• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Germany, spännande med provet! Men attans att det var på "fel" dag. Det är mycket man har glömt inser jag.

Ja skönt att inte behöva tänka på några syskonförsök. Min kropp har inte kommit igång än, men jag fick som mensvärk för två veckor sedan och direkt började alla tankar och analyser av kroppen. Många års försök sätter sina spår. Puh! Och amningen hade jag nog inte dragit ner ändå för egen del även om jag velat försöka med syskon. Jag tänker att det inte påverkar fertiliteten negativt om nu kroppen väl kommit igång med äl och mens. Jag har haft hdlt vanliga cykler fast jag ammat (och vet som jag skrev förut många som blivit gravida och även fortsatt amma under ny graviditet). Men om man ändå vill dra ner och/eller sluta med amning kan man ju likaväl göra det förstås Jag hoppas så att det ska gå fortare och enklare än du tror!

• mère de R

Hej!

Ursäkta mitt inhopp i tråden. Jag försöker beställa dhea från www.dhea.com/cart.php som jag har läst att fler av er har gjort men när jag skriver min adress får jag upp att de inte kan erbjuda mig en estimerad fraktkostnad och att jag behöver rätta adressen. Kan det vara state-fältet som ställer till det? Vad skrev ni? Hade ni problem med beställning?

Tacksam för snabbt svar!

• germany

mere de R - Har tyvärr inget svar att ge dig. Men har inget minne av att någon skrivit att det varit krångligt att beställa. Hoppas någon annan kan ge dig svar. Är nog lite lugnt i tråden just nu och därför har du inte fått nåt svar. Sommar & semester och alla bidar nog sin tid och laddar energi till kommande försök (skulle jag tro). Solig

• germany

mere de R - Har tyvärr inget svar att ge dig. Men har inget minne av att någon skrivit att det varit krångligt att beställa. Hoppas någon annan kan ge dig svar. Är nog lite lugnt i tråden just nu och därför har du inte fått nåt svar. Sommar & semester och alla bidar nog sin tid och laddar energi till kommande försök (skulle jag tro). Solig

• germany

Svaret på DHEA-S provet har jag nu fått.
    Det visade på 3,3. Inte så högt alltså.

• Katt12

Vi5, tack för info om att du oxå fick huvudvärk i början. Lite jobbigt, men bättre nu för min del, hoppas det håller i sig. Planerar att börja trappa upp snart.

Mere de R, jag tror de håller på att stänga ner lev t sv:( Maila och be dem öppna temporärt, det gjorde de för mig.

Germany, ganska bra värde ändå för att inte ha tagit tillskott på länge? Är väl inom referens intervallet i alla fall? Minns du ung vilket värde du hade förra g, när du blev gravid?

• Vi 5

Katt12, så bra att huvudvärken stillat sig! Det kändes lite obehagligt tyckte jag. För mig kom sen tillbaka varje gång jag försökte höja dosen, tyvärr. Hur mkt äter du nu?

Mere de R, jag har för mig att jag också skrev fel i adressfälten först och när jag ändrade så funkade det. Hoppas att det lyckades för dig!

Germany, jag säger som Katt12 att det ju var hyfsat för att vara utan tillskott. Tror jag kom upp precis till 4 med tillskott. Jag undrar som katt hur det var med dina värden förra gången? Hur tänker du nu?

• germany

Jag hade efter någon månads intag av DHEA 50 mg ett värde på 4,7.

Efter ytterligare någon månad (hade då intagit DHEA i ca 7 månader totalt) ett värde på 6,5. Detta värde kände jag mig jättenöjd med. Här hade jag då också höjt dosen till 75 mg.

Visst ligger jag nu inom ref.värde, men ändå under medelvärde så att säga. Så jag vill försöka komma upp i det värde jag hade när jag blev gravid, dvs 6,5.

Jag mådde ju så himla bra av DHEA, så jag ser fram emot att få bli så där superpigg med mkt energi också, inte helt fel det heller Skrattande

• germany

Fick också svar på TSH som var 1,7, t4 fritt var exakt samma som när jag blev gravid (13). Däremot så hade jag närmare 1.0 i TSH när jag lyckades bli gravid. Så min förhoppning är att jag kan sänka det värdet något, kanske genom att äta lite kortison som jag hade tänkt när jag märker att min menscykel börjar kännas pålitlig igen.

vi 4- Kollade du ditt TSH innan du plussade?