• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Saga33

Hej!
    Hoppar in med en fråga. Jag tog DHEA 50 mg/dag och det gick bra de första 2 mån. Första månaden försvann mina spottings, men månaden efter var de tillbaka och cykeln efter det var det värre än någonsin, blödde från äl. Förutom det blev jag väldigt irriterad och sen mådde jag dåligt, orkade nästan inte jobba, så jag blev tvungen att sluta och mådde bättre ganska direkt. Är det någon av er som upplevt ngt liknande? Jag vill ju gärna ta DHEA, men jag det går inte...

• Ng73
    Saga33 skrev 2013-07-09 23:14:57 följande:
    Hej!
    Hoppar in med en fråga. Jag tog DHEA 50 mg/dag och det gick bra de första 2 mån. Första månaden försvann mina spottings, men månaden efter var de tillbaka och cykeln efter det var det värre än någonsin, blödde från äl. Förutom det blev jag väldigt irriterad och sen mådde jag dåligt, orkade nästan inte jobba, så jag blev tvungen att sluta och mådde bättre ganska direkt. Är det någon av er som upplevt ngt liknande? Jag vill ju gärna ta DHEA, men jag det går inte...
    hej!!! försökte du gå ner till 25mg /dag för att se om det hjälpte innan du slutade helt och hållet?  jag har tagigt dhea sedan början av maj. 1a mensen blev konstig . efter ngn dag bara av riklig mens så hade jag bruna flytningar (ibland rött) fram till ägglossningen..därefter avtog de direkt.  den 2a mensen var som normalt för mig igen. får se hur nästa beter sig. läkaren sa att gå ner till 50 från 75 om flytningarna upprepade sig vid andra mensen, men det gjorde de ej. men däremot så gick jag ner till 50 iom att jag började ta melantonin.  det kan ju hända att du är super känslig och räcker att ta 25 i ditt fall??  jag har inte upplevt irritation, men mår ganska dåligt, trött hela tiden, men det var jag innan jag började med dhea... min hy blev sämre, framför allt i pannan...  oh alla dessa hormoner och det de ställer till med...   lycka till!
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-07-09 19:52:10 följande:
    Vi har försökt i lite mer än 2,5 år. Innan jag träffa min make så ville jag inte ha barn men sen när jag träffa honom så föll allt på plats, nu vill jag inget annat. Alla man känner ploppar ut barn hit och dit och det är fruktansvärt jobbigt. Förstår att det blir mkt press när man måste tänka på åldern. Önska också att jag vetat om dessa tillskott tidigare,med tanke på att alla gratis försök försvinner så fort. VI har definitivt inte råd att göra fler efter sista nu i okt. iof så kan man ju göra på avbetalning men man ska ha råd med barnet och hemmet, får se hur vi gör om sista gången inte funkar. kommer nog försöka själva en vända först. men nu ska vi tänka positivt och att det ska funka för oss båda nu i höst Glad vi får stötta varandra Glad kram

skall bli spännande minsann.... inte långt kvar nu ;)
  • Saga33

Tack för svar Ng73! Jag kanske ska prova att gå ner i dos... Men mådde fasen inte bra, så är inte så sugen, men vad gör man...

• Ng73
    Saga33 skrev 2013-07-10 14:05:27 följande:
    Tack för svar Ng73! Jag kanske ska prova att gå ner i dos... Men mådde fasen inte bra, så är inte så sugen, men vad gör man...

hoppas det funkar för dig!  Skrattande
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-07-09 09:23:53 följande:

hur har det gått gklassy?
    Behandligen blev avbryten som jag hade misstänkte. Bara en ägg växte till 13mm och jag tror att det försvann för att jag fick mens tidigt på dag 21. Första gången som jag fick den så tidigt. Sköterskan sa att om det hände då och då så är det inte onormalt. Jag är rädd för att det är ett tecken att jag är i tidig klimakterium! Jag hoppas att hon har rätt. Jag är knappt 39! Har det någonsin hänt till er efter en avbryten behandling?

Jag ska prova behandlingen igen när nästa mens kommer. Då har det blivit 3 månader med DHEA. Jag funderar på att bytta klinik, kanske Falun för att de är kunnig med DHEA eller en klinik i Köpenhamn. Men Falun är ganske långt från mig.

Hur går det med dig?
  • Ng73
    gklassy skrev 2013-07-10 17:58:05 följande:
    Behandligen blev avbryten som jag hade misstänkte. Bara en ägg växte till 13mm och jag tror att det försvann för att jag fick mens tidigt på dag 21. Första gången som jag fick den så tidigt. Sköterskan sa att om det hände då och då så är det inte onormalt. Jag är rädd för att det är ett tecken att jag är i tidig klimakterium! Jag hoppas att hon har rätt. Jag är knappt 39! Har det någonsin hänt till er efter en avbryten behandling?

Jag ska prova behandlingen igen när nästa mens kommer. Då har det blivit 3 månader med DHEA. Jag funderar på att bytta klinik, kanske Falun för att de är kunnig med DHEA eller en klinik i Köpenhamn. Men Falun är ganske långt från mig.

Hur går det med dig?

oj vad synd,, men samtidigt så hoppas jag att de kör på lite hårdare med medicinen från dag ett inför nästa omgång för dig... och hoppas att folliklarna växer till sig då! kontakta falun vetja...  du går hos en hemortsläkare tills det är dags för själva äggplockningen...

har läst på många ställen att man skall ta dhea 3-4 månader innan det ger ngn resultat. så ge inte upp!!!!

själv så har det inte hänt så mycket sedan sist förutom att jag lagt till melantonin i min behandling... kommer nog att köra igång nästa ivf i slutet av aug...  kram på dig!   
  • Liv2014

gklassy fick mens 22 dagar efter avbrutet försök. Månaden efter kom den på dag 26, ungefär som vanligt för mig.

• gklassy
    Liv2014 skrev 2013-07-11 13:28:05 följande:
    gklassy fick mens 22 dagar efter avbrutet försök. Månaden efter kom den på dag 26, ungefär som vanligt för mig.
    Tack för det Liv2014! Körde du behandlingen med nästa mens och hur gick det?
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-07-10 19:11:19 följande:

oj vad synd,, men samtidigt så hoppas jag att de kör på lite hårdare med medicinen från dag ett inför nästa omgång för dig... och hoppas att folliklarna växer till sig då! kontakta falun vetja...  du går hos en hemortsläkare tills det är dags för själva äggplockningen...

har läst på många ställen att man skall ta dhea 3-4 månader innan det ger ngn resultat. så ge inte upp!!!!

själv så har det inte hänt så mycket sedan sist förutom att jag lagt till melantonin i min behandling... kommer nog att köra igång nästa ivf i slutet av aug...  kram på dig!   
    Tack du! Ja, det är sant, men även närmaste hemorstläkaren som de jobbar med ligger i Kalmar. Jag ringer upp Falun när de är tillbaks från semester.