• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73
    Vi 5 skrev 2013-08-12 11:38:49 följande:
    Jag håller med Hannah, allt talar ändå för att DHEA förbättrar kvaliteten på äggen. Både behandlingsstudeierna som är gjorda och de studier man gjort när man tittat på äggkvaliteten och missfallsrisken tyder på det. Missfallsrisken är lägre för de som ätit DHEA. Det finns det ju även djurstudier på, det blir färre kromosomavvikelser på äggen och bättre kvalitet och därmed lyckas fler graviditeter.
    Dock sägs det att vissa personer kan få för höga nivåer av testosteron (även om jag hittills inte hört om någon som faktiskt fått för höga nivåer) och i så fall kan det påverka fertiliteten på så sätt att det kan bli utebliven äl, att det på annat sätt skulle vara skadligt har jag inte hört eller sett i de studeier jag läst. Jag läste också att en tredjedel av väldens alla ivf-kliniekr nu skriver ut det till sina patienter som är över 40 år. Jag tänker att om vi som 20-åringar hade höga DHEA-nivåer, men nu som 40-åringar har naturligt låga DHEA-nivåer och under en tid ökar dem borde det inte kunna vara skadligt. I Usa verkar ju många använda det som föryngringsmedel också...
    Jag tvekade länge innan jag provade, men när jag väl provade hade jag bestämt mig för att prova fullt ut under en längre period. Men jag tänker att om man är osäker på det och äter väldigt kort tid, eller höjer och sänker dosen hela tiden kommer man ju inte heller kunna veta om det verkligen skulle hjälpt en eller inte. Kanske är det bättre om man är osäker att låta bli det helt. Det går ju aldrig att veta om man har en tillfälligt dålig cykel eller om det beror på något. om man då äter DHEA trots att man är osäker och det råkar sammanfalla med en dålig cykel är det ju risk att man ändå tänker att det har med DHEAn att göra och då riskerar man ju att ångra sig att man provade.
    Om jag själv skulle vilja utvärdera om IVF fungerade bättre efter att ha ätit DHEA skulle jag nog har sett till att äta det minst 5 månader innan jag körde IVF. Jag är ju ingen läkare så detta är bara mina tankar efter att ha läst på väldigt mycket om DHEa under lång tid. 
    hoppas ej mitt sista inlägg framstod som om jag var emot dhea...vilket jag ej är... men all information jag lyckats samla ihop så är jag övertygad om att det är mer positivt än negativt att ta det. har ju själv proppat i mig det i 4 månader nu. men jag tycker det är viktigt att lyssna på alla synpunkter ändå, då de här forskarna och läkarna ändå vet ngt inom detta ämne. och om de sätter sig emot dhea så måste det komma från mycket erfarenhet. man kan inte bara välja bort all info bara för att övertala sig själv att det bara finns positiivt. det är viktigt att veta riskerna också.

vi 5!   hu var det i ditt fall? blev du gravid efter att ha använt dhea?
    Med vänlig hälsning
    ng
  • MissBoring

Ett tips är att läsa tillbaka i tråden, där står allt om oss som ätit DHEA och hur det gick, plus att det finns mycket info på vägen att få genom att läsa igenom tråden.

• Ng73
    MissBoring skrev 2013-08-12 13:02:36 följande:
    Ett tips är att läsa tillbaka i tråden, där står allt om oss som ätit DHEA och hur det gick, plus att det finns mycket info på vägen att få genom att läsa igenom tråden.

när jag först hittade tråden läste jag mig igen hela tråden (tog typ några veckor ha ha)...  svårt att komma ihåg alla bara  :)  
  • Fertilitetsresa
    MissBoring skrev 2013-08-12 13:02:36 följande:
    Bra tips i sig. Men det är det här som jag tycker är det "negativa" med dessa trådar som blir så långa, denna har nu över 300 sidor. Det är svårt att komma ihåg vad man läst och sedan har man olika frågor beroende på var man befinner sig i processen....

Som ett exempel (fast inte på dhea) startade jag en ny tråd "Äggdonarion Fertinova Helsingfors" i syfte att få en färskare tråd med dem som är aktiva nu (och som gör äggdonation i Finland). Men blev rekommenderad att läsa den befintliga som hade startats 2011. Visst ovärderlig information i dessa trådar men svårt att slå i dem som en uppslagsbok.

Lycka till allihopa! FYI: jag har nu sänkt min dos till 50 mg/dag, vantar fortfarande på min mens som nu är minst en månad försenad :(  
  • Hannah8401

Ng73, den länken ska jag se på.

Jag blev gravid naturligt efter ca 3 mån med dhea, då med ett amh på 0, 27, det blev missfall i v 7. Fortsatte med dhea och efter 4 månader blev jag gravid igen med amh på 0, 17. V 24 nu och mår väldigt bra

Jag skulle precis börja prova med ovitrelle men hann aldrig det. Efter det hade det blivit ivf. Tänkte ta prover så fort jag får mensen tillbaka ( om man nu får det) efter bebisen är född och se hur amh, fsh osv ser ut då.

Jag hade även problem med oregelbunden äl trots regelbunden mens. Vet inte om det berodde på amhvärdet?

• Vi 5

ng, Nej, jag tokade det inte så, men för mig är det helt ok att båda vara positivt inställd och negativt inställd. Var och en måste ju få tycka och tro som den vill. För min del var det så att jag  först blev gravid efter 6 månader med DHEA, det blev dock ett missfall (väldigt tidigt v 5-6). Sedan blev jag gravid direkt i cykeln efter så då hade jag ätit det i drygt 7 månader. Båda gångerna spontant! Nu är jag i v31. Så jag kopplar samman det med DHEAn fast man kan ju aldrig veta säkert. Jag kollade också antralfolliklar efter 5 och efter 6 månaders DHEA och hade fått väldigt många fler folliklar än jag hade när jag kollade ett år tidigare. Även det kan ju vara slumpen eftersom det eg. inte sägs öka antalet...Men som ni märker tror jag mycket på DHEA

Hej MsBoring! Så roligt att se dig! Hur har du det?

• cff

För mig har dhea varit ovärderligt (men så hade jag också en brist på det - pga utmattade binjurar - innan jag började tillskotten). Jag tror att det förbättrar (föryngrar Glad) miljön i vilken våra ägg mognar så att fler klarar sig "hela vägen". När jag stimulerade för drygt tre år sedan fick jag bara ut tre ägg, trots en FSH-dos på 350. Trots det producerar jag fortfarande ägg (och fler än tidigare, 8 st för en månad sedan) som befruktas och delar sig och iaf ser väldigt fina ut.
    Mitt AMH var för knappt tre år sedan 0,67 (hade läkarna då gjort vad som vid den tiden ansågs deras jobb, och hade jag inte varit singel, så hade jag "ställts" i kö för äggdonation med det värdet). Jag är övertygad att det är dhea som är främsta anledningen till att jag trots alla motgångar har ett visst hopp kvar. 

• Vi 5

Ng, jag tror vi har diskuterat den länken tidigare. Den som skriver är en ivf-läkare som inte verkar ha helt koll på studierna tyvärr. Så jag ger inte så mycket för hans kommentarer, mer än att det fortfarande teoretiskt finns de som kan få för mycket testorsteron och att det är omdiskuterat om de med PCO bör äta DHEA eftersom det kan ge mer testosteron (och eftersom de ofta ligger lite högt där). Det är iaf ett par personer här med PCO som har lyckats som iaf själv tror att DHEA har hjälpt dem på vägen, tex Hemulen. .

• MissBoring

Ng73 och fertilitetsresan, jag förstår det är svårt att komma ihåg å bra ni läst men det är inte alla som gör å så tänkte jag också på att det inte är så många "gamla" kvar som kan svara.

När vi slutade förslka så orkade jag inte svara på nått å sen har jag lagt det mesta bakom mig så jag kommer inte heller ihåg så mycket =\

Vi5, tack det är semester här än så det är bra vi lever på så gott vi kan och försöker att inte tänka så mycket utan va tacksamma för varand.

Cff, jag har också mattade binjurar (fick reda på det i maj) men mitt dhea värde va bara lite lågt, detta skulle antagligen rätta till sig automatiskt när cortisolnivån höjdes igen. Hade i stort sätt ingen produktion av cortisol!

Jag slutade ju äta dhea i december när sista ivf:en slutade strula.

• Karolina75

Min kropp brukar vara som en klocka och äl-tester visar alltid tydligt utslag punktligt, men nu denna månad så har den antingen varit på tok för tidig, eller så är den försenad... Blir så stressad av detta... Det är andra månaden med dhea och förra cykeln var allt som vanligt. Jag har sett i tråden att flera fått längre cykler eller att äl uteblivit med dhea. Är det några av er som har haft fortsatt regelbunden äl trots höjning till 75 mg dhea? Mest rädd är jag förstås för att äggen är slut nu... Läkaren som gjorde ultraljud av mina äggstockar sa ju faktiskt att sista rycket kunde ha varit för min kropp eftersom han inte såg några antrala folliklar... Om det är någon som följer tråden och numera inte har ägglossning längre - har den bara slutat helt plötsligt då eller kommer den mer oregelbundet först?