• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

MsBoring, ja penicillin. Ja visst är det lite väl många dagar över. Börjar hoppas på att jag plötsligt ska fåstarkt plus ändå, men det är ju bara drömmar. När det gäller 17 mm så har min gyn alltid haft det som riktlinje för när det är dags för äl-spruta. När den första är 17 mm så vill de att man ska dra igång för ÄP. Det låter i så fall som att torsdag kan vara perfekt. De mognar ju på sig av äl-sprutan med. Kul att fler växt till sig också. Visst önskar man att de kunde "märka" blåsorna så man fick veta hur det gick för dem var och en?  

• Pippi70

Germany, blir så lättad när jag läser ditt inlägg att det tåras i mina ögon!! Vilken lycka att få se ert lilla frö! Och ett litet hjärta som tickar! Kramar till er båda, och fortsätt ta hand om dig! Glöm inte att du och er bebis är viktigast just nu, att du mår så bra som möjligt är viktigt! Lyssna på din kropp och ta emot hjälpen som faktiskt finns där!!

Men jag vet.. Ibland är det svårt att be om den.

Vi4. Hoppas din mens kommer igång ordentligt nu!! Det är så jobbigt att vänta o vänta, inte kunna planera något och samtidigt blir man äldre och tiden bara tickar på!!

All den här väntan har nästan tagit kol på mig...tänker på detta ca 90%av min tid... Så energikrävande!! Inte så konstigt att jag blir en snurrmaja som glömmer allt och har svårt att fokusera.

Jobbigt också med detta smusslande för ingen här på jobbet vet något.. Nej ingen vet i min omgivning.. Pratar bara med min sambo ... Tur att ni finns!! Tack!!

Miss B, nu är det nära!! Hoppas allt går bra!! Lycka till!

En fråga.. Ni som har nedreglerat er inför IVF, har ni fått en " vanlig" mens mitt i den, eller har den varit sparsammare?

Skulle haft mens i torsdags och den är på g Känns det som, men har bara småblödningar och lite bruna flytningar ibland..sen i fredags. Det kommer liksom inte igång ordentligt.

Eftersom jag är en person som inte kontaktar min klinik i onödan... De har ju så mycket att göra så de svarar inte ens på mail.. Så tänkte jag fråga er.

Har sprayat nu i 12 dar.

• linköping68
    germany skrev 2012-12-16 09:03:55 följande:
    Åh, tack så mycket! Jag förstår fortfarande inte att just vi har lyckats på helt egen hand. Sånt här händer alltid alla andra men aldrig någonsin en själv....så har det alltid känts. Som något helt ouppnåeligt faktiskt.
    Men tar försiktigt en dag i taget, inget mera.

Vad händer hos dig? Var längesen jag såg dig i de trådar jag besöker. Men jag brukar kika in i Atentråden då och då.

Det jag kan säga till dig och andra är att detta otroliga faktiskt kan hända, bara det att det känns så himla avlägset när man sitter där i båten och gungar och inte alls vet om man kommer att lyckas ro i land. Men så länge man kämpar så finns verkligen ALLA chanser i världen!

Jag vet inte varför vi lyckades nu, men ska när jag får mera tid skriva ner lite av de förändringar som jag kan ana mig till kanske har varit positivt för mig motför alla andra otaliga försök.

Glömde svara.... Kör på med hemmaförsök och sen ska vi göra vårt sista (?) IVF på CFC. Hoppas på mirakel varje cykel, men det börjar kännas allt mer motigt. Har ju absolut åldern emot mig då jag i höst fyller 45. Usch så skrämmande det låter. Så gammalt Rynkar på näsan. Men fortsätter hoppas och försöker lite till. Kram
  • Kattflickan

Grattis Germany!!! Det är vanligt med bruna flytningar och blödningar i början av graviditeten utan att något är fel. Är så glad för din skull! Toppen att du får hjälp med din oro också.

Min gynekolog sa att efter att ha sett hjärtat slå i vecka 8-9 så är det ca 90% chans att det går bra. Har sen läst både om högre och lite lägre siffror men nu är sannolikheten hög att du kommer att få det här barnet.

Kram!

Millan

• linköping68
    Vi 4 skrev 2012-12-28 21:08:42 följande:
    Linköping, det är ju jättesvårt att veta hur man ska göra. Hur låg ditt testosteron då? Om det inte är högt är det kanske värt att prova några månader och ser hur just du reagerar, så kan du ju ta blodprov och kontrollera värdena regelbundet. Hur gick det med Atenproverna? Håller tummarna!
    Har bara tagit testosteron 2 ggr och det har tyvärr ökat. 111004 var det 0,38 och 121120 var det 1,2 så det var en rejäl ökning. Har inte koll på var i cykeln provet togs och det spelar ju kanske också in.

Immunförsvaret svajjar på och är bångstyrigt Rynkar på näsan 
  • linköping68
    germany skrev 2012-12-29 14:56:33 följande:

Linköping - Förstår ditt dilemma om att äta DHEA eller ej......Men kolla ditt testosteron värde.
    Jag letade i min lilla egen "info-pärm" där jag under mitt letande efter diverse information sparat viss matnyttig info som jag hittat. Dock har jag inte skrivit ner vart jag har läst det men det har varit från sådana källor som jag litat på i allafall.

Hittade denna info:

Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin.

Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt.

Kan vara värt att be om att få ta lite extra prover även om jag vet att det är svårt.
    Det är synd att många av oss är kring 40-strecket....för vore vi 10 år yngre så kanske vi hade känt att vi har tid på oss att prova saker & ting även om det inte skulle ge effekt åt det bättre. Som det är nu så för vi ju hela tiden en kamp mot klockan och då måste vi vara mer noga med vad vi laborera med. Så känner jag iallafall.

Lycka till och hoppas du kommer fram till ett beslut som känns rätt för dig. Berätta gärna om du kikar in fler gånger.

Tack för bra info! Har sparat den Glad
  • cff

Germany - Hjärta

Vi4 - Jag håller tummarna för att du kanske hade en andra ägglossning (inte helt ovanligt) som tagit sig och att du nu kan se ett starkare plus - det vore härligt!
    Den stimuleringen, som jag gjorde direkt efter min biokemiska graviditet (då mensen var ca 3 dagar sen) var mycket bättre än både den innan (som jag gjorde 2 månader innan - 2 ägg, ett 6-celligt tillbaka dag 2, dvs ett som delade sig lite för snabbt), och den efter (som jag gjorde 3 månader senare - 2 ägg som klarade plocket, ett 4-celligt tillbaka dag 2). Den aktuella cykeln plockade de 5 ägg (dvs mycket bättre än de 2 som jag fick före och efter) och dag 2 fick jag tillbaka ett 4-celligt och ett 2-celligt. Så jag tror inte att mitt tidiga missfall på något sätt inverkade negativt på IVFen.

Linköping - håller med om att det var en stor ökning, men du ligger väl iaf en bra bit under referensmax (på mitt labb är gränsen 2.7, tidigare var den 3.0). Mitt följer väldigt nära min dhea-s-kurva, men dhea-s har större sväningningar. Mitt testosteron har pendlat mellan 0.7 och 2.6 under det senaste året (0.7 var när jag hade gjort ett 72 timmars uppehåll med DHEA-tillskottet, 2.6 var det när jag bara hade gjort ett 12 timmars uppehåll - så de verkar hänga nära ihop).

• MissBoring
    Vi 4 skrev 2013-01-14 11:58:32 följande:
    MsBoring, ja penicillin. Ja visst är det lite väl många dagar över. Börjar hoppas på att jag plötsligt ska fåstarkt plus ändå, men det är ju bara drömmar. När det gäller 17 mm så har min gyn alltid haft det som riktlinje för när det är dags för äl-spruta. När den första är 17 mm så vill de att man ska dra igång för ÄP. Det låter i så fall som att torsdag kan vara perfekt. De mognar ju på sig av äl-sprutan med. Kul att fler växt till sig också. Visst önskar man att de kunde "märka" blåsorna så man fick veta hur det gick för dem var och en?  
    Förstår hur tankarna går och hoppet lyser det är det som är så jobbigt med att inte veta Obestämd
    Tack för din info ang äp, då kan jag ju känna mig lite lugnare ska ju även ta en spruta till ikväll så med den och sen ovitrellen då så kanske det blir fint!

Älva, jag har nog haft ganska så lik mens som vanligt under nedregleringen. Ja förutom denna gång när den aldrig slutade då, men förra gången så va den som vanligt (å denna gången med ibörjan) så du får väl vänta lite och se när den poppar igång. Annars tycker jag faktiskt du ska ta klinikens tid till dittt förtogande och höra vad dom säger!
  • Kvinna72

Hej alla,

Jag vet inte riktigt när jag skrev sist här. Jag några trådar jag kollar in lite då och då i  : )

Jag gjorde ÄP i fredags som inte gick bra, det var fruktansvärt jobbigt och smärtsamt. Det har aldrig känts så förut så jag vill inte skrämma upp någon. Jag fick endast ut 1 ägg (det var 4 st tomma blåsor) och det var omoget fick vi reda på i lördags förmiddag : ( Sååå ledsamt! Nu har jag haft ett samtal med läkaren och nu ska jag ta progrestron/lutinus i totalt 10 dagar för att återställa slemhinnan. Sedan när min mens kommer igång kör vi ett nytt försök, det blir Menopur plus ett tillägg med Gonal-F efter några dagar fattar jag det som. Är det någon som har testat denna variant. Jag förstår ju att allt är väldigt individuellt men man är ju lite nyfiken om det finns någon här som har någon erfarenhet : )
    Sedan har jag precis återupptagit dhea igen (vilket han rekommenderade mig). Jag åt det tidigare 2 juli -  2 dec. (i 5 månader) gjorde sedan ett uppehåll. Men sen när jag tog mitt dhea-s värde nyligen (dec månså såg jag att det låg på 3,0 och det är ju inte så super högt så då passar det att jag kör på med det igen. Jag började i lördag och tycker direkt att jag blir väldigt energiskt, eller är det inbillning (?) ; ) Känner energiska vibbar på något sätt. Låter det lite konstigt kanske, eller har något kännt ngt liknande?   

Germany: återigen så är det så häftigt och vilken lycka! Nu måste du kunna slappna av lite få jag hoppas, jag vet att det är svårt då det fortfarande är tidigt in din graviditet. Men tänk...nu har du blivit och ÄR gravid! 

Alla ni andra: jag försöker följa Er så gott det går. Hinner inte läsa igenom allt nu men lycka till i vart ni än är. Det finns så många här som ger mig hopp, kunskap och inspiration - utan Er vet jag inte vad jag hade gjort! TACK!
    Kram      

• Älva1973

Tack för alla som svarat Glad
    Min mens har ännu inte velat dyka upp... väntar och väntar. ÄL+14 idag så BIM-dag imorgon.
    Jag brukar ha 13-14 dagars lutefas. 

germany: men ååååå Hjärta så fint att ni fick se hjärtat Solig

Vi 4: Så skönt att du får penicillin nu och hoppas det blir bättre. Usch vilken hemsk upplevelse det måste ha varit. Kram!

Kvinna72: Beklagar att det inte gick så bra för dig på ÄP. Jag är ju så ny på allt det här och vet inte om det är en konstig fråga, men ser man inte på VUL om blåsorna är tomma eller innehåller något?