• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    cff skrev 2013-02-11 15:28:12 följande:
    Estradiol: 2 mg progynon morgon och kväll (ibland från ÄP, denna gång från ET)
    Progesteron: Crinone Vaginalgel 8% (90 mg progesteron) morgon och kväll (börjar dagen efter ÄP)
    Mao lite lägre doser än vad du blivit ordinerad. 
    Det verkar som att Progynon motsvarar Estrofem så där finns en bra ersättning.
    Det borde ju finnas många olika typer av progesteron-vaggisar?
    kattm skrev 2013-02-11 15:39:56 följande:
    Huddinge har sänkt dosen av Crinone till en gång om dagen efter studier som säger att det ska räcka. För mig funkade det ju bra senaste IVF:en. Embryot hann fästa in (normalt har jag kort lutealfas). (Sedan blev det ju tyvärr MA.)
    Jag vill vara säker på att jag har nog med progesteron i kroppen innan moderkakan tar över den funktionen. Jag har ju också haft ett MA i v.10 som hade slutat växa i v6+3. Mina tankar har ju gått kring att det var kromosomfel till att jag inte haft nog med progesteron. 

Jag har googlat runt och det verkar som det är vanligt att fortsätta med progesteron och östrogen fram till v 12 och sedan trappa ner. 

• cff

På Fertility & Sterilitys hemsida (www.fertstert.org/) har de en videopresentation på temat hur länge progesteron-tillskott behövs (direktlänk till presentationen:

).

Jag har för mig att jag läst att progesterondosen och längden på behandling bestämts genom att det råkar vara den dosen som testats och visat sig hjälpa och då har man inte velat göra studier där man gett andra doser - för tänk om det påverkar negativt - det skulle vara väldigt jobbigt om det man testar visar sig försämra resultatet).

• germany
    Älva1973 skrev 2013-02-11 13:54:11 följande:
    Jag är intresserad av och skulle vilja veta vad ni blivit ordinerade för progesteron och dosering vid era IVF-behandlingar.
    Jag har vid samtliga IVF fått Crinone 8 % 1 gång / dag som jag blivit ombedd ta fram till TD.
    Nu när jag blev gravid naturligt så tyckte läkare på IVF klinik att det inte var nödvändigt med att tillsätta  progestron utifrån.
    Dock så fick jag tidigt blödningar och vid första blödningstillfället när jag ringde akut så sa akutläkaren på sjukhuset att det kunde vara bra om jag tog mina Crinone som jag hade hemma.

Nu är jag i vecka 13 (12+2) och har under alla graviditetsveckor fortsatt tagit mina crinone 1 gång / dag och har precis börjat trappa ner till varannan dag i 1 vecka för att sedan göra en sista nedtrappning att ta Crinone var 3:dje dag i ca 1½ vecka, sedan är det sluttagit Crinone (känns skönt att slippa en medicin....Tar ju också fragmin, trombyl samt kortison. Men samtidigt lite läskigt att sluta med något som känts som en trygghet att ta....).

Jag tycker det har känts tryggt att ha använt Crinone så här länge, som en extra säkerhetsåtgärd som inte skadar. Nu bör dock moderkakan ha tagit över och bör klara av det hela själv.  
  • germany
    Bambi2 skrev 2013-02-11 12:08:29 följande:
    Hej! Tror ni att dhea kan påverka slemhinnan så att den är tjock när den inte ska vara det? Idag var jag på VUL på cd 3 för att starta progynon inför FET. Men till min stora besvikelse är min slemhinna inte 3mm utan 6,5! Det känns inte som ett optimalt utgångsläge att göra FET i en cykel som inte är normal. Jag började med dhea för ca 5 veckor sedan. Först 50mg men sedan 1 vecka tar jag bara 25 eftersom min 2:a mens efter IVF'en i December, har blivit 2 veckor försenad.

Funderar nu på att sluta ta dhea helt för att förhoppningsvis få ordning på menscykeln. Jag tror inte jag fick ÄL efter IVF'en heller. Kanske det som gjort mensen sen och slemhinnan för tjock?
    DHEA kan förbättra / tjocka till slemhinnan, ja.
    Jag har fått utslag på ÄL test varje månad trots ganska långvarigt intag av DHEA (7 månader)
  • Älva1973

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter med progesteronet.
    Ska få en telefontid med läkaren på min VC angående medicinerna för att få recept på det.
    Jag har läst de som får Progesteron MIC 400 mg som suppar också, kanske är den som motsvarar det jag har nu. Sedan tror jag att Progynon 2mg är den tablett som motsvarar min östrogentablett.

Mitt test har inte blivit starkare idag, är på RD11. Känns lite hopplöst, tror inte det kommer gå vägen. Kan inte koncentrera mig ordentligt på jobbet. Tog ett test nu på morgonen och det visade samma styrka som i söndags. Sitter med tårarna brännandes bakom ögonen hela tiden och när de väller fram får jag smita iväg på toaletten Gråter
    Jag är så orolig och rädd att det inte ska lyckas, nu när vi haft de allra bästa förutsättningarna känns det som. 

Det här var dagens ångest och tårar från mig nu på morgonen ....

• germany
    Älva - Jag hoppas din känsla har fel och att testet vill visa sig starkare vilken dag som helst. Dock så kan jag tänka mig att din känsla säger mer än allt annat.....Ens egen magkänsla brukar oftast vara den som ger en sanningen....

Om det nu inte skulle bli ett riktigt plus och ett minus då blev resultatet så får du försöka vända sorgen till att det var ett helt fantastiskt resultat du fick till av ditt första IVF försök.
    Det ger stora chanser för dig att du säkerligen kommer att lyckas till slut.

Det är så väldigt tråkigt att läsa genom dina rader om den smärta, sorg  & oro som du känner härjar i din kropp....Tyvärr är den känslan så välbekant för mig och säkerligen för de flesta av oss andra som också kämpar och har oss i motvind. Men kan försöka inbringa dig lite hopp om att även om det känns tungt just nu så kommer du snart att vara på banan igen med ny styrka och framtidstro om att det kommer att lösa sig till det bättre till slut.

Hejar på dig och hoppas trots allt att hcg vill öka rejält och att plusset mot alla odds blir starkare Solig
  • Penny å längtan
    germany skrev 2013-02-12 09:03:06 följande:
    Jag har vid samtliga IVF fått Crinone 8 % 1 gång / dag som jag blivit ombedd ta fram till TD.
    Nu när jag blev gravid naturligt så tyckte läkare på IVF klinik att det inte var nödvändigt med att tillsätta  progestron utifrån.
    Dock så fick jag tidigt blödningar och vid första blödningstillfället när jag ringde akut så sa akutläkaren på sjukhuset att det kunde vara bra om jag tog mina Crinone som jag hade hemma.

Nu är jag i vecka 13 (12+2) och har under alla graviditetsveckor fortsatt tagit mina crinone 1 gång / dag och har precis börjat trappa ner till varannan dag i 1 vecka för att sedan göra en sista nedtrappning att ta Crinone var 3:dje dag i ca 1½ vecka, sedan är det sluttagit Crinone (känns skönt att slippa en medicin....Tar ju också fragmin, trombyl samt kortison. Men samtidigt lite läskigt att sluta med något som känts som en trygghet att ta....).

Jag tycker det har känts tryggt att ha använt Crinone så här länge, som en extra säkerhetsåtgärd som inte skadar. Nu bör dock moderkakan ha tagit över och bör klara av det hela själv.  
    Eftersom ni verkar ha koll, vill jag också passa på att ställa ett par frågor :)
    Jag blev också ordinerad att bara ta Crinone 1gång / dag på morgonen, vet ni varför vissa kliniker ordinerar 2ggr / dag ? Jag ska också bara ta Crinone fram tills TD, men jag vill fortsätta om det blir plus (TD 17/2), är det en bra idé? Får jag fråga varför du Germany tar de andra medicinerna? Jag själv har dåliga äggreserver. (sorry om du redan har svart på frågorna i tidigare inlägg).
  • germany

Penny&ängtan - Verkar helt enkelt vara olika beroende på vilken klinik man går hos. Jag har "hört" (observera enbart hört) detsamma som Kattmamman skrivit, dvs att det tydligen ska räcka med tex Crinone 1 gång / dag.
    Dock så kan det ju vara bra för en del att ta flera gånger / dag beroende på tex upprepade mf osv, kan jag tänka mig :)

Jag tycker absolut det låter som en bra ide att fortsätta med Crinone om det är så att du plussar. Har du hemma så använd dom. Om inte så hör dig för om du inte kan få mer utskrivet så du kan få fortsätta ett tag till. Men tvivelaktigt om kliniken tycker det är nödvändigt.....Men påtala i såfall din oro och rädsla med att direkt sluta med dessa. Kliniken kanske lyssnar på din oro.

Dock så är det ju så att alla inte är i behov av progestrontillskott någon längre tid medan vissa bör ta betydkligt längre än tex TD för att få behålla sin graviditet. I mitt fall så var det blödningarna som gjorde att jag fortsatt med Crinone.

Varför jag tar övriga mediciner såsom fragmin, trombyl och kortison så har jag inte fått det vid mina första 3 IVF. Men efter att ha misslyckats med dom så fick jag till slut allt jag ville ha vid IVF nr 4, även progynon. (I övrigt så har jag lågt AMH & högt FSH).

Så när jag plussade naturliga vägen så fick jag fortsätta att ta mina stödmediciner. Dock så ville inte IVF kliniken att jag skulle fortsätta med kortison, men ringde då till min andra IVF klinik för rådfrågning där jag gjort 2 IVF och den läkare jag tog upp saken med där tyckte jag kunde ta ända upp till 10 mg kortison. Dock tänker jag snart trappa ner kortisonet helt, men vill först jag avsluta Crinone så det inte blir tvärslut med allt på en och samma gång (känns bättre för mig så).

• Mary84

Hejsan tjejer!

Jag har ett lågt amh värde och beställde hem dhea från dhea.com, då jag hoppades att det kanske kunde hjälpa mina ägg.

Sen när jag ätit dem i ca en vecka fick jag tillslut en läkare att ta dhea prov på mig. Jag slutade ta tabletterna 3 dagar innan jag lämnade blodprovet. Jag åt bara en dos på 50 mg/dag.

När jag nu fick tillbaka provsvaret sa hon att det var aningen förhöjt.. Det låg på 49 sa hon. Jag förstår ingenting? det måste ju vara jätte högt?? Eller vet nån av er om det finns olika sätt att mäta även gällande detta prov? Det togs av ett Karolinska

Lab.

Det tog väldigt lång tid tills jag fick svar på provet, ca 1 månad. Under denna månad åt jag dhea tabletterna fast 75 mg/dag. Jag fick lite finnar men inga som helst andra biverkningar och jag mådde så bra av dem. Nu vågar jag inte fortsätta känner jag.

Kram på er!

• cff
    Mary84 skrev 2013-02-12 18:35:05 följande:
    Hejsan tjejer!

Jag har ett lågt amh värde och beställde hem dhea från dhea.com, då jag hoppades att det kanske kunde hjälpa mina ägg.

Sen när jag ätit dem i ca en vecka fick jag tillslut en läkare att ta dhea prov på mig. Jag slutade ta tabletterna 3 dagar innan jag lämnade blodprovet. Jag åt bara en dos på 50 mg/dag.

När jag nu fick tillbaka provsvaret sa hon att det var aningen förhöjt.. Det låg på 49 sa hon. Jag förstår ingenting? det måste ju vara jätte högt?? Eller vet nån av er om det finns olika sätt att mäta även gällande detta prov? Det togs av ett Karolinska
    Lab.
    Det tog väldigt lång tid tills jag fick svar på provet, ca 1 månad. Under denna månad åt jag dhea tabletterna fast 75 mg/dag. Jag fick lite finnar men inga som helst andra biverkningar och jag mådde så bra av dem. Nu vågar jag inte fortsätta känner jag.

Kram på er!
    Be läkaren om en kopia av provresultatet (de brukar de gärna skicka) så att du kan dubbelkolla både värdet, enheten och referensvärdet (som man får tillsammans med provresultatet). Värdet på DHEAS kan mätas i två olika enheter: μmol/L och μg/dL (samma som ng/mL).

Karolinska mäter i μmol/L (se deras referensvärden här) och ditt värde låter väldigt högt. Är du säker på att det var DHEAS och inte DHEA som mättes (om det var DHEA så är det inte lika för högt - är du född 84, vilket man skulle kunna gissa från ditt alias :) så är referensintervallet för DHEA 7,5-36)?
    Om det är DHEA du mätt så bör du ta ett nytt prov och istället mäta DHEAS (den sulfatiserade formen av DHEA) - det varierar inte över dygnet på samma sätt som DHEA.