• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Liv2014

Jag tog prover en tid efter jag börjat äta. Alla värden var bra, det man är rädd för är att testosteronvärdet blir för högt om jag förstått det rätt. Fick godkänt av en amerikansk läkare som är expert på ivf med dhea. Ändå uteblev min ägglossning. Kanske hade rättat till sig efter några månader det vet jag inte eftersom jag nu påbörjat en ivf.

• Liv2014

Vi 5 jag har hört att man inte ska äta dhea i längre tid än 3-4 månader i taget och sedan ta uppehåll en tid. Att kroppen annars kan sluta producera hormonerna själv samt att många lyckas då de har uppehållet. Du har inte hört något om detta? Den amerikanska läkaren sa minimum 6 veckor och fortsatt under ivf:en. Jag kan säga att jag ångrar nu att jag tog det. Tror på det men var lite väl ivrig. Hade varit bra att görs försöket utan något först och om det inte lyckades ta det lugnt och testa dhea under 3 månader. Fick dock panik för jag fick reda på mitt låga amh och klinikerna skulle stänga för sommaren, då tyckte jag det var lika bra att använda tiden när jag ändå var tvungen att vänta... Om det var dumt eller inte vet jag inte förren om några veckor...

• Vi 5

Liv, jag har hört om det men inte sett några belägg för det teoretiskt eller i studier. Den bäst gjorda studien (om man inte gjort någon ny för jag har inte kollat på 5mån) så gav man i upp till 10 månader och det var bättre effekt ju längre tid man åt det. Som sagt verkar det på gruppnivå öka chansen redan efter 3mån, men det betyder ju tyvärr inte att det är säkert att just du hinner få effekt. Jag förstår hur du tänker, men tyvärr kan man ju aldrig veta om du skulle kunna ha haft en dålig cykel ändå, eller ändå sämre...

Utifrån mig själv och de som lyckats i tråden skulle jag tipsa om att våga hålla ut och fortsätta äta det om inte ivfen lyckas så att du kommer upp i tid och verkligen kan utvärdera. Plus ta prover igen för att se att du ligger bra i referensområdet. Men samtidigt är det ju inte bra om du går och känner att du ångrar dig. Om du söker i tråden på mina inlägg kan du få tips på vad studierna heter och läsa på själv. Det borde vara lugnande. Det mesta talar för att androgener är gynnsamt för ägganlagen och för att kvinnor i 20-årsåldern har mycket högre nivåer än de som är 35+.
    Varför vissa verkar få lite förskjutna cykler och några har fått utebliven äl de första månaderna vet jag dock inte, har inte sett något om det. Håller tummarna!!!!

• Vi 5

Liv, nu läste jag tillbaka och såg att du gjorde senaste vul vid nedreglering, så det ska du inte oroa dig för. Det är ju först när du börjar stimulera som du kan få fingervisning om hur det kan gå.

Ang din försenade äl andra cykel så verkar de flesta kliniker inte tycka att det spelar roll om man haft äl i cykeln innan el inte. Vid min första ivf (ett år innan jag började med DHEA) fick jag min äl supertidigt dag 9 och hade dessutom en superkort cykel innan dess, jag oroade ihjäl mig över att det var så typiskt men fick ut 10ägg den gången. Dock dålig kvalitet, fick tillbaka en dålig tvåcellig som jag mot alla odds (2-3% chans) blev gravid på. Tyvärr var verkligen kvaliteten dålig så det blev ma v9.

• Liv2014

Tack vi5 ska kolla dessa studier om inte detta fungerar! Har minskat från 75 till 25 så känns lite som att det varken blir "hackat eller malet" då kanske...

• Liv2014

Hade ej börjat med nedregleringen det var dan innan jag gjort vul :( Hoppas det kan gå vägen ändå...

• Fertilitetsresa

I detta sammanhanget vill jag bara skriva och berätta vad min läkare i Finland sa nu när vi var där på vårt första möte där vi står i kö för ÄD. Jag berättade att jag skälvmedicinerar med dhea. Hennes kommentar var: "It doesn´t harm you, men vi vet inte om det hjälper. Men du kan fortsätta ta det, dock ska du sluta en månad innan ägginsättning".

• Ng73

hej tjejer. kul att se lite aktivitet här i tråden. har jobbat nätter i 2 veckor och känt mig som en zombie..  men följt med i konversationen. har ätit dhea i 3 1/2 månader. haft 2 äl sedan jag började som alla varit ganska i tid. kanske ngn dag förskjutna. 1a mensen efter att jag började i maj var konstig och drog ut sig i 2 veckor (mest bruna flytningar  sorry för infon)... annars har mensen varit normal. denna månad har jag haft lite rött någon dag då och då när jag torkar  sedan mensen slutade. är på dag 17 just nu och har än testat negativt på äl stickan. :(   i maj när jag började tog jag 25 mg i några dagar, gick sedan upp till 50 typ varannan dag och i juni 50 varje dag , mot slutet 75 varannan, juli 75 mg hela månaden och har sedan slutet av aug gått ner i 50 igen då jag tyckte att min hy blev alltför flotting och finnig.  det är min erfarenhet med dhea för er som nyss börjat eller funderar på att börja. jag inväntar nu att påbörja stimulering på min nästa mens. och kommer då att få se om dhea har hunnit göra ngn nytta alls ... det är inte mitt amh som är problemet utan äggkvaliten verkar det som. läkarna hoppas att det hjälper med kvaliteten då mina embryon slutar utvecklas.   börjar bli lite nervös då det här blir det sista försöket inom landstinget. 

det var ngn som skrev att hon fick huvudvärk när hon höjde dosen till 75. jag fick huvudvärk, illamående och var helt borta vid varje gång jag höjde dosen, det tar några dagar för kroppen att vänja sig. det är normalt.

• Liv2014

Var på ul idag för att se så jag var nedreglerad inför injektionsstart, det var jag inte... Slemhinnan var för tjock och hade en lite cysta som producerar hormon. Förmodligen pga jag inte fick ÄL innan spraystart. Så nu blir det till att fortsätta spraya en vecka till och kolla igen. Minskade dhea från 75 till 25 när ÄL uteblev. Nu är frågan om man skall sluta helt med det så det inte hindrar nedregleringen, om man ska fortsätta när man ändå hållit på i 8,5 vecka så att man ändå testar det på riktigt eller om man skall sluta nu och börja igen till sprutstart...