Vi 5 skrev 2013-08-12 11:38:49 följande:
Jag håller med Hannah, allt talar ändå för att DHEA förbättrar kvaliteten på äggen. Både behandlingsstudeierna som är gjorda och de studier man gjort när man tittat på äggkvaliteten och missfallsrisken tyder på det. Missfallsrisken är lägre för de som ätit DHEA. Det finns det ju även djurstudier på, det blir färre kromosomavvikelser på äggen och bättre kvalitet och därmed lyckas fler graviditeter.
Dock sägs det att vissa personer kan få för höga nivåer av testosteron (även om jag hittills inte hört om någon som faktiskt fått för höga nivåer) och i så fall kan det påverka fertiliteten på så sätt att det kan bli utebliven äl, att det på annat sätt skulle vara skadligt har jag inte hört eller sett i de studeier jag läst. Jag läste också att en tredjedel av väldens alla ivf-kliniekr nu skriver ut det till sina patienter som är över 40 år. Jag tänker att om vi som 20-åringar hade höga DHEA-nivåer, men nu som 40-åringar har naturligt låga DHEA-nivåer och under en tid ökar dem borde det inte kunna vara skadligt. I Usa verkar ju många använda det som föryngringsmedel också...
Jag tvekade länge innan jag provade, men när jag väl provade hade jag bestämt mig för att prova fullt ut under en längre period. Men jag tänker att om man är osäker på det och äter väldigt kort tid, eller höjer och sänker dosen hela tiden kommer man ju inte heller kunna veta om det verkligen skulle hjälpt en eller inte. Kanske är det bättre om man är osäker att låta bli det helt. Det går ju aldrig att veta om man har en tillfälligt dålig cykel eller om det beror på något. om man då äter DHEA trots att man är osäker och det råkar sammanfalla med en dålig cykel är det ju risk att man ändå tänker att det har med DHEAn att göra och då riskerar man ju att ångra sig att man provade.
Om jag själv skulle vilja utvärdera om IVF fungerade bättre efter att ha ätit DHEA skulle jag nog har sett till att äta det minst 5 månader innan jag körde IVF. Jag är ju ingen läkare så detta är bara mina tankar efter att ha läst på väldigt mycket om DHEa under lång tid.
hoppas ej mitt sista inlägg framstod som om jag var emot dhea...vilket jag ej är... men all information jag lyckats samla ihop så är jag övertygad om att det är mer positivt än negativt att ta det. har ju själv proppat i mig det i 4 månader nu. men jag tycker det är viktigt att lyssna på alla synpunkter ändå, då de här forskarna och läkarna ändå vet ngt inom detta ämne. och om de sätter sig emot dhea så måste det komma från mycket erfarenhet. man kan inte bara välja bort all info bara för att övertala sig själv att det bara finns positiivt. det är viktigt att veta riskerna också.
vi 5! hu var det i ditt fall? blev du gravid efter att ha använt dhea?
Med vänlig hälsning
ng