• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 21:37:56 följande:

gklassy, jag skickade ett mail till dem och fick bekräftat att allt var i sin ordning.

Nu undrar jag bara vilken dos du tog/tar per dag av Cenitol?
    Vad bra att du fick svar. Jag köpte en gång hos dem och det gick bra.
    Jag tar en scoop på morgonen och en till på kvällen. Men jag vet inte om du behöver lika mycket? Vad har din läkare rekommenderat?
  • Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 21:59:58 följande:
    Vad bra att du fick svar. Jag köpte en gång hos dem och det gick bra.
    Jag tar en scoop på morgonen och en till på kvällen. Men jag vet inte om du behöver lika mycket? Vad har din läkare rekommenderat?

Jag har tagit Inofolic i drygt 1 år. Den innehåller 2000 mg Inositol och lite folsyra per påse/dos.Jag har tagit två påsar per dag, 1 morgon och 1 kväll. Jag har kompletterat med 3 mg Melatonin på kvällen.

Jag har alltså tagit 4000 mg = 4 g per dag. DFetta har jag gjort på eget bevåg men berättat för Dr D i ASten att jag tar. Vi har aldrig diskuterat doser. Detta fick jag som ett tips av en FL-vän som bor i Italien. Hon hade blivit rekommenderat det av IVF-klinik där.

Jag har tagit samma dos som hon blev rekommenderad. Vet ej eller om det  varit myo-variant.

De IVF jag gjort efter intag har visat på fina embryon utan fragment. Tyvärr har jag ännu inte lyckats i alla fall. Även om det inte gått hela vägen har bl a Dr D och hans embryologer varit imponerade, med tanke på min ålder (var då 46 och 46,5 år) Är nu 47 år och samlar för att göra en sista FET med mina egna ägg. Vet ej något om kvaliteten på mina 1-dagars nedfrysta.

Ni tror säkert inte jag är riktigt klok, som inte gett upp. Jag har bra världen för min ålder och ibland svarat riktigt bra på stimuleringar. T ex i torsdags hade jag 9 äggblåsor, även om en del var små och inte komemr att fortsätta växa. De var då mellan 2,5 till 14,0 mm. Glad att jag får en chans.

Jag har i alla fall gjort mitt bästa när allt är klart, oavsett resultat.

• Snart lycklig

Jag såg precis detta efter ett inlägg av Cff i annan tråd. Det bekräftar att Inofolic som jag tagit är myo-vaiant.

4 g/day myo-inositol improves egg quality and pregnancy rate in women with failed IVF
    Recently, a number of studies have shown that the presence of several compounds in the follicular fluid positively correlates with oocyte quality and maturation (i.e., myo-inositol and melatonin). In the present study, we aim to evaluate the pregnancy outcomes after the administration of myo-inositol combined with melatonin in women who failed to conceive in previous in vitro fertilization (IVF) cycles due to poor oocyte quality. Materials and methods. Forty-six women were treated with 4 g/day myo-inositol and 3 mg/day melatonin (inofolic® and inofolic® Plus) for 3 months and then underwent a new IVF cycle. Results. After treatment, the number of mature oocytes, the fertilization rate, the number of both, total and top-quality embryos transferred were statistically higher compared to the previous IVF cycle, while there was no difference in the number of retrieved oocyte. After treatment, a total of 13 pregnancies occurred, 9 of them were confirmed echographically; four evolved in miscarriage. Conclusion. The treatment with myo-inositol and melatonin improves ovarian stimulation protocols and pregnancy outcomes in infertile women with poor oocyte quality.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463230

• gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 22:39:18 följande:

Jag har tagit Inofolic i drygt 1 år. Den innehåller 2000 mg Inositol och lite folsyra per påse/dos.Jag har tagit två påsar per dag, 1 morgon och 1 kväll. Jag har kompletterat med 3 mg Melatonin på kvällen.

Jag har alltså tagit 4000 mg = 4 g per dag. DFetta har jag gjort på eget bevåg men berättat för Dr D i ASten att jag tar. Vi har aldrig diskuterat doser. Detta fick jag som ett tips av en FL-vän som bor i Italien. Hon hade blivit rekommenderat det av IVF-klinik där.

Jag har tagit samma dos som hon blev rekommenderad. Vet ej eller om det  varit myo-variant.

De IVF jag gjort efter intag har visat på fina embryon utan fragment. Tyvärr har jag ännu inte lyckats i alla fall. Även om det inte gått hela vägen har bl a Dr D och hans embryologer varit imponerade, med tanke på min ålder (var då 46 och 46,5 år) Är nu 47 år och samlar för att göra en sista FET med mina egna ägg. Vet ej något om kvaliteten på mina 1-dagars nedfrysta.

Ni tror säkert inte jag är riktigt klok, som inte gett upp. Jag har bra världen för min ålder och ibland svarat riktigt bra på stimuleringar. T ex i torsdags hade jag 9 äggblåsor, även om en del var små och inte komemr att fortsätta växa. De var då mellan 2,5 till 14,0 mm. Glad att jag får en chans.

Jag har i alla fall gjort mitt bästa när allt är klart, oavsett resultat.

Wow! Tack för att du berättade din historia. Även om jag tar så många tabletter har jag inte ännu kommit så länge för att se om de påverkar någonting. Det är en sak att lyssna på läkarna och köpa alla saker de ordinerar. Det är en helt annan sak att TRO på det som de ordinerar! Enligt din historia kan jag tänka mig att alla pengar jag har lagt på supplements är värde det. Jag var lite osäkert på melatonin, men nu ska jag fortsätta att ta den regelbundet. Glad Jag är 38 och har få folliklar och de är så svårt att stimulera. Du ge mig hopp! Glad Ge inte upp!
  • gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 22:53:12 följande:

Jag såg precis detta efter ett inlägg av Cff i annan tråd. Det bekräftar att Inofolic som jag tagit är myo-vaiant.

4 g/day myo-inositol improves egg quality and pregnancy rate in women with failed IVF
    Recently, a number of studies have shown that the presence of several compounds in the follicular fluid positively correlates with oocyte quality and maturation (i.e., myo-inositol and melatonin). In the present study, we aim to evaluate the pregnancy outcomes after the administration of myo-inositol combined with melatonin in women who failed to conceive in previous in vitro fertilization (IVF) cycles due to poor oocyte quality. Materials and methods. Forty-six women were treated with 4 g/day myo-inositol and 3 mg/day melatonin (inofolic® and inofolic® Plus) for 3 months and then underwent a new IVF cycle. Results. After treatment, the number of mature oocytes, the fertilization rate, the number of both, total and top-quality embryos transferred were statistically higher compared to the previous IVF cycle, while there was no difference in the number of retrieved oocyte. After treatment, a total of 13 pregnancies occurred, 9 of them were confirmed echographically; four evolved in miscarriage. Conclusion. The treatment with myo-inositol and melatonin improves ovarian stimulation protocols and pregnancy outcomes in infertile women with poor oocyte quality.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463230

Bra att veta. Var köper du Inofolic?
  • Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 23:00:08 följande:
    Wow! Tack för att du berättade din historia. Även om jag tar så många tabletter har jag inte ännu kommit så länge för att se om de påverkar någonting. Det är en sak att lyssna på läkarna och köpa alla saker de ordinerar. Det är en helt annan sak att TRO på det som de ordinerar! Enligt din historia kan jag tänka mig att alla pengar jag har lagt på supplements är värde det. Jag var lite osäkert på melatonin, men nu ska jag fortsätta att ta den regelbundet. Glad Jag är 38 och har få folliklar och de är så svårt att stimulera. Du ge mig hopp! Glad Ge inte upp!

Tack! Ge inte upp du heller!

Man ska dock ha i åtanke att Melatonin kan trigga immunsystemet, som kan vara en nackdel när embryot ska fastna. Har man ett triggat immunsystem, som tror att embryot är ngt främmande som bör attackeras bort, är det ju inte bra.

Man får göra ett val, bättre äggkvalitet, möjligt lite triggat immunsystem. Vad är bäst?

Dr D i Aten arbetar med just det, immunsystemets problematik. Om du är nyfiken kan du titta på fertilitetsguiden.com och FL-tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

NU behöver man ju inte gå på detta "tunga artilleri" om man inte försökt innan. Efter sex negativa IVF och 1 negativt FET, vände jag mig till honom. JAg har gjort två fulla IVF hos honom också, tyvärr ingen grvaiditet, men resultat/kvaliteten verkade vara bättre trots att jag blivit äldre.

Dr D arbetar också med mycket låga doser. Helt i motsats till Sverige och Danmark som exempel.

Nu kanske du intre alls är intresserad av detta, men ville i alla fall nämna det.

Lycka till!
  • Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 23:05:30 följande:
    Bra att veta. Var köper du Inofolic?

Jag har köpt det av min snälla FL-vän som köpt och skickat till mig. Jag vill inte besvära henne mera och dessutom befinner hon sig inte nu permanent i Italien.

Jag tror absolut att det går lika bra med Cenitol, men kanske ska man hålla sig till den rekommenderade dosen på 4g/dag om inte någon läkare ordinerat annat.
  • Liv2014

Tack för svar, verkar som det är lite olika bud från olika läkare på när man ska sluta äta dhea... En annan sak, alla säger ju att de blir så pigga och får mer energi av dhea. Jag känner mig istället trött och matt, är det någon annan som känt så?!

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-24 00:03:33 följande:
    Tack för svar, verkar som det är lite olika bud från olika läkare på när man ska sluta äta dhea... En annan sak, alla säger ju att de blir så pigga och får mer energi av dhea. Jag känner mig istället trött och matt, är det någon annan som känt så?!

har ej blivit piggare utav dhea alls..  och är inne på 8de veckan du ...  
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-24 00:03:33 följande:
    Jag blev mycket piggare, men hade innan jag började med tillskott en påvisad extremlåg nivå av DHEAS (dvs den sulfatiserade formen av DHEA, den man mäter) i blodet - så för mig var tillskottet något av en återställaren. Om man redan har ok nivåer i blodet är det inte säkert att man får samma uppiggande effekt.