• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Fiamedbarn

Har varit helt speedad efter progesteronkrämen igårkväll (tog nog ca 3 ggr för mycket!). Har knappt sovit något och är fortfarande "pigg". Är det vanligt? Tyvärr ser jag inte ens ett svagt streck på stickan idag så jag får vackert vänta till BIM och se.

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-06-30 15:42:10 följande:
    Hej!

Är det någon här som även tar Melatonin med DHEA? Och hur doserar ni, hur långt innan ivf tar ni det? Har både läst att man ska ta det 4 veckor och 3 månader innan ivf. Hade tänkt att börja med Melatonin och DHEA men vet då inte när jag ska börja med det. Kommer att sätta igång med ivf i början av okt.....

Tacksam för hjälp!!!!! 

har fått melantonin utrskrivet nu i samband med prasteron som jag tagit sedan maj. ivf i aug och läkaren ordinerade att börja ta på 5te mensdagen in juli... alltså ngn månad innan ivf...     så är det iaf i mitt fall  Skrattande
  • Ng73
    Bambi2 skrev 2013-06-30 18:02:11 följande:
    Jag var 40 när provet togs. Jag tog dhea i ca 3 mån mellan IVF 1 och 2 men endast 25 mg. Vet inte hur/om det påverkade AMH eller äggen men blev gravid på IVF nr2! (Är i v. 7+2 bara så det är ännu tidigt).

Står det inte vilken enhet som Prolaktinet har mätts i? På mina papper står det 3-27 som referens för Prolaktin mätt i mikrog/L. Det måste du kolla upp.

Tog du TSH också? Det bör ligga på 1,0 för optimalt värde även om labbreferenserna anger upp till 3,5 som normalt.

LH och FSH har jag inte referensvärden på men det går att googla. Det är nog mer intressant om man ska göra IVF.

grattis!
  • iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-01 15:27:36 följande:

har fått melantonin utrskrivet nu i samband med prasteron som jag tagit sedan maj. ivf i aug och läkaren ordinerade att börja ta på 5te mensdagen in juli... alltså ngn månad innan ivf...     så är det iaf i mitt fall  Skrattande
    Tack så mkt för ditt svar

Någon som vet vart man kan beställa bra Melatonin? Beställde från www.vitamarket.net men vet inte om det är bra, står så här på burken: Melatonin 3 mg is 100 % vegetarian and offersa biphasic delivery system wirch releases melatonin quickly to help you fall asleep. mm. Vet inte om just denna produkt kan funka som den dom skriver ut här i Sverige, känns inte så
  • Liv2014

CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka? S-testosteron 1,6 (referensvärde

• Liv2014

CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka? S-testosteron 1,6 (referensvärde

• Liv2014

• Liv2014

CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka?

S-testosteron 1,6 (referensvärde <3,o kvinnor 15-klimakteriet)
    S-testo/SHBG-kvot 0,03 (referensvärde <0,06 kvinnor över 15 år)
    S-DHEAS 11,8 (referensvärde 1,5-10,6)
    S-SHBG (androstendion) 47 (referensvärde 30-90 kvinnor över 15 år)

Jag hade ätit sista tabletten 8 timmar innan blodprovet. Och ätit 75 mg i  2 veckor.

Min egen tolkning är att jag ligger bra på alla utom dhea som jag ligger för högt på. Men enligt läkartidningen så skulle en normalisering av värdet efter 24 h eftersträvas. Och av din kurva att döma så har dina värden sjunkit kraftigt då du väntat med blodprovet. Så då bör detta vara ok med...

Eftersom jag ligger bra på alla andra värden känns det lite "synd" att minska dosen... Även om jag tycker jag haft lite konstiga biverkningar.

Dock kan jag aldrig se att du legat över kurvan när du testat nära inpå?

Har du några heta tips på hur tolka.

• Liv2014

Eeeeee ursäkta alla för samma meddelande flera gånger... Min dator är lite knäpp mot mig och hittade ingen raderaknapp på forumet...

• Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-07-01 08:15:33 följande:
    Har varit helt speedad efter progesteronkrämen igårkväll (tog nog ca 3 ggr för mycket!). Har knappt sovit något och är fortfarande "pigg". Är det vanligt? Tyvärr ser jag inte ens ett svagt streck på stickan idag så jag får vackert vänta till BIM och se.
    Jag tror inte att Progesteronet ger sådana biverkningar men kolla Fass för säkerhets skull. De biverkningar man mest talar om för proggisarna är ömma bröst och fr.a. gaser i tarmarna.

5 km på 45 min det är nästan springtid ju!