• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Karolina75
    cff skrev 2013-08-06 16:34:59 följande:
    Jag tror jag har världens bästa apotek, PS-apotek vid Sankt Eriksplan i Stockholm (ett litet fristående apotek som drivs av en familj). Jag mailar dem listan på de mediciner jag behöver (och har recept på) och mitt personnummer (det brukar ju vara en ganska anseenlig lista när det är dags för en ny IVF-omgång) så fixar de allt. 

Jag mailade dem häromdagen, de bekräftade via email när allt var klart, en del medicin behöver de ju beställa (om det är något som är mer bråttom brukar de sms:a) och idag när jag kom förbi gjorde receptarien en kort paus med den kund han höll på med för att ge mig en färdig kasse med all medicin (han förvarade kylmedicinen separat tills jag kom). Allt var redan klart och färdigutcheckat (jag har högskostnadskort) så jag fick påsen, tackade så mycket och var sen klar. Hela besöket på apoteket tog typ 2 minuter. Så himla skönt när det fungerar bra .

Gillar
  • Liv2014

Cff härligt med flyt emellanåt :) Hur funkar det egentligen du gör väl dina ivf:er i Danmark, men får du ändå hämta medicinen på högkostandskortet i Sverige?

• Karolina75

Har ni märkt av några andra av de möjligt positiva effekterna av dhea, som inte rör graviditet och äggblåsor? Jag tänker på högre fysisk prestationsförmåga, viktnedgång och ökad muskelmassa... Det gör ju liksom inget om någon ytterligare positiv liten bieffekt skulle uppstå

För övrigt känner jag att jag har ungefär som mensvärk fast svagare hela tiden sedan jag började med dhea för drygt en månad sedan. Känner ni andra igen det? Får huvudvärk när jag ökar från 50 mg till 75 också... Vet inte riktigt vilken dos jag ska våga lägga mig på. Blir ju rädd att förstöra min cykel som vanligtvis är som en klocka på 28 dagar.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-08-06 16:48:27 följande:
    Cff härligt med flyt emellanåt :) Hur funkar det egentligen du gör väl dina ivf:er i Danmark, men får du ändå hämta medicinen på högkostandskortet i Sverige?

Jag har turen att ha en svensk läkare som skriver ett svenskt recept på iVF-medicinen. Vissa mediciner har jag bara utländskt recept på och betalar då för dessa (men kan mot kvitto få tillbaka pengar från arbetsgivaren mot bruttolöneavdrag, något som sparar mer än halva kostnaden).
  • Liv2014

Jaha vad bra för dig! Tänkte att kanske Danmark o Sverige hade något samarbete. Känns som de annars låter än prova längre där så att man kanske kan prova där ifall man skulle bli nekad i Sverige, men då får man alltså bekosta medicinerna själv...

• cff
    Liv2014 skrev 2013-08-06 17:38:52 följande:
    Jaha vad bra för dig! Tänkte att kanske Danmark o Sverige hade något samarbete. Känns som de annars låter än prova längre där så att man kanske kan prova där ifall man skulle bli nekad i Sverige, men då får man alltså bekosta medicinerna själv...

Om det inte är så att Försäkringskassan betalar även medicinerna om man får förhandsbesked (de betalar ju inte för mig eftersom jag är singel) - någon annan som vet?
    Ofta kan man dock hitta en lokal gynekolog som kan göra de ultraljud mm som behövs och även kan skriva ut recept - även om man gör själva IVFen i Danmark (det är bara att posta frågan här på FL och säga ungefär var du bor så kan du förhoppningsvis få hjälp att hitta en bra lokal gyn). 
  • Vi 5

Karolina, apropå din fråga om andra effekter, jag märkte att det gick lättare att jogga, kände mig mer uthållig och starkare. Kände mig också piggare på så sätt att jag orkade ta tag i saker och aktivera mig lättare (höll på att rehabilitera mig efter utmattning). Det var tydliga skillnader för mig. Fick som du huvudvärk när jag ökade, har skrivit om det tidigare. Fick då även hjärtklappning. Håller tummarna för bra effekt för dig!

• Liv2014

Aha så kanske man kan göra i så fall! Försäkringskassan borde väl inte vilja betala för vår utomlands då vården finns att erbjuda här? Får dock hoppas att det blir fullträff på denna ivf:en så jag inte behöver åka till dk :)

• Karolina75
    Vi 5 skrev 2013-08-06 18:38:14 följande:
    Karolina, apropå din fråga om andra effekter, jag märkte att det gick lättare att jogga, kände mig mer uthållig och starkare. Kände mig också piggare på så sätt att jag orkade ta tag i saker och aktivera mig lättare (höll på att rehabilitera mig efter utmattning). Det var tydliga skillnader för mig. Fick som du huvudvärk när jag ökade, har skrivit om det tidigare. Fick då även hjärtklappning. Håller tummarna för bra effekt för dig!

Tack! Tyckte att det gick lättare att springa idag än tidigare, men det kan ju vara en tillfällighet också...
  • Hannah8401

Karolina, fy vad hemskt med er dotter. Hur märkte du att hon dog? Avsaknad av rörelser? Är ju väldigt positivt att du verkar ha lätt för att bli gravid.

Mitt fsh var på 10. Ja jag märkte att jag blev starkare, tränar mycket gym och kom mig vidare från lång stagnation väldigt kul!