöva oroa sig för den.  

Pippi, ja ibland är "ta en dag i taget" det enda man kan göra   

Anne, jag sa faktiskt till min man förra veckan när jag ringde 1177 (och hos oss ringer man dem även dagtid på vardagar för man får inte rådgöra med sjukvärden längre, iaf inte med VC) att det måte vara detsvåraste jobb man kan ha, att bedöma allvarlighetsgrad per telefon. Men även att kunna förmedla värme och lindra oro när det behövs. Jag kan inte tänka mig någon bätttre lämpad än du! Varm, inkännande och klok!    

Cff, tack för svar om att kunna börja med stimulering ändå. Märkte du någon skillnad i den behandlingen där du började trots tidigt mf några dagar efter bim? Fick du lika många folliklar osv? Jag funderar på själva follikelrekryteringen, kan det gå snabbare, långsammare att stimulera om folliklarna så att säga har fått ligga och "vänta"?     

Jag är nu 6 dagar över tiden och har inga tecken på att det ska bli någon blödning, Tänkte ta ännu ett test i morgon för att se om alla hormoner är borta. Känner av brösten lite, så kanske är det lite hormoner kvar än. Hoppas nu kroppen vill släppa ifrån sig detta bara. Jag lutar väl åt att det är bäst att vänta en cykel innan jag börjar stimulering, om jag nu skulle få bestämma, och jag misstänker att kliniken ändå kommer att råda till det. Men då behöver kroppen komma igång NU, för annars kommer ev. ÄP krocka med makens jobbresa i början av mars. Och i april är han borta med. Och jag vill inte vänta så länge, tiden bara går.

• MissBoring

Vi4, oj oj vad hemskt med ambulans och smärta!! skönt du fick reda på vad det är och att du nu får medicin (antar jag!)
    Hoppas blödningen kommer snart så du inte behöver få hjälp att sätta igång det. Nu tycker jag nog också att det gått så pass många dagar att det kanske är bra att du väntar till nästa cykel.

Blodprov lämnat, svar imorgon och vul gjort. Hade kommit fram fler folikar och i bra storlek på hösida på väsida är det fortfarande 4 st men har faktiskt inte växt lika mycket, men iaf 4 st över 17 nu och två till som är 14-15 mm.
    Dock så ringde kliniken förut och inget blir ju bestämt innan dom har provsvaret imorgon men hon sa att dom räknar äp till torsdag.. spontant så blir jag lite tveksam för sist så va blåsorna 20-22 på vul på fredagen och så tog jag ovitrellen på lördag och äp må måndag. Det bli ju toppen bra men om vi nu ska göra undefär samma tidsrymd men att blåsorna är mindre så är jag ju tveksam till om de hinner mogna...!? Får snällt avvakta och höra vad dom säger om värdet på blodprovet imorgon så får vi väl diskuttera utifrån det!