• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-07-01 20:28:50 följande:
    Jag tror inte att Progesteronet ger sådana biverkningar men kolla Fass för säkerhets skull. De biverkningar man mest talar om för proggisarna är ömma bröst och fr.a. gaser i tarmarna.

5 km på 45 min det är nästan springtid ju!
    Ja det är nästan såg ut som sån där fånig gåing eller vad det heter Men jag är rätt mör idag! Men det har inte stoppat mig från två turer på 5-km-slingan *stolt*,

När jag tittar på testet igen ser jag ett väääldigt svagt streck från idag. Så det finns kanske hopp!! Imorgon är det BIM-2 och ÄL+9. Då borde det synas mer om det finns nåt kan man tycka... 

Hur går det för dig Bambi? 
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-07-01 19:24:02 följande:
    CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka?

S-testosteron 1,6 (referensvärde <3,o kvinnor 15-klimakteriet)
    S-testo/SHBG-kvot 0,03 (referensvärde <0,06 kvinnor över 15 år)
    S-DHEAS 11,8 (referensvärde 1,5-10,6)
    S-SHBG (androstendion) 47 (referensvärde 30-90 kvinnor över 15 år)

Jag hade ätit sista tabletten 8 timmar innan blodprovet. Och ätit 75 mg i  2 veckor.

Min egen tolkning är att jag ligger bra på alla utom dhea som jag ligger för högt på. Men enligt läkartidningen så skulle en normalisering av värdet efter 24 h eftersträvas. Och av din kurva att döma så har dina värden sjunkit kraftigt då du väntat med blodprovet. Så då bör detta vara ok med...

Eftersom jag ligger bra på alla andra värden känns det lite "synd" att minska dosen... Även om jag tycker jag haft lite konstiga biverkningar.

Dock kan jag aldrig se att du legat över kurvan när du testat nära inpå?

Har du några heta tips på hur tolka.
    Jag är ju bara en lekman Glad men om jag vore du skulle jag fortsätta med samma dos av dhea. Jag har en gång legat över på dheas och det var när det var runt 8-10 timmar sedan senaste tabletten. Då låg jag strax över referensintervallet på DHEAS (men det hade varit inom intervallet om jag varit 24 - och jag jämför mig hellre med de värdena eftersom de sammanfaller med högre fertilitet Skrattande).

Du vekar  ju inte få för höga nivåer testosteron (själv ligger jag högre - och är nöjd med det :), så ser inte ut att vara något att oroa sig för - dock är min rekommendation att du tar om proverna om kanske två månader för att se om det förändrar sig.
  • Fiamedbarn

Jag har förresten börjat ta trombyl idag! Har för mig att jag läst att man ska ta det när man plussar och jag är ju nära BIM nu. Men hur var det med progesteronet? Det ska man väl upphöra med på BIM om man inte är gravid eftersom det förhindrar att mensen kommer igång annars väl?

• Bambi2
    Fiamedbarn skrev 2013-07-01 21:37:01 följande:
    Jag har förresten börjat ta trombyl idag! Har för mig att jag läst att man ska ta det när man plussar och jag är ju nära BIM nu. Men hur var det med progesteronet? Det ska man väl upphöra med på BIM om man inte är gravid eftersom det förhindrar att mensen kommer igång annars väl?
    Om du inte har plussat 15 dagar efter ÄL kan du sluta ta progesteronet, annars fortsätta några veckor till. Ge inte upp testandet för tidigt. Egentligen är det inte säkert förrän 14 dagar efter ÄL (och inte ens då är det alltid 100% säkert.)
  • Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-07-01 21:55:33 följande:
    Om du inte har plussat 15 dagar efter ÄL kan du sluta ta progesteronet, annars fortsätta några veckor till. Ge inte upp testandet för tidigt. Egentligen är det inte säkert förrän 14 dagar efter ÄL (och inte ens då är det alltid 100% säkert.)
    Tack Bambi! Jag blir alltid så glad för dina svar
  • Liv2014

Strålande CFF! Alltid tacksam för dina svar och din hjälp! Har haft lita konstiga biverkningar så funderat på att minska lite men nu när provsvaren verkar ok så ger jag det nog ett tag till o ser om jag vänjer mig...

• Fiamedbarn

Digitalt test idag som visar "Inte gravid". Jättetråkigt. BIM-2 så det kan ju finnas en chans fortfarande men jag tror den är väldigt liten. Det känns orättvist. Jag vill verkligen bli gravid nu och det borde inte vara omöjligt eftersom jag haft två missfall på ett halvår.....men jag kan ju ta progesteron direkt efter ÄL nästa gång, och ta reda på när man ska börja ta trombylen...(jag tror att det är från att man plussat).

• iizastar

Har nu äntligen fått utskrivet Circadin men det är inte på en fertilitetsklinik utan fick det för att jag har svårt att sova, det var iaf vad läkaren skrev, eftersom hon inte hört något om att den ska kunna förbättra äggen så kunde hon inte skriva ut dom för det, men för mina sömnproblem

så mitt dilemma är att det är 2 mg tabletter och läser att man ska ta 3 mg, vet ni om det har stor betydelse att man tar 3mg eller 2 mg????? Får i så fall dela på tabletterna. 

• cff
    iizastar skrev 2013-07-02 13:02:28 följande:
    Har nu äntligen fått utskrivet Circadin men det är inte på en fertilitetsklinik utan fick det för att jag har svårt att sova, det var iaf vad läkaren skrev, eftersom hon inte hört något om att den ska kunna förbättra äggen så kunde hon inte skriva ut dom för det, men för mina sömnproblem

så mitt dilemma är att det är 2 mg tabletter och läser att man ska ta 3 mg, vet ni om det har stor betydelse att man tar 3mg eller 2 mg????? Får i så fall dela på tabletterna. 
    Om jag var du så skulle jag ta 3 mg - det finns tablettdelare på apoteket vilket kan göra det lättare att dela dem mitt itu.
  • iizastar
    cff skrev 2013-07-02 13:18:22 följande:
    Om jag var du så skulle jag ta 3 mg - det finns tablettdelare på apoteket vilket kan göra det lättare att dela dem mitt itu.
    Åh tack för ditt svar. Då gör jag så att jag tar 3 mg och får meddela läkaren om det går bra. Är det bättre att ta i 3 månader innan ivf eller går det med 2 månader? Läst att vissa tar bara en månad