• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Jag åt det hela tiden, när jag blev gravid i dec slutade jag vid plus, men jag förstod redan inom en v att det skulle bli mf så jag började igen, så uppehållet var nog på 2v. Åt sammanlagt drygt 7 mån. Åt 25mg första månaden, fick biverkningar när jag försökte öka, trappade sakta upp till 50 och i nov-dec någon gång ökade jag lite till och tog var tredje dag 75 mg. Jag lade till q10 i november, 100mg.
    Hade ok amh för min ålder, 1,3 togs för två år sedan när jag fyllt 40 precis. Hade dock då endast 2 folliklar på Hö sida och då sa hon att vä äggstock hade lagt av helt. Jag fick tjata mig till provstimulering. Jag har bara gjort ett ivf med DHEA och det var korta. Innan dess en lång och en kort. Den långa var den första som började som provstimulering. Fått ut ca 8-10 de gångerna, men dålig kvalitet och inget till frysen. Den tredje gången fick jag bara ut 4 st. Vid ul nu i nov såg hon typ 15!!! St. Helt osannolikt och i dec var det likadant.
    Tack för grattis! Det känns fortfarande helt overkligt! Förstår att du skulle vilja ha facit... Jag tror ändå rätt hårt på DHEA men det är ju så svårt att veta vad som är vad.

• Ng73
    Älva1973 skrev 2013-05-03 19:48:44 följande:
    cff: Du får rapportera hur det går med NY.

mba12: Nya tummar håller för dig Glad

ng73: skitmens!! Nya friska tag.

Själv så fick jag beskedet att min UVI inte är borta trots behandling, så nu blir det en ny 5-dagars kur med en annan antibiotika. Om inte den biter så blir det behandling resten av graviditeten. Hoppas det inte är farligt för bebis att man har UVI.

hej, hoppas du besöker här och ser detta... försökte att inboxa dig men kunde ej av ngn anledning. kan du inboxa mig om du har tid? skulle vilja se hur det går för dig och även få info om kliniken du använde i tjecken. KRAM
  • Liv2014

Ni som gjort långa protokollet och ätit dhea har det funkat bra under nedregleringen för er? Jag påbörjade nedregleringen i måndags och nu har jag fått mycket finnar och blivit typ luden i ansiktet speciellt vid "polisongerna". Detta trots att jag minskat min dos från 75 till 50 (pga utebliven ÄL). Tänker att det kan bli något när nedregleringen ska ta bort östrogenet och bara trestosteronet blir kvar??? Hade lite av dessa biverkningarna innan men inte alls i samma utsträckning som denna vecka under nedreglering...

• Liv2014

Och har eventuellabiverkningar (ex hår i ansiktet) försvunnit då ni slutat äta dhea?

• Fertilitetsresa

Hur har det gått för er som går på dhea? Har ni blivit gravida? Och isf naturligt eller via ivf? Dvs. tror ni att dhea har hjälpt? Har ni biverkningar?

Jag har i bagaget 1 spontangraviditet med MF som följd, 1 ifv Su och 1 ivf privat, allt misslyckades. Står i ÄD-kö till SU sedan mars. Jag kontaktade IVF kliniken i Falun men de ville inte skriva ut Prasteron till mig, utan rekommendeade även de äggdonation, liksom SU och Carlanderska Gbg. Har köpt på dhea.com ist + att vi står i ÄD-kö i Finland sedan maj.

Vet inte ens om det är värt att hoppas på att detta ska funka? Tar sedan 1 månad tillbaka 75 mg/dag, mensen är nu ordentligt försenad, tappar hår + tror att jag har fått utslag på händerna? Någon som känner igen sig?  

• Ng73
    Fertilitetsresa skrev 2013-07-28 22:31:02 följande:
    Hur har det gått för er som går på dhea? Har ni blivit gravida? Och isf naturligt eller via ivf? Dvs. tror ni att dhea har hjälpt? Har ni biverkningar?

Jag har i bagaget 1 spontangraviditet med MF som följd, 1 ifv Su och 1 ivf privat, allt misslyckades. Står i ÄD-kö till SU sedan mars. Jag kontaktade IVF kliniken i Falun men de ville inte skriva ut Prasteron till mig, utan rekommendeade även de äggdonation, liksom SU och Carlanderska Gbg. Har köpt på dhea.com ist + att vi står i ÄD-kö i Finland sedan maj.

Vet inte ens om det är värt att hoppas på att detta ska funka? Tar sedan 1 månad tillbaka 75 mg/dag, mensen är nu ordentligt försenad, tappar hår + tror att jag har fått utslag på händerna? Någon som känner igen sig?  

hej hej...  vet att det är några av de som startade tråden som fallit gravida efter att ha använt dhea och det efter att de dömts som hopplösa av läkarna. de är inte så aktiva i tråden längre tyvärr...  
    kan ej säga tyvärr att jag känner igen dina biverkningar själv, men vet att det finns många som nämner hårloss  och försenad äl..  dålig hy (har ej hört på händerna dock.) 
    själv har jag tagit prasteron i 3 månader nu, dock en lägre dos. de skrev ut 75 mg men iom att jag har ett bra amh kändes det lite mycket att ta just 75 på en gång så jag började med 25 , gick up i 50 och så småningom i 75 men har nu sedan 2 veckor tappat ner till 50 igen. min hy blev jättedålig i pannan och jag började även med melantonin och inofolic.

själv tycker jag att det är värt att prova allt. men du kanske ska gå ner i doseringen lite grann? och se om det hjälper. lycka till    
  • Fertilitetsresa

@Ng73 tack för ditt svar! Ja jag självmedicinerar ju så jag är osäker... Dock har jag 0,2 i amh-värde så det känns som m jag bör ha ganska hög dos? Eller?

• Ng73
    Fertilitetsresa skrev 2013-07-29 22:22:36 följande:
    @Ng73 tack för ditt svar! Ja jag självmedicinerar ju så jag är osäker... Dock har jag 0,2 i amh-värde så det känns som m jag bör ha ganska hög dos? Eller?

ja, tyvärr så är jag inte lika kunning som läkarna och skulle kunna tro att du behöver en högre dos ja, men kroppen kanske blev lite för chockad om den fick den höga dosen på en gång. den kanske behöver vänjas lite. och mår du inte bra så tycker jag det räcker att försöka tappa ner lite för att se om du mår bättre...så kan du ju gå upp igen sakta...
    hur länge sedan var det du hade spontangraviditeten? det är ju bra tecken... att du kunnat bli gravid på egen hand. lycka till, hoppas du mår bättre 
  • cff
    Fertilitetsresa skrev 2013-07-29 22:22:36 följande:

Har du testat dina hormonnivåer? DHEA tar man för att öka nivåerna av androgener (testosteron och androstendion) och beroende på hur höga nivåver man redan har av dessa så behöver man förmodligen olika doser av dhea. Tidigare i den här tråden står mycket om vilka tester man bör ta (t.ex. inlägg #2744, men det finns många andra bra inlägg om ämnet som är läsvärda).
  • Fiamedbarn

Jag funderar på att böra med DHEA men kan man kombinera med pergotime? Funderar även på munkpeppar men man kanske inte ska ta detta samtidigt? Och kan rosenrot kombineras med pergotime tror ni?

Luck is what happens when preparation meets opportunity