• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • gklassy
    Jag känner besegrade idag.

Jag var på ultraljud imorse för min 3e behandling. Jag tar 300 menopur + 150 gonal f. Inga av mina ägg växte. Läkaren har ökat dösen och säger att vi ska kolla igen på fredag...men han också säger att han har inte höga förväntningar. Vid två tidigare behandlingar hade jag inga växte ägg på behandling #1, och endast en mogen ägg på behandling #2. Båda och ställdes in.

Jag tar alla dessa tillskott för ägg kvalitet men vad spelar det för roll om inga av mina ägg vill växa!?
    Vad säger ni IVF kompisar...  Är det här helt meningslös? Har någon annat varit i den här situation? Jag vet inte vad man ska göra åt detta.Gråter
  • Ng73
    gklassy skrev 2013-06-24 13:32:40 följande:

Jag var på ultraljud imorse för min 3e behandling. Jag tar 300 menopur + 150 gonal f. Inga av mina ägg växte. Läkaren har ökat dösen och säger att vi ska kolla igen på fredag...men han också säger att han har inte höga förväntningar. Vid två tidigare behandlingar hade jag inga växte ägg på behandling #1, och endast en mogen ägg på behandling #2. Båda och ställdes in.

Jag tar alla dessa tillskott för ägg kvalitet men vad spelar det för roll om inga av mina ägg vill växa!?
    Vad säger ni IVF kompisar...  Är det här helt meningslös? Har någon annat varit i den här situation? Jag vet inte vad man ska göra åt detta.Gråter

ugh, många styrke kramar till dig. kan inte säga att jag förstår hur du känner iom att jag inte är helt i samma sits som du, men jag förstår frustrationen.   men du är väl inte redo att ge upp eller? hur länge har du tagit tillskotten? tar du dhea också? vad har du för amh värde? det kanske är så att det inte gått nog med tid för tillskotten att verka? ge inte upp vännen...  kram
  • gklassy

Tack Ng73. Jag började med tillskotten ganske nyligen i april. Ja äter också DHEA men jag tror det hjälper också bara kvalitiet. Mitt problem är att minä ägg växer inte. Vet inte om DHEA borde hjälpa den problem också?  AMH värde ligger under 1 (vet inte exakt för att kliniken mäter inte mindre än 1).

Nej jag är inte redo att ge upp, men jag är frustrerad och besviken idag och vet inte vad jag ska tänka eller göra åt det här.

• Liv2014

Cff jag ska se om jag kan få gjort ett blodprov av sdhea nivåerna och testosteronnivåer, framförallt de sista jag hörts att de kan bli för höga. Har läst om att dessa skattas dag 2-3 i cykeln. Men har du någon kolla på vilka referensvärden som är ok? Samt hur långt innan man får ha tagit pillret? Känns lite meningslöst att ta proverna om ingen kan analysera dem åt en och om man inte kan tolka resultatet själv...

• Ng73
    gklassy skrev 2013-06-24 16:58:41 följande:
    Tack Ng73. Jag började med tillskotten ganske nyligen i april. Ja äter också DHEA men jag tror det hjälper också bara kvalitiet. Mitt problem är att minä ägg växer inte. Vet inte om DHEA borde hjälpa den problem också?  AMH värde ligger under 1 (vet inte exakt för att kliniken mäter inte mindre än 1).

Nej jag är inte redo att ge upp, men jag är frustrerad och besviken idag och vet inte vad jag ska tänka eller göra åt det här.

kommer ni att avbryta denna omgång tror du? är det maxdos du får? de kanske behöver öka medicinen rejält från dag ett...   men hoppas du tar hand om dig själv och gör ngt som gör dej glad och få dej att må lite bättre trots detta...    får man fråga vilken klinik du använder dig utav? kram
  • cff
    gklassy skrev 2013-06-24 13:32:40 följande:

Jag kan förstå att det känns både frustrerande och sorgligt. Jag tycker du skall fråga din läkare om du kan få testa tillväxthormon (läs mer här) samt neupogen (läs här) för att få folliklarna att växa. Borde vara värt ett försök, tror inte du kan förlora så mycket på det.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-24 17:22:03 följande:
    Cff jag ska se om jag kan få gjort ett blodprov av sdhea nivåerna och testosteronnivåer, framförallt de sista jag hörts att de kan bli för höga. Har läst om att dessa skattas dag 2-3 i cykeln. Men har du någon kolla på vilka referensvärden som är ok? Samt hur långt innan man får ha tagit pillret? Känns lite meningslöst att ta proverna om ingen kan analysera dem åt en och om man inte kan tolka resultatet själv...

Referensvärdena får man med provsvaren (man skall se till att få en kopia av de utprintade svaren från läkaren - men, om proven analyseras på Karolinska lab finns referensvärdena också på nätet - men det är viktigt att se till att titta på referensvärden från just det lab som gjort analyserna eftersom dessa kan variera mellan labben).

Läs t.ex. inlägg # 2774 här  www.familjeliv.se/Forum-7-34/m64062359-1.html?search=l%E4kartidningen  
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-24 19:41:29 följande:

kommer ni att avbryta denna omgång tror du? är det maxdos du får? de kanske behöver öka medicinen rejält från dag ett...   men hoppas du tar hand om dig själv och gör ngt som gör dej glad och få dej att må lite bättre trots detta...    får man fråga vilken klinik du använder dig utav? kram
    Ökad dosering till 450menopur + 150 gonal f. Ultraljud igen på fredag. Men misstänker att den blir avbryten. Min E2 värde idag är 545 och den borde stiga upp till typ 2000 - 3000 innan ER. Usch.

Ja, jag och min sambo var ute ikväll och åt god mat... och en liten glas vin. Jag känner mig lite bättre nu.Glad

Jag är på fd Öresundskliniken. Själv?
  • gklassy
    cff skrev 2013-06-24 21:45:00 följande:

Jag kan förstå att det känns både frustrerande och sorgligt. Jag tycker du skall fråga din läkare om du kan få testa tillväxthormon (läs mer här) samt neupogen (läs här) för att få folliklarna att växa. Borde vara värt ett försök, tror inte du kan förlora så mycket på det.

Tack för info!
  • Liv2014

Tack cff! Tolkar jag det rätt att s-dhea och trestosteronet skall testas på dag 2-3 (funkar ej annan dag i cykeln)? Jag ska inte ha tagit någon tablett på 24 timmar innan blodprovet? Och jag kommer få med referensvärden och så länge jag håller mig i inom dem är det ok, men om jag ligger för högt bör jag sluta eller minska dos? Har beräknad mens först om cirka två veckor och är iväg på semester då så hade egentligen hoppats på att kunna göra testen nu och få snabbt svar, men kanske bara funkar på dag 2-3... Boostar mig inför ivf i augusti med spraystart i juli så känns som det är lite brådis att få resultat om jag skall avbryta att äta dhea...