• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-24 22:57:31 följande:
    Tack cff! Tolkar jag det rätt att s-dhea och trestosteronet skall testas på dag 2-3 (funkar ej annan dag i cykeln)? Jag ska inte ha tagit någon tablett på 24 timmar innan blodprovet? Och jag kommer få med referensvärden och så länge jag håller mig i inom dem är det ok, men om jag ligger för högt bör jag sluta eller minska dos? Har beräknad mens först om cirka två veckor och är iväg på semester då så hade egentligen hoppats på att kunna göra testen nu och få snabbt svar, men kanske bara funkar på dag 2-3... Boostar mig inför ivf i augusti med spraystart i juli så känns som det är lite brådis att få resultat om jag skall avbryta att äta dhea...

Som jag förstått det kan man ta dheas och testosteron vilken dag som helst i cykeln. Tipset i läkartidningen är 24 timmars uppehåll med dhea (men jag fick inga sådana instruktioner från CHR i NY när de sa att jag skulle ta testet).
  • Ng73
    gklassy skrev 2013-06-24 22:46:31 följande:
    Ökad dosering till 450menopur + 150 gonal f. Ultraljud igen på fredag. Men misstänker att den blir avbryten. Min E2 värde idag är 545 och den borde stiga upp till typ 2000 - 3000 innan ER. Usch.

Ja, jag och min sambo var ute ikväll och åt god mat... och en liten glas vin. Jag känner mig lite bättre nu.Glad

Jag är på fd Öresundskliniken. Själv?

håller tummarna för dig då :)    hoppas att det går vägen,,,,, jag undrar bara om de kunde ge dig högre dos från behandlingsdag 1 nästa gång (om ni avbryter denna omgång) om det skulle göra ngt?  

jag går i falun.. hade tur nog då jag är bosatt i stockholm och skrev in mig på huddinge...  men väntetiden där var ca 8 månader..  bestämde mig då att kontakta falun och köra en omgång den privata vägen medans jag väntade. sjuksköterskan på kliniken jag går till här i stockholm tyckte då jag skulle kontakta vårdgarantin och se om jag kunde utnyttja det i samband med falun. iom att jag redan var inbokad i falun så gick det vägen och landstinget tog över. har hört mycket bra om falun kliniken och dessutom växte jag upp där så det kändes rätt på nåt sätt..

jag har inga svårigheter att producera folliklar som du , men det här hände mig . 1a behandlingen blev jag överstimulerad då de började med 400 menopur...  de sänkte och sänkte efter ultraljuden och blodproven men det var inte nog och jag fick lov att coasta i 4 dagar innan jag tog mogningssprutan... det gick hela 6 dagar mellan menopur och äggplockningen och när de tömde typ 10 blåsor på varje sida så hittade de inte ett ända ägg..  läkaren trodde att det var just för att jag coastat för länge och att äggen drog sig tillbaka.   2a omgången sänkte de menopuren och jag började på 175 el lik 112.5, då minsann fick jag bara 3 mogna blåsor att tömma. 2 ägg hittade de. så det gör verkligen en himla stor skilnad på mängden av medicin.  (3je försöket gick bra då jag fick 9 ägg, 6 mogna)..  iaf...  så kanske de kan "chocka" din kropp med en rejäl dos från dag ett... 

hade jag vetat då vad jag vet nu, så skulle jag avbrytit den 2a behandlingen när jag bara hade 3 blåsor, men det är svårt . man är ju så ivrig... och man vet ju aldrig... det tar ju bara ett enda ägg och det kan sitta i den enda blåsan som kommer fram...  kram  

• Liv2014

Har nu fått inbokat tid för blodprover imorgon avseende dhea-s, testosteron fritt och total samt androstendion. Kan tips om att detta går att göra på hagakliniken om man är göteborgare, mot betalning så klart ca 1100 kr. Funderar på vad som är bäst om man ska vänta 24 h som läkartidningen föreslår eller inte. Tänker att man ju vill veta om nivåerna är för höga när man har läkemedlet i blodet som man ju har alltid annars om man äter dem tre gånger om dagen, men att man kanske väntar några timmar innan typ 5-6. CFF du gör inga uppehåll innan dina test om jag förstår det rätt? Och får inga tokiga utfall för det?

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-25 18:31:25 följande:
    Har nu fått inbokat tid för blodprover imorgon avseende dhea-s, testosteron fritt och total samt androstendion. Kan tips om att detta går att göra på hagakliniken om man är göteborgare, mot betalning så klart ca 1100 kr. Funderar på vad som är bäst om man ska vänta 24 h som läkartidningen föreslår eller inte. Tänker att man ju vill veta om nivåerna är för höga när man har läkemedlet i blodet som man ju har alltid annars om man äter dem tre gånger om dagen, men att man kanske väntar några timmar innan typ 5-6. CFF du gör inga uppehåll innan dina test om jag förstår det rätt? Och får inga tokiga utfall för det?

Jo, jag gör uppehåll. Helst 24 timmar, men glömmer ibland. Har också ibland tagit mer nära inpå senaste tabletten för att se hur det påverkar.
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-25 11:16:00 följande:

håller tummarna för dig då :)    hoppas att det går vägen,,,,, jag undrar bara om de kunde ge dig högre dos från behandlingsdag 1 nästa gång (om ni avbryter denna omgång) om det skulle göra ngt?  

jag går i falun.. hade tur nog då jag är bosatt i stockholm och skrev in mig på huddinge...  men väntetiden där var ca 8 månader..  bestämde mig då att kontakta falun och köra en omgång den privata vägen medans jag väntade. sjuksköterskan på kliniken jag går till här i stockholm tyckte då jag skulle kontakta vårdgarantin och se om jag kunde utnyttja det i samband med falun. iom att jag redan var inbokad i falun så gick det vägen och landstinget tog över. har hört mycket bra om falun kliniken och dessutom växte jag upp där så det kändes rätt på nåt sätt..

jag har inga svårigheter att producera folliklar som du , men det här hände mig . 1a behandlingen blev jag överstimulerad då de började med 400 menopur...  de sänkte och sänkte efter ultraljuden och blodproven men det var inte nog och jag fick lov att coasta i 4 dagar innan jag tog mogningssprutan... det gick hela 6 dagar mellan menopur och äggplockningen och när de tömde typ 10 blåsor på varje sida så hittade de inte ett ända ägg..  läkaren trodde att det var just för att jag coastat för länge och att äggen drog sig tillbaka.   2a omgången sänkte de menopuren och jag började på 175 el lik 112.5, då minsann fick jag bara 3 mogna blåsor att tömma. 2 ägg hittade de. så det gör verkligen en himla stor skilnad på mängden av medicin.  (3je försöket gick bra då jag fick 9 ägg, 6 mogna)..  iaf...  så kanske de kan "chocka" din kropp med en rejäl dos från dag ett... 

hade jag vetat då vad jag vet nu, så skulle jag avbrytit den 2a behandlingen när jag bara hade 3 blåsor, men det är svårt . man är ju så ivrig... och man vet ju aldrig... det tar ju bara ett enda ägg och det kan sitta i den enda blåsan som kommer fram...  kram  

Hehe. Egentligen fick jag tips att börja med mycket högre dosering frön början och jag diskuterade med läkaren, men läkaren tror att de kan behandlingen bäste. Obestämd

Tack för att du berättade din historia. Jag hoppas att du lyckas med nästa försök!
  • cff
    cff skrev 2013-06-25 20:50:36 följande:

Jo, jag gör uppehåll. Helst 24 timmar, men glömmer ibland. Har också ibland tagit mer nära inpå senaste tabletten för att se hur det påverkar.

Anledningen till uppehållet är för att se hur mycket kroppen producerar av sig själv. Om man redan har ganska höga nivåer kan man kanske prova med lite lägre dos DHEA, medans om man, som jag, ligger långt under referensintervallen, kan äta lite mer. Dock har inte allt hunnit gå ur kroppen på 24 timmar, de gånger jag har låtit det gå 36 eller 72 timmar (pga biokemiska graviditeter) så har nivåerna sjunkit ganska mycket mer för mig (så att de, efter 72 timmar, är tillbaka under nedre referensgränsen). 
    Så egentligen hade det varit bra att testa innan du började med tabletterna, men min rekommendation är att du tar 24 timmars uppehåll (såsom Läkartidningen rekommenderar) innan provet.  
  • Liv2014

Tack CFF! Vet borde tagit dem innan, men var lie för ivrig att komma igång. Tänker egentligen mest på trestosteronet så inte det är skadligt höga nivåer och funderar lite på om man verkligen kan se det man inte tagit dem på ett dygn. Du behöver man ju nästan tänka in att de bör vara åt de låga hållet på provsvaren? För ligger de redan högt eller normalt är väl risken att det blir alldeles för högt när man äter sina normala nivåer tänker jag, erfarenhet? Har haft kontakt med en läkare på CHR och fått deras rekommenderade tester och där står inget alls om uppehåll innan testet...

• cff

Från CHR fick jag nedanstående remiss på prover att ta före jag skulle börja med DHEA, och sedan skulle jag ta samma efter en månad med 75 mg/dag av DHEA. Det uppfattade jag som deras standardrekommendation (som ju inte var applicerbar på mig eftersom jag redan åt DHEA). Så de kanske inte är helt konsekventa med sina råd Glad

• Liv2014

Cff såg att jag precis fått svar av läkaren jag vart i kontakt med på CHR, ställde frågan till honom och hans svar var "no need to stop" så jag kör på som vanligt så hoppas jag att det går att tolka resultaten sen...

• Liv2014

Haha japp exakt prov har jag fått fast jag berättade att jag redan åt men dess prov skulle göras en gång i månaden för att kolla av värdena.