• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73
    Fiamedbarn skrev 2013-08-01 14:40:01 följande:
    Jag funderar på att böra med DHEA men kan man kombinera med pergotime? Funderar även på munkpeppar men man kanske inte ska ta detta samtidigt? Och kan rosenrot kombineras med pergotime tror ni?

kanske du kan mejla falun ivf och fråga de? även om du inte går där på behandling så kanske de kan svara på om de medicinerna rekommenderas att ta tillsammans.
    du kan ju
  • Hannah8401

Jag tog dhea på eget bevåg efter beskedet att mitt amh var på 0,27, startade i sep/okt 2012 75 mg/dag, inga biverkningar alls, fick plus på stickan i början av dec, missfall v 7, började med dhea igen samma dos, fick besked i mars 2013 om att amh nu var 0,14, men läkaren såg många fina ägg, och jag blev gravid igen på den äl och är fortfarande (v 23).
    Vi startade våra försök hösten 2011, och det var inte förrän jag började äta dhea, massa d vitamin och q10 som det hände något. Jag var 28 när jag fick det första amhbeskedet och är nu 29.
    Jag har väldigt stor tro till dhea och har redan beställt mer som jag ska ta igen när vår skatt har tittat ut:)

Lycka till allihop!

• Fiamedbarn
    Hannah8401 skrev 2013-08-05 09:29:14 följande:
    Jag tog dhea på eget bevåg efter beskedet att mitt amh var på 0,27, startade i sep/okt 2012 75 mg/dag, inga biverkningar alls, fick plus på stickan i början av dec, missfall v 7, började med dhea igen samma dos, fick besked i mars 2013 om att amh nu var 0,14, men läkaren såg många fina ägg, och jag blev gravid igen på den äl och är fortfarande (v 23).
    Vi startade våra försök hösten 2011, och det var inte förrän jag började äta dhea, massa d vitamin och q10 som det hände något. Jag var 28 när jag fick det första amhbeskedet och är nu 29.
    Jag har väldigt stor tro till dhea och har redan beställt mer som jag ska ta igen när vår skatt har tittat ut:)

Lycka till allihop!
    Vilken fin historia!! Var beställer du DHEA? Funderar på att börja i dagarna.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Karolina75
    Hannah8401 skrev 2013-08-05 09:29:14 följande:

Lycka till allihop!

Underbart - det är precis det vi vill höra här! Grattis! Jag började med dhea och d-vitaminer för en dryg månad sedan och väntar på en leverens av q10. Hur mkt d-vitamin och q10 tog du? Du blev alltså spontangravid om jag fattar rätt?! Tog du några hormonprover innan du började med dhea för att veta vilken dos som var lämplig? Jag har ett amh på 0.2 och har 3 graviditeter bakom mig vilka resulterat i ett levande barn, ett döfött barn (v.31) och ett missfall. Möjligen har jag ytterligare 3 missfall bakom mig, men i de fallen har jag bara hunnit få väldigt svaga plus varpå jag börjat blöda. Önskar mig ett till barn så oerhört mycket!
  • jennaA

Om man har regelbunden mens och ägglossning kan man ta DHEA då eller finns det risk att cykeln rubbas?

• Liv2014

JennaA tror det beror på person till person. Jag gjorde tester under tiden som visade på bra värden med dhea. Min första ägglossning blev dock förskjuten ca tre dagar, den andra månaden uteblev den dock helt :( Jag började dock med en gång med 75.

• Hannah8401

Jag beställde dhea från dhea.com innan de slutade skicka till sverige.

Jag åt 4 d vitamintabletter tror de var 20 ug?

Q10 köpte jag de som var 30 ug tror jag och åt tre om dagen.

Jag tog inget dhea-s prov innan, körde bara på med 75 per dag.

Ja jag blev naturligt gravid båda gånger.

Karolina, jag beklagar verkligen sorgen över ditt dödfödda barn. Får man fråga vad som hände? Härligt att du har lyckats få ett barn i alla fall. Det är mitt mål med. Har du högt fsh också?

• Fertilitetsresa

Jag har inte tagit några androgener-prover utan självmedicinerar 75 mg dhea per dag. Jag har dock diskuterat detta med läkare på SU & Carlanderska. FÖrra veckan var jag på Fertinova i Helsingfors inför ÄD-bheandling. När jag berättade om att jag tar dhea sa hon "It doesn´t harm you, men vi vet inte om det har betydelse", så det var skönt att få ok att jag kan fortsätta ta det dock :)

Fast jag har inte lyckats få positiv ÄL och jag har heller inte haft mens på två månader vilket känns sådär... Vad har ni för erfarenhet kring detta?  

• Karolina75
    Hannah8401 skrev 2013-08-06 12:41:57 följande:
    Jag beställde dhea från dhea.com innan de slutade skicka till sverige.

Jag åt 4 d vitamintabletter tror de var 20 ug?

Q10 köpte jag de som var 30 ug tror jag och åt tre om dagen.

Jag tog inget dhea-s prov innan, körde bara på med 75 per dag.

Ja jag blev naturligt gravid båda gånger.

Karolina, jag beklagar verkligen sorgen över ditt dödfödda barn. Får man fråga vad som hände? Härligt att du har lyckats få ett barn i alla fall. Det är mitt mål med. Har du högt fsh också?

Tack! Vi har haft ett tungt halvår (drygt) sedan det hände och mitt i detta har jag blivit gravid, fått missfall samt fått besked om min dåliga äggreserv. Vi har inte fått ngt besked om varför vår dotter dog trots prover och obduktion. Hon var tillsynes frisk. Ja, jag har högt fsh också, vilket låg på 15 vid provtagningen för ett halvår sedan. Vid ultraljud av äggstockarna för ca 2 månader sedan kunde läkaren inte se en enda preantral follikel så han var rädd att fsh stigit ytterligare. Har remisser hemma för ytterligare prover men har inte tagit dem än. Vad låg ditt fsh-värde på?
  • cff

Jag tror jag har världens bästa apotek, PS-apotek vid Sankt Eriksplan i Stockholm (ett litet fristående apotek som drivs av en familj). Jag mailar dem listan på de mediciner jag behöver (och har recept på) och mitt personnummer (det brukar ju vara en ganska anseenlig lista när det är dags för en ny IVF-omgång) så fixar de allt. 

Jag mailade dem häromdagen, de bekräftade via email när allt var klart, en del medicin behöver de ju beställa (om det är något som är mer bråttom brukar de sms:a) och idag när jag kom förbi gjorde receptarien en kort paus med den kund han höll på med för att ge mig en färdig kasse med all medicin (han förvarade kylmedicinen separat tills jag kom). Allt var redan klart och färdigutcheckat (jag har högskostnadskort) så jag fick påsen, tackade så mycket och var sen klar. Hela besöket på apoteket tog typ 2 minuter. Så himla skönt när det fungerar bra Skrattande.