• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • micke78
    MissBoring skrev 2013-08-11 02:28:27 följande:

Bara för att det blev knas för mig så behöver det inte betyda det för dig. Ibland kan man visst behöva ett par dagar extra med nedregleri g utan direkt orsak.
    Jag hade ju de där småblödni garna ett tag efter men jag fick ingen mer blödning utan hinnan minskade ju längre jag va nedreglerad.
    Men är du nedreglerad så finns ju inget problem!?
    Ber om ursäkt för om det blev missuppfattat det jag skrev. Tänkte bara dela med er att jag blev nedreglerat även med dhea. Menade bara att det kanske är bra att prata med läkarn om det om man är orolig för att det är pga dhea.
  • MissBoring
    micke78 skrev 2013-08-11 09:53:16 följande:
    Ber om ursäkt för om det blev missuppfattat det jag skrev. Tänkte bara dela med er att jag blev nedreglerat även med dhea. Menade bara att det kanske är bra att prata med läkarn om det om man är orolig för att det är pga dhea.

Okej. Precis som jag menade, inget verkar va för den ena som för den andra! Å läkarna kan säkert inte säga nått om varför det blir så skulle jag tro. Beror väl bara på hur kroppen reagerar. Men (som jag skrivit tidigare i tråden) så skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra och sluta innan ivf:en.
  • Liv2014

Ja bara blodprovet nästa vecka visar att jag är nedreglerad är det nog inga problem. Dock fattar jag inte hur slemhinnan (som var för tjock) kan minska och cystan försvinna om jag inte blöder ut den, vilket jag inte gör, ingen blödning. Glömde fråga men får väl ställa den frågan vid blodprovet nästa vecka. De vet väl vad de gör antar jag. Är bara lite otålig ;)

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-08-11 10:51:13 följande:
    Ja bara blodprovet nästa vecka visar att jag är nedreglerad är det nog inga problem. Dock fattar jag inte hur slemhinnan (som var för tjock) kan minska och cystan försvinna om jag inte blöder ut den, vilket jag inte gör, ingen blödning. Glömde fråga men får väl ställa den frågan vid blodprovet nästa vecka. De vet väl vad de gör antar jag. Är bara lite otålig ;)

håller tummarna allt går bra
  • Ng73
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-08-10 22:29:18 följande:
    Hej ni därute

Jag köpte mina DHEA från DHEA.com innan de slutade sälja till Sverige. Nu upptäckte jag att jag inte har så många kvar så därför beställde jag fertinatal  från makemefertile.com (avsevärt dyrare än DHEA.com förresten), eftersom jag läst här på tråden att det nog är det bästa.

Hursomhelst, är det någon som också har gjort det och då vet hur betalningen funkar?   Jag fick ett e-postmeddelande att de har tagit mot min order, men jag har inte betalat något.

Tacksam för svar!  

hej, har inboxat dig :)
  • iizastar

Nu har jag tagit dhea i 5 veckor. Kan inte säga att jag fått så mkt positivt eller negativt. Det jag märkt är att mensen sitter i lite längre och att jag inte haft nån mensvärk (brukar ha sån värk att jag blir sängliggande och måste ta smärtstillande)

Men har börjat fundera nu om jag ska fortsätta eller inte. Jag hade tänkt att ta dom i 3 månader, för i okt så är det sista landstingetförsöket, så sen blir det till att betala.

Så jag skulle behöva lite råd från er. Är det bättre att jag tar dhea och vi försöker på egen hand??? För tänk om äggen blir ännu sämre kvalitet än dom redan är och jag då sabbar mitt sista gratis ivf försök. Eller ska jag fortsätta och ta tills ÄP? Eller ska jag skjuta upp försöket till i nov och då hinna se om jag blir gravid på egen hand tills dess. Åh känns som att skallen ska explodera, vet verkligen inte hur jag ska göra. För blir äggen sämre under sista ivf:en så kommer jag säkert att skylla på mig själv, att det är pga dhean. Tar ju den på eget bevåg. Har kollat dhea och testosteron innan jag börja, ,mina värden var normala. Har även fått Melatonin utskrivet som jag tänkte ta cykeln innan ivf:en.... 

• Säljes i Årsta Stockholm

Hej iizastar och ni andra

Jag har faktiskt en liknande fråga som du, fast vi inte alls befinner oss i samma situaion. Jag hade ursprungligen bestämt mig för att ta DHEA i tre månader, eftersom jag är rädd för att det kan negativa konsekvenser (typ cancer) i framtiden för mig. Men min längtan efter ett syskon till vår lilla dotter är så stark att jag funderar på att hålla på i ett halvår. Därefter måste det bli punkt med alla hemmaförsök att pricka eventuella ägglossningar. Jag är drygt 48, hade en otroligt tur som var fertil högt upp i åren och fick vår dotter när jag var 45 (utan hjälp). Jag måste väl acceptera, fast jag inte kan, att det inte blir fler barn än ett.

Så jag velar och velar. Jag har DHEA för tre månader, men ska jag hålla på i ett halvår till, måste jag köpa för ytterligare. Är riskerna (cancer...) för mig större än de eventuellt ökade möjligheterna att bli gravid (har bra FSH, LH, men tyvärr AMH på 0,2 och min mens är inte längre som en klocka). Hur ska man tänka? Jag blir alldeles tokig när jag försöker väga för och emot.

Att prata med någon doktor är inte aktuellt, de skulle tycka att jag är tokig som är så "gammal" och dessutom redan har ett barn.

En helt annan fråga: varför ska DHEA vara mikroniserat? Vad innebär det egentligen?      

Jag är tacksam om någon har några kloka tankar att dela med sig av!

Och så lycka till alla ni därute! Hur många är det egentligen som har blivit gravida tack vare DHEA i tråden?

• Hannah8401

Jag har aldrig hört att DHEA skulle försämra äggkvalitèn? Vad har ni hört det?

Tror nästan ni får starta en undersökningstråd om ni vill veta hur många som blivit gravida med dhea. Jag blev det,  med ett amh på 0,17. Jag har beställt mer dhea som jag ska ta efter att jag fått denna babyn. Jag tror stenhårt på dhea. Men det kanske inte fungerar för alla.

• Ng73
    Hannah8401 skrev 2013-08-12 10:02:04 följande:

Jag har aldrig hört att DHEA skulle försämra äggkvalitèn? Vad har ni hört det?

Tror nästan ni får starta en undersökningstråd om ni vill veta hur många som blivit gravida med dhea. Jag blev det,  med ett amh på 0,17. Jag har beställt mer dhea som jag ska ta efter att jag fått denna babyn. Jag tror stenhårt på dhea. Men det kanske inte fungerar för alla.

hej Hannah...  jag har själv tagit dhea i nästan 4 månader nu i hopp om att det skall hjälpa mig med ägg kvalitet. jag har för övrigt bra värden och de vet inte varför jag inte lyckats bli gravid. sista ivf försök i falun ska påbörjas i slutet av denna månad. läkaren skrev ut prasteron och hoppas det  hjälper. jag tror också på dhea och har över sommaren försökt läsa på så mycket som möjligt om detta. har hittat mycket för men också de som är emot. den här artikeln hittade jag faktiskt för några dagar sedan och visst får man sig en tankeställare.... 
    http://haveababy.com/fertility-information/ivf-authority/dhea-and-ivf-harmful-in-certain-cases/

jag hoppas på att se en förändring i nästa försök och att man inte tagit det i onödan. det är som du säger, jag tror verkligen det funkar för vissa, men mindre för andra. det finns inga garantier.  

blev du gravid naturligt eller med ivf? grattis förresten! hur mår du?      

• Vi 5

Jag håller med Hannah, allt talar ändå för att DHEA förbättrar kvaliteten på äggen. Både behandlingsstudeierna som är gjorda och de studier man gjort när man tittat på äggkvaliteten och missfallsrisken tyder på det. Missfallsrisken är lägre för de som ätit DHEA. Det finns det ju även djurstudier på, det blir färre kromosomavvikelser på äggen och bättre kvalitet och därmed lyckas fler graviditeter.
    Dock sägs det att vissa personer kan få för höga nivåer av testosteron (även om jag hittills inte hört om någon som faktiskt fått för höga nivåer) och i så fall kan det påverka fertiliteten på så sätt att det kan bli utebliven äl, att det på annat sätt skulle vara skadligt har jag inte hört eller sett i de studeier jag läst. Jag läste också att en tredjedel av väldens alla ivf-kliniekr nu skriver ut det till sina patienter som är över 40 år. Jag tänker att om vi som 20-åringar hade höga DHEA-nivåer, men nu som 40-åringar har naturligt låga DHEA-nivåer och under en tid ökar dem borde det inte kunna vara skadligt. I Usa verkar ju många använda det som föryngringsmedel också...
    Jag tvekade länge innan jag provade, men när jag väl provade hade jag bestämt mig för att prova fullt ut under en längre period. Men jag tänker att om man är osäker på det och äter väldigt kort tid, eller höjer och sänker dosen hela tiden kommer man ju inte heller kunna veta om det verkligen skulle hjälpt en eller inte. Kanske är det bättre om man är osäker att låta bli det helt. Det går ju aldrig att veta om man har en tillfälligt dålig cykel eller om det beror på något. om man då äter DHEA trots att man är osäker och det råkar sammanfalla med en dålig cykel är det ju risk att man ändå tänker att det har med DHEAn att göra och då riskerar man ju att ångra sig att man provade.
    Om jag själv skulle vilja utvärdera om IVF fungerade bättre efter att ha ätit DHEA skulle jag nog har sett till att äta det minst 5 månader innan jag körde IVF. Jag är ju ingen läkare så detta är bara mina tankar efter att ha läst på väldigt mycket om DHEa under lång tid.