• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73
    Fiamedbarn skrev 2013-06-27 18:19:24 följande:
    Jag har övertalat läkaren att ta prov på DHEA-s så jag hoppas få reda på svaren snart så jag vet om jag ska satsa på att pröva DHEA eller inte - och tiden är knapp eftersom sajten ju stänger sista juni. Kan man ringa Falun annars och få det utskrivet därifrån? Jag går ju på fertilitetsutredning...men i Småland. Eller kan man övertala läkaren att skriva ut praesteron? Eller finns det nåt annat sätt?

Har förresten haft ägglossning nyligen och hoppas nu kunna börja testa i helgen/början på nästa vecka! Jag gör ju inget IVF utan försöker med hemmasnickrade metoder vilket inkluderar massa kosttillskott och viktnedgång (idag 7,5 kg!)
    kanske du kan samla lite info inför nästa besök hos din fertilitets läkare och försöka övertala honom/henne på att du vill börja ta prasteron. kanske de skulle vara intresserade utav att ha kontakt med läkarna i falun?  ngnstans måste man börja trycka på tycker jag så att fler läkare blir öppna för det här och tar hänsyn till patientens vilja också. jag hade tur som råkade välja falun för behandling, men att den är en av få kliniker (eller den enda kanske t o m) i hela landet är lite stramt tycker jag
    cff skrev 2013-06-27 20:01:09 följande:

Jag har nu fått bekräftat från Solgar att deras Inositol är just myo-inositol. Så då går det att köpa från bodystore.com (som ju är en svensk sida) Glad.

tack cff..  har nu inofolic på väg hem till mig från italien , men skall kolla upp solgar när det andra taar slut... hur går det för dig förresten???
  • Fiamedbarn

Nu har jag fått reda på mitt DHEA-s-värde. 4,6 eller 4,7 - är det bra eller dåligt? Ska jag köpa DHEA? Ska kolla lite på nätet nu.

Ng73, så kan man ju försöka börja med... 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • iizastar

Hej!

Är det någon här som även tar Melatonin med DHEA? Och hur doserar ni, hur långt innan ivf tar ni det? Har både läst att man ska ta det 4 veckor och 3 månader innan ivf. Hade tänkt att börja med Melatonin och DHEA men vet då inte när jag ska börja med det. Kommer att sätta igång med ivf i början av okt.....

Tacksam för hjälp!!!!! 

• Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-28 15:02:52 följande:
    Nu har jag fått reda på mitt DHEA-s-värde. 4,6 eller 4,7 - är det bra eller dåligt? Ska jag köpa DHEA? Ska kolla lite på nätet nu.

Ng73, så kan man ju försöka börja med... 
    Vilken enhet är det mätt i? På mina labbpapper står följande referensintervall mätt i mikromol/L : 1,6-9,2. Om det är mätt i samma enhet har du alltså ett bra värde. Jag hade bara 1,7 men det kanske är normalt för min ålder.
  • Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-06-30 17:13:00 följande:
    Vilken enhet är det mätt i? På mina labbpapper står följande referensintervall mätt i mikromol/L : 1,6-9,2. Om det är mätt i samma enhet har du alltså ett bra värde. Jag hade bara 1,7 men det kanske är normalt för min ålder.
    Jag är 42 år. Det står inte vilken enhet det är...det är 4,6 i alla fall...Prolaktin är 133 och s-lh 7,6. Vad säger dom värdena?
  • Fiamedbarn

Under rubriken referensintervall står det "se skannat svar". Hmm.

• Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 17:38:19 följande:
    Jag är 42 år. Det står inte vilken enhet det är...det är 4,6 i alla fall...Prolaktin är 133 och s-lh 7,6. Vad säger dom värdena?
    Jag var 40 när provet togs. Jag tog dhea i ca 3 mån mellan IVF 1 och 2 men endast 25 mg. Vet inte hur/om det påverkade AMH eller äggen men blev gravid på IVF nr2! (Är i v. 7+2 bara så det är ännu tidigt).

Står det inte vilken enhet som Prolaktinet har mätts i? På mina papper står det 3-27 som referens för Prolaktin mätt i mikrog/L. Det måste du kolla upp.

Tog du TSH också? Det bör ligga på 1,0 för optimalt värde även om labbreferenserna anger upp till 3,5 som normalt.

LH och FSH har jag inte referensvärden på men det går att googla. Det är nog mer intressant om man ska göra IVF.
  • Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-06-30 17:39:17 följande:
    Under rubriken referensintervall står det "se skannat svar". Hmm.
    P.S. M.a.o: Så i mina ögon ser Dhea-nivån bra ut för dig om det är samma enhet som mina mätts i. Men du kan ha ett problem med för högt Prolaktin om det är mätt i mikrog/L.
  • Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-06-30 18:02:11 följande:
    Jag var 40 när provet togs. Jag tog dhea i ca 3 mån mellan IVF 1 och 2 men endast 25 mg. Vet inte hur/om det påverkade AMH eller äggen men blev gravid på IVF nr2! (Är i v. 7+2 bara så det är ännu tidigt).

Står det inte vilken enhet som Prolaktinet har mätts i? På mina papper står det 3-27 som referens för Prolaktin mätt i mikrog/L. Det måste du kolla upp.

Tog du TSH också? Det bör ligga på 1,0 för optimalt värde även om labbreferenserna anger upp till 3,5 som normalt.

LH och FSH har jag inte referensvärden på men det går att googla. Det är nog mer intressant om man ska göra IVF.
    Ojojoj, då är mitt prolaktin skyhögt! Vad innebär det? Värdet är 133 mIU/L
  • Fiamedbarn

Bambi, vad var ditt DHEA-värde innan du började ta tillskott och vad är det efter?

Mitt TSH är efter levaxinbehandling i några månader nu nere på 0.87! Och mitt T4 är på 16. Men jag undrar om jag inte borde ta tillskottet lith....vad det nu heter om levaxin inte ger bra effekt, för jag är fortfarande oändligt trött.