• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Säljes i Årsta Stockholm

Hej därute

Jag har nu ätit DHEA, 50 mg/dag, i ungefär 6 veckor. De senaste 4 cyklerna har varit hyfsat regelbunda på ca 30 dagar, även om jag pga att jag är 45+ har haft ett fåtal cykler på ca 40-45 dagar de senaste två åren.

Nu har den mens som jag skulle ha fått för mer än en vecka sedan ännu inte visat sig. Jag är nu på dag 40 och fortfarande ingen mens. Min ägglossning verkade komma senast dag 14 i denna cykel, i alla enligt ägglossningstest. Om det stämmer på ett ungefär skulle jag nu ha en lutealfas på åtminstone  26 dagar. Jag är inte gravid, för jag har testat.

Är det någon här som har märkt att DHEA kan rubbla cyklerna på det här sättet?     

Vad ska jag göra? Minska på dosen?

Tacksam för era kloka svar!     

• Karolina75
    Hannah8401 skrev 2013-08-06 23:30:40 följande:
    Karolina, fy vad hemskt med er dotter. Hur märkte du att hon dog? Avsaknad av rörelser? Är ju väldigt positivt att du verkar ha lätt för att bli gravid.

Mitt fsh var på 10. Ja jag märkte att jag blev starkare, tränar mycket gym och kom mig vidare från lång stagnation väldigt kul!

Tur det finns lite positiva bieffekter också För övrigt tappar jag hår också...

Ja, fosterrörelserna slutade plötsligt en dag... Fosterrörelser ska inte avta eller minska i slutet av graviditeten vilket annars är en välspridd myt. Även om en graviditet är det jag önskar mig mer än något annat så skulle jag vara livrädd att gå igenom en ny sådan och jag skulle vara enormt uppmärksam på rörelserna och om de förändrades...
  • Säljes i Årsta Stockholm

Hej igen

Min mens kom igår, dag 40, dvs. en lutealfas på ungefär 26 dagar (jag tyckte mig känna ägglossning strax före dag 14 och stickan mätte det).

Är 50 mg per dag för hög dos? Jag har ju sett att de flesta tar 75 mg, men också att några då har uppmärksammat utebliven ägglossning. Jag tyckte mig som sagt ha ägglossning, men vem vet?

Jag blir jätteglad om ni som har upplevt någon form av ägglossnings- och/eller mensrubbning pga dhea skriver i tråden.

Karolina75, så förfärligt med ditt dödfödda barn - jag vet inte hur jag skulle överleva det om det hade hänt mig.          

• Vi 5

Karolina, jag vet inte om jag sagt hur sorgligt jag tycker det är att höra om din förlust av ditt barn Jag känner tyvärr flera som varit med om det, nu senast drabbades en kollega för bara några veckor sedan. Själv har jag ju också förlorat ett barn, men i en olycka, han blev bara ett och ett halvt år gammal.

Säljes i Årsta, jag fick senare äl än vanligt tror det var dag17-18 istf dag 12-13. Det var dock bara första och ev även andra cykeln med DHEA, minns inte riktigt. Då blev mensen några dagar sen med. Därefter kom äl ca dag14-15 vilket var det jag haft hela mitt liv (förutom de 2senaste åren) så det kändes som ett framstegs. Tycker mig ha sett att fler haft mer rubbad cykel första/andra månaden med DHEA men att det sedan blivit bättre. Jag kom inte upp i mer än50mg.

• Karolina75
    Vi 5 skrev 2013-08-08 12:36:52 följande:
    Karolina, jag vet inte om jag sagt hur sorgligt jag tycker det är att höra om din förlust av ditt barn Jag känner tyvärr flera som varit med om det, nu senast drabbades en kollega för bara några veckor sedan. Själv har jag ju också förlorat ett barn, men i en olycka, han blev bara ett och ett halvt år gammal.

Säljes i Årsta, jag fick senare äl än vanligt tror det var dag17-18 istf dag 12-13. Det var dock bara första och ev även andra cykeln med DHEA, minlev mensen några dagar sen med. Därefter kom äl ca dag14-15 vilket var det jag haft hela mitt liv (förutom de 2senaste åren) så det kändes som ett framstegs. Tycker mig ha sett att fler haft mer rubbad cykel första/andra månaden med DHEA men att det sedan blivit bättre. Jag kom inte upp i mer än50mg.

Vad oerhört ledsamt att höra att du förlorat en 1.5 åring! Du kanske har skrivit det tidigare, men jag har bara läst delar av tråden innan jag ganska nyligen hängde på. Det är så svårt att tvingas mista ett barn, men på något sätt måste vi ju fortsätta och klara av detta. Jag är med i en fb-grupp där vi är runt 350 medlemmar som mist ett spädbarn i slutet av graviditeten eller första året och det är vidrigt att se hur många som drabbas samtidigt som det är skönt att känna att man inte är ensam.

Vad gäller dhea och äl/mens så är jag också orolig för ökningen till 75 mg. Första cykeln tog jag 50 mg och då flöt allt på som vanligt. Nu har jag börjat med 75 mg de flesta dagarna och jag väntar spänt på om äl kommer komma som vanligt (i så fall på måndag).
  • Liv2014

Jag startade direkt med dhea 75, första cykeln ägglossning dag 14 (lite senare än vanligt), andra cykeln uteblev ägglossningen började med nedreglering inför ivf på dag 19 och hade alltså inte fått ägglossning innan dess. Nu är jag skiträdd att dhean pga det ska ha pajat hela ivf:en. Har tagit det på eget bevåg, min klinik är negativt inställda till det, men har tagit blodprov och alla värden såg bra ut (enligt en amerikansk läkare). Har nu minskat till 25 och är fortfarande under nedreglering. Min klinik hade semesterstängd när jag började med nedregleringen, gick dock till en annan gynekolog för att be henne se om ägglossning var påväg. Det kunde hon inte bedöma men hon såg bara två ägg på ena äggstocken och hade svårt att överhuvudtaget hitta den andra. Detta har aldrig hänt förut! Så som sagt hoppas inte hela ivf:en pajats :(

• jennaA

Såhär tycker jag, observera också att jag är inte så insatt i DHEA så rätta mig gärna :) att ta DHEA kan säkert hjälpa i många fall men så kan det kanske ställa till det också? Det bästa vore ju om läkarna kunde mäta DHEA så man får svart på vitt om man överhuvudtaget bör äta det och isåfall hur stark dos. Själv närmar jag mig 42 om ett halvår och är väldigt fram och tillbaka om jag bör prova DHEA, å ena sidan vill jag bara för att lixom testa och se, kanske kan det funka, men om det inte gör det och min mens/ägglossning blir skev, vad gör jag då, väntar ytterligare månader för att kunna försöka igen? Och när jag inte har tiden på min sida så har jag bestämt mig för att inte testa då min ägglossning nu är regelbunden igen efter ivf försöken. Är som sagt kluven men jag fattar inte varför inte fler läkare kollar upp DHEA OM det nu kan hjälpa? Jag vågar inte prova, rädd att min cykel går åt skogen och jag vill inte vänta på att den ska bli ok igen. Fler med dessa tankar eller andra åsikter?

• Fiamedbarn
    jennaA skrev 2013-08-08 18:41:12 följande:
    Såhär tycker jag, observera också att jag är inte så insatt i DHEA så rätta mig gärna :) att ta DHEA kan säkert hjälpa i många fall men så kan det kanske ställa till det också? Det bästa vore ju om läkarna kunde mäta DHEA så man får svart på vitt om man överhuvudtaget bör äta det och isåfall hur stark dos. Själv närmar jag mig 42 om ett halvår och är väldigt fram och tillbaka om jag bör prova DHEA, å ena sidan vill jag bara för att lixom testa och se, kanske kan det funka, men om det inte gör det och min mens/ägglossning blir skev, vad gör jag då, väntar ytterligare månader för att kunna försöka igen? Och när jag inte har tiden på min sida så har jag bestämt mig för att inte testa då min ägglossning nu är regelbunden igen efter ivf försöken. Är som sagt kluven men jag fattar inte varför inte fler läkare kollar upp DHEA OM det nu kan hjälpa? Jag vågar inte prova, rädd att min cykel går åt skogen och jag vill inte vänta på att den ska bli ok igen. Fler med dessa tankar eller andra åsikter?
    Jag insisterade på ett DHEA-s-prov hos läkaren eftersom jag sa att jag skulle ta DHEA på eget bevåg. Och fick det. Mitt värde ligger inom referensvärdena för min ålder (42) men det betyder nödvändigtvis inte att jag inte kan föryngra mina ägg med DHEA!  Det normala är ju att både DHEA-värdet och äggkvaliteten minskar med ökad ålder menar jag....

Har dock ingen läkare att fråga om detta eftersom ingen känner till det. Du kan ju alltid ringa till fertilitetsmottagningen i Falun. Och jo det kan ge negativa biverkningar om man inte behöver det och jag tror tom att jag läst att det kan sätta ner fertiliteten då, men jag är inte säker... 
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Vi 5

Liv2014, vad jobbigt med den oron Jag hoppas att det ska gå fint! Jag har skrivit det förut, så jag kanske tjatar lite, men jag tror att många behöver lite längre tid med DHEA för att få resultat. Läser man studierna som är gjorda lite mer noga ser man att man visserligen ökar chanserna några procent efter 3 månader, men mer märkbar skillnad märks först efter ändå längre användande. Forskarna har ju också en teori om att högre DHEA nivåer behöver finns i kroppen redan innan de preantrala folliklarna bildas för att få bästa effekt. De verkar ha olika syn på hur långt innan, jag har sett både 5månader och 10 månader. Om man tänker att man ätit det i 6 månader och ökat son chans med många procent sånt det ju tyvärr ändå många som hör till de procenten som inte lyckas. Utifrån det kan man alltså tänka att man fortfarande behöver fler försök.

Jag hoppas förstås att det givit positiv effekt för dig redan nu så att du har toppenkvalitet på dina ägg!

JennA så tänkte jag med först. Men jag Började sedan förra sommaren ändå, jag skulle då fylla 41 och kände att jag läst tillräckligt för att våga prova och att jag inte hade så mycket att förlora längre. Nu är jag i vecka 30 jag fick ett mf efter 6 månader med DHEA och blev sedan gravid direkt efter, båda gångerna på egen hand.

Jag ångrar att jag inte provade tidigare, men man kan ju aldrig veta säkert om det var det som hjälpte mig, men jag tror verkligen det. jag har alltid haft utslag på älstickor och med tempmetoden, men tror att kvaliteten var för dålig och blev bättre av DHEA.

Här i tråden brukar vi rekommendera att kolla sina DHEAvärden och testosteronnivåer först. Ligger man lågt kan man definitivt tjäna på att äta det, (enligt den forskning jag läst), ligger man högt är det dumt, och mittemellan så får man överväga om man vill prova tänker jag.

En till tanke är att om man känner sig skeptisk eller orolig för att prova så är det nog dumt att prova, särskilt när man har kort om tid på sig. Det är ju då risk att man ångrar sig om det inte funkar. Man går ju och grämer sig tillräckligt i den situationen ändå..,Lycka till!