• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Grattis MIssB. Bra jobbat. Hoppas du inte behöver göra flera IVFerGravidHjärta

Tack alla för gratulationer. Hatar mina födelsedagar.

Har precis kommit efter akuten.
    Har haft ont i äggstockar sen igår och fick lite blödning idag på CD13. Kunde inte hålla mig mer.
    Jag har tagit Pergotime 10:e jan. Eftersom min gyn är borta har jag inte gjort nån VUL.
    På akuten såg läkaren bara små folliklar en på H, nån elller några små på V. Hon sa inte storleken.
    Slemhinnan på 12mm! Ingenting mer! Han sa det här är mellanblödning!

Hur ska jag tolka det? De senaste tiderna har jag haft ÄL på dag 20-21 om jag har haft ÄL.
    Hur kommer det bli nästa vecka? Kommer jag ha ÄL? Hur kommer det bli med slemhinnan!
    Troligen kommer jag blöda lite till sa hon. Fattar ingenting :(

• Pippi70

Hej tjejer! Har haft FL paus några dar.. Vad glad jag blir Miss B för dina små som du ruvar på nu!! Hoppas det nu funkar hela vägen, sänder dig massor med lyckatill kramar!!

Jag var på VUL i morse och allt såg bra ut inför IVFen.. Tunn slemhinna och inga cystor.. Så nu hoppas jag på att blodprovet visar att jag är nedreglerad så jag äntligen får starta behandlingen!!!

Hoppas hoppas hoppas:))

Kram på er alla fina!!

• MissBoring

Tack igen för vidare lyckönskningar, jag hoppas ni alla har rätt Solig

Mba12, det låter lite konstigt att slemhinnan är så pass tjock men att det bara finns små blåsor.. men det är ju iof lite individuellt vad en person till en annan små betyder. Fast nog borde de va så pass stora att de syns lite mer även om det är en vecka kvar tills du normalt har äl. Kanske ditt progesteron sjunkit så det är därför du får en mellanblödning?
    Kanske du ska kontakta din vanliga cyn och åka dit och få fråga och få svar i lugn och ro. Lycka till. kram

Pippi, vad roligt att det ser bra ut! Kommer inte ihåg, ska du köra långa eller korta? Lycka till med starten :)

Susmar, visst va det idag nytt vul? Lycka till hoppas finingarna växt till sig Solig

• Älva1973

Nyss kommit tillbaka från mitt VUL på dag 7. Det ser onekligen ut som jag har pco-äggstockar. Ca 20 blåsor i höger och 15 i vänster och några större men ej över 10,4 mm. Hoppas verkligen att jag inte blir överstimulerad eller att jag måste avbryta.

Jag ska väl vara tacksam att jag kan producera massa blåsor men det är inget som säger att jag går ett gäng bra och mogna ägg av det hela.

• MissBoring
    Älva1973 skrev 2013-01-21 12:02:07 följande:
    Nyss kommit tillbaka från mitt VUL på dag 7. Det ser onekligen ut som jag har pco-äggstockar. Ca 20 blåsor i höger och 15 i vänster och några större men ej över 10,4 mm. Hoppas verkligen att jag inte blir överstimulerad eller att jag måste avbryta.

Jag ska väl vara tacksam att jag kan producera massa blåsor men det är inget som säger att jag går ett gäng bra och mogna ägg av det hela.

Aj missade jag dig att du också hade vul idag, sorry!

Men oj oj oj vad blåsor!! Hoppas verkligen det finns ett gäng med guldkorn där Glad så länge du inte behöver avbryta och inte blir allt för dålig så har jag  hört att många får plus när dom blir överstimmulerade Flört När är nästa vul beräknat?
    Lycka till!!
  • Pippi70

Miss B , jag kör långa. Har sprayat sen den 3 jan och hoppas nu på att få börja spruta. Ska ta 450 gonal-f + 150 menopur. Ser blodprovet bra ut får jag börja på en gång! Går o väntar på att de ska ringa....

• Älva1973
    MissBoring skrev 2013-01-21 12:23:11 följande:

Aj missade jag dig att du också hade vul idag, sorry!

Men oj oj oj vad blåsor!! Hoppas verkligen det finns ett gäng med guldkorn där Glad så länge du inte behöver avbryta och inte blir allt för dålig så har jag  hört att många får plus när dom blir överstimmulerade Flört När är nästa vul beräknat?
    Lycka till!!
    Jag hoppas också att det ska bli något bra av detta, är ju trots allt  mitt första försök med IVF.
    Fick svar från läkaren nu som sa att det ser ut som att jag har fått hyperstimulering som inte är vanligt i min ålder.
    (undra om det berättigar mig att dra av några år på mitt id-kort Flört )

Ska dra ner på min Gonal-f från 225 till 187 imorgon och sedan ta ett nytt VUL på onsdag och avvakta med dosering till efter det VUL:et.

Usch så nervös jag blev nu att det kommer att skita sig helt. Jag har som haft en känsla av att jag får många blåsor när jag väl får ÄL. Så om två dagar så borde jag väl ha fått blåsor på minst 14 mm?? och inte allt för många fler små? 
  • Älva1973

Bad även att få bilder så man ser strukturen på blåsorna (då jag ska meddela kliniken)
    Så här såg de ut (men det är svårt se hur det egentligen ser ut då allt ligger huller om buller i olka nivåer):

På den ena tyckte då jag att det såg ut att finnas fler av de lite större medan på den andra var många ganska små. Jag menar om den markerade är den största på 10 mm så borde det finnas många små. Hoppas att de större fortsätter att växa och att det inte kommer så många fler nya nu. Jag kan inte så mycket om äggtillväxt. Men kan tillväxten avstanna eller fortsätter den alltid.
  • MissBoring
    Pippi70 skrev 2013-01-21 12:46:09 följande:
    Miss B , jag kör långa. Har sprayat sen den 3 jan och hoppas nu på att få börja spruta. Ska ta 450 gonal-f + 150 menopur. Ser blodprovet bra ut får jag börja på en gång! Går o väntar på att de ska ringa....
    aha, då hoppas vi dom ringer med startskottet nu då!!
  • MissBoring
    Älva1973 skrev 2013-01-21 12:55:16 följande:
    Jag hoppas också att det ska bli något bra av detta, är ju trots allt  mitt första försök med IVF.
    Fick svar från läkaren nu som sa att det ser ut som att jag har fått hyperstimulering som inte är vanligt i min ålder.
    (undra om det berättigar mig att dra av några år på mitt id-kort Flört )

Ska dra ner på min Gonal-f från 225 till 187 imorgon och sedan ta ett nytt VUL på onsdag och avvakta med dosering till efter det VUL:et.

Usch så nervös jag blev nu att det kommer att skita sig helt. Jag har som haft en känsla av att jag får många blåsor när jag väl får ÄL. Så om två dagar så borde jag väl ha fått blåsor på minst 14 mm?? och inte allt för många fler små? 

Nej, va inte nervös. Sa gyn det var bra så är det bra :) Blir inte fler blåsor än det du har, bara att de isf kan växa till sig att det blir fler större. Så har jag iaf uppfattat det!