• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Liv2014

Gklassy nej tyvärr var semesterstängt då redan så ska köra nu i augusti igen. Testa långa i stället så nedregleringsstart nästa vecka.

• jennaA

Jag försöker beställa dhea men dom vill att man ska fylla i State och det spelar ingen roll vad jag än skriver så kommer det fram en ruta att jag skrivit fel, vad ska jag göra?

• cff
    jennaA skrev 2013-07-13 21:59:49 följande:
    Jag försöker beställa dhea men dom vill att man ska fylla i State och det spelar ingen roll vad jag än skriver så kommer det fram en ruta att jag skrivit fel, vad ska jag göra?

Om du försöker beställa från dhea.com så slutade de tyvärr att ta emot beställningar från Sverige den sista juni...
  • iizastar
    jennaA skrev 2013-07-13 21:59:49 följande:
    Beställ från www.makemefertile.com jag beställde därifrån för några veckor sedan. Då fyller man i en blankett som man skriver ut och skriver under och sen mailar till dom. Gick hur bra som helst och fick paketet efter ca 7-9 arbetsdagar. Men det kostar dock 70 UD för frakten men jag tyckte att det var värt det. Jag fick 3 förpackningar med DHEA 84 tabl per förpackning, (räcker i 3 månader) allt inkl frakt gick på ca 1900 kr

Lycka till! 
  • jennaA

Oj va dyrt! Finns det verkligen ingen läkare i Sverige som skriver ut dhea?

• iizastar
    jennaA skrev 2013-07-14 14:39:28 följande:
    Vet att ivf kliniken i Falun skriver ut DHEA eller Prasteron som läkemedlet heter. Men man vad dom sagt till mig är att man måste göra sin behandling hos dom.Om mitt sista gratis försök misslyckas så om vi bestämmer oss för att göra privat så kommer vi nog att göra det där. Har för mig att dom öppnar den 29 juli. Man kan ju fråga sin läkare på den orten man är på om dom kan skriva ut, men det verkar vara många kliniker i Sverige som inte vill beblanda sig med att skriva ut detta läkemedel, men prova att fråga, kan inte skada. Jag fråga på RPC i Uppsala ang Melatonin och dess påverkan på ägg mm men den läkaren sa att sånt sysslar dom inte med och att det fanns inge studier (Svenska studier) på att det kan hjälpa. Hon kändes väldigt negativ så jag fråga inte ens om Prasteron/DHEA. Så jag kände att det var värt dom där 2.000 kronorna... Hoppas det löser sig för dig
  • Karolina75

Hej! Jag hoppar in i denna tråden. Jag är 38 år och har en dotter född -09 och en dotter som föddes död november -12. Det tog oss ca ett år att bli gravida med båda döttrarna. Efter vi fick vår döda dotter så blev jag gravid igen på fjärde försöket, men det slutade i missfall. Innan jag blev gravid sista gången hade vi påbörjat en fertilitetsutredning. Jag trodde egentligen inte att den skulle visa något eftersom jag trots allt blivit gravid men det visade sig att mitt amh låg på 0.2 och fsh på 15. Jag har nu även fått ett ultraljud på äggstockarna men läkaren såg inte min vänstra äggstock och i den andra såg han ingen äggreserv. Han trodde att missfallet kan ha varit sista rycket för min kropp då det gäller att bli gravid. Jag tjatade till mig dhea (prasteron) då jag läst lite om det på nätet. Jag blev ordinerad 3×25 mg om dagen. Nu är jag dock lite orolig för att ta dem när jag läst att man helst även ska kolla sitt dhea-värde innan... Vad vet ni om detta? Vad kan hända om dhea redan är bra? Kan det göra så ngt blir värre? Hänger lågt dhea alltid ihop med lågt amh och högt fsh? Jag har trots allt en regelbunden menscykel och får punktligt utslag på äl-tester varje månad. Jag har ju dessutom nyligen blivit gravid... Läkaren har semester så jag kan inte fråga honom. Hade ni andra valt att ta tabletterna? Känns ju inte som att det finns så mkt tid att spela på... Vill så gärna få ett till barn!

• Ng73
    hej! ville bara säga att tyvärr så är inte prasteron (dhea) billigt här i sverige heller...   en burk med 90 tabletter (1 mån förbrukning om du tar 75 mg/dag) kostar ca 850 kr på apoteket (om du inte nått högkostnadsskyddet alltså)..   hoppas du hittar ngn som skriver ut det till dig iaf :)
  • cff

Om jag var du hade jag testat att kontakta någon av Falun-klinikens hemortsläkare (lista på hemortsläkare). De borde vara ganska bekant med prasteron (dvs dhea) vid det här laget och många av dem har skrivit ut det till sina patienter.
  • Karolina75

Kan för övrigt tillägga att jag tagit 50 mg av tabletterna per dag sedan jag fick dem för en vecka sedan. Varje gång känner jag dock viss tveksamhet... Har fått ganska ömma bröst sedan ett par dagar och magen har blivit svullen. Jag har sett i tråden att vi är flera som har väldigt sparsam mens - är det något som är typiskt vid lågt amh eller dhea-brist? Någon som vet vad det kan tyda på? När jag var yngre, för sådär 10 år sedan, hade jag extremt riklig mens (9 dagar och problem med att jag blödde igenom bindor) men nu enbart ca 3 dagars små fläckar och det räcker med trosskydd.