• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-25 22:32:44 följande:
    Tack CFF! Vet borde tagit dem innan, men var lie för ivrig att komma igång. Tänker egentligen mest på trestosteronet så inte det är skadligt höga nivåer och funderar lite på om man verkligen kan se det man inte tagit dem på ett dygn. Du behöver man ju nästan tänka in att de bör vara åt de låga hållet på provsvaren? För ligger de redan högt eller normalt är väl risken att det blir alldeles för högt när man äter sina normala nivåer tänker jag, erfarenhet? Har haft kontakt med en läkare på CHR och fått deras rekommenderade tester och där står inget alls om uppehåll innan testet...

Men jag konstaterade samma som du, dvs att de inte sa något om uppehåll innan man skulle ta det andra testet, dvs när man redan börjat med dhea. Jag är inte säker på att de funderar över hur mycket det kan variera beroende på hur många timmar det är sedan senaste tablett - för mig har resultaten varierat extremt mycket beroende på om det varit 0, 12, 24, 36 eller 72 sedan senaste tabletten.

• cff

Här är en graf som visar hur mitt dhea-s och testosteron varierat över tiden och relaterat till hur många timmar det är sedan jag tagit min senaste dhea-tablett (tyvärr har jag missat att skriva ned hur långt uppehåll jag gjorde med dhea-t inför mina senaste tester...).
    Jag tolkar det som att mitt testosteron följer mitt dhea-s och att dessa båda ganska väl följer hur många timmar det är sedan jag senast tog en dhea-tablett (notera att tidsuppgifterna för dessa är väldigt avrundade och ungefärliga, typ, ca 12 timmar skulle lika gärna kunna vara 10 eller 16, osv). 

• Liv2014

Ja helt klart intressanta grafer! Har nu någonsin legat över referensvärdena för testosteron om du ätits nyss inpå? Jag tog mitt piller 7 timmar innan blodprov. Får väl se när jag får svaren om de överhuvudtaget går att tolka. Blev erbjuden att boka in en läkartid (för 700) för att prata om resultaten. Men det är ju en vanlig läkare då och ingen ivf-läkare så är ju frågan om denne kan bedöma om nivåerna är bra eller dåliga! Har din VC läkare gjort det? Kan ju alltid försöka boka in ytterligare en konsultation med CHR annars kanske om de är villiga att hjälpa mig analysera resultaten enbart...

• Ng73

tjohoo.ibland har man flyt.. igår pratade jag med en nära familje vän som jag trodde befann sig i polen just nu, men det visade sig att hon var i italien. och vad finns det där? jo, inofolic... tjoohoo...    har nu några paket på väg hem till sverige occh kan börja ta om ngn vecka...man blir glad när sådant händer...  även fast den trogna vännen kom idag...  Solig

• Ng73

förresten, är det bara jag som tycker att det är konstigt att myo-inositol inte finns att köpa i sverige???Obestämd

• Fiamedbarn

Jag har övertalat läkaren att ta prov på DHEA-s så jag hoppas få reda på svaren snart så jag vet om jag ska satsa på att pröva DHEA eller inte - och tiden är knapp eftersom sajten ju stänger sista juni. Kan man ringa Falun annars och få det utskrivet därifrån? Jag går ju på fertilitetsutredning...men i Småland. Eller kan man övertala läkaren att skriva ut praesteron? Eller finns det nåt annat sätt?

Har förresten haft ägglossning nyligen och hoppas nu kunna börja testa i helgen/början på nästa vecka! Jag gör ju inget IVF utan försöker med hemmasnickrade metoder vilket inkluderar massa kosttillskott och viktnedgång (idag 7,5 kg!)

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • cff
    Ng73 skrev 2013-06-27 17:55:26 följande:
    förresten, är det bara jag som tycker att det är konstigt att myo-inositol inte finns att köpa i sverige???Obestämd

Jag har nu fått bekräftat från Solgar att deras Inositol är just myo-inositol. Så då går det att köpa från bodystore.com (som ju är en svensk sida) Glad.
  • Liv2014

Ömma bröst och bröstvårtor av dhea något som känns igen? Har jätteömma bröst nu mellan ÄL och mens.

• Fiamedbarn
    Liv2014 skrev 2013-06-27 18:26:35 följande:
    Fia du kan köpa på makemefertile.com det är samma tabletter som de använder på CHR i NY där de är lite kända för sina ivf behandlingar
    Tack!!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity