• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Germany, jag har av olika anledningar väldigt bra koll på forskning om omega-3 och allergi och jag såg den studien. Den slogs upp rätt stort fast den gick stick i stäv med den mesta forskning hittills som tvärtom tyder på att omega-3 under graviditet och amning minskar risk för allergi. Dessutom var den studie som slogs upp i media inte så väl genomförd, relativt liten grupp och de hade inte kontrollerat för samma saker som man brukar. Så jag har fortsatt äta mycket omega-3. Dessutom finns en del som tyder på att det kan vara gynnsamt för barnets hjärnas utveckling

Nej, jag har inte slutat amma. Jag ammar fortfarande min Lill-A mer än hon äter fast föda och om hon vill kommer jag fortsätta ett bra tag. Jag hoppas att hon vill det. Och jag tycker som jag skrev innan att det blir mysigare och mysigare. Kanske för att de när de blir större liksom så aktivt väljer det.

Härligt att du är på G att boosta

Stockholmsmilen, jag har också träffat några vänner för livet på FL, så jag tror som Hannah att det gäller att hitta rätt.

• Swagger

Här har jag inte varit på länge.

Jag har numera en liten på ca 6 månader. Jag ammar som tusan och äter omega 3.

Jag åt ju aldrig någon DHEA, men beställde från USA. Min man blev lite arg på mig. Jag skänkte till slut bort dem till någon här i tråden.

Jag åt däremot borago, men vet såklart inte om det hjälpte. Jag åt också e-vitamin, för jag hade läst att det skulle kunna hjälpa ägget att fästa. Jag åt även omega 3 och multivitamin ACO för de som försöker bli gravida. Extra D-vitamin åt jag också. Det blev en del tabletter.

• Swagger
    Swagger skrev 2014-07-11 17:21:28 följande:

Här har jag inte varit på länge.

Jag har numera en liten på ca 6 månader. Jag ammar som tusan och äter omega 3.

Jag åt ju aldrig någon DHEA, men beställde från USA. Min man blev lite arg på mig. Jag skänkte till slut bort dem till någon här i tråden.

Jag åt däremot borago, men vet såklart inte om det hjälpte. Jag åt också e-vitamin, för jag hade läst att det skulle kunna hjälpa ägget att fästa. Jag åt även omega 3 och multivitamin ACO för de som försöker bli gravida. Extra D-vitamin åt jag också. Det blev en del tabletter.

Åhhh, jag slutade med kaffe också.

Och så gjorde jag ju en utredning där mina äggledare blev spolade.
  • Stockholmsmilen

Jag har haft stor nytta av en massa saker jag läst om här, som säkerligen spelade in att vi lyckades med IVF och nu har en dotter på 11 månader. Det är mycket jag aldrig kommit på om jag inte läst i trådarna här. Det är dock väldigt ytligt (om något) att sitta på ett anonymt forum och skriva till en massa människor som aldrig har för avsikt att träffas utan vill fortsätta att vara anonyma och ha sitt "vanliga liv" och vänner utanför.

Sedan definierar man vänskap på olika sätt. För mig innebär det inte att hålla kontakten och uppmuntra/peppa varandra här i timmar eller om man bor i olika städer och höras en gång i halvåret. För mig innebär vänskap att ha nära vänner eller riktiga vänner, som man ringer ofta och träffar regelbundet. Vi i föräldragruppen har träffats flera gånger i veckan och umgåtts väldigt mycket. Då är man vänner. De som finns där när livet blir jobbigt och inte försvinner när det blir någon förändring. I stort sett alla som fått barn eller är färdiga för gott med IVF lämnar trådarna och försvinner. I början blev jag besviken innan jag förstod att man inte kan förvänta sig på ett anonymt forum att människorna ska "finnas där" i verkliga livet. Vänner i verkliga livet försvinner inte på samma sätt.

Jag har startat en Face Book grupp (där ingen vet om våra svårigheter att få barn). Gruppen är endast för de som bor i Stockholm, eftersom gruppen är till för att träffas. Vi är ett gäng som träffas regelbundet och hittar på saker. Alla har barn i samma ålder. Detta är ingen "chatt" grupp utan en grupp där de som är med söker nya vänner, som är i samma situation, och vill träffas (inte bara snacka på internet). Gruppen har svält ut, i början lade jag till alla vänner med barn i samma ålder som jag lärt känna, fråga mig inte hur men många som jag aldrig känt har hittat till gruppen. Inboxa mig om någon är intresserad så skickar jag en inbjudan, vi är rätt många men blir gärna fler som bor i Stockholm. Samtalsämnet är dock inte att prata om ålder eller alla som har haft svårt att få barn, utan fokus är att skaffa nya vänner att umgås med med barn i samma ålder.

Jag är här för att friska upp minnet och försöker hitta en höst-grupp för personer som ska göra IVF och bor i Stockholm, men dessvärre utan framgång. Jag kommer att börja IVF troligen i september och om det är någon i Stockholm i samma situation så hör gärna av er.

Hannah8401 skrev 2014-07-09 20:44:08 följande:

Stockholmsmilen, vad tråkigt att du har den erfarenheten av människor här. Det har verkligen inte jag.

Jag har träffat underbara människor här som jag absolut kommer träffa igen och hålla kontakten med. De där är nog olika, så är det i verkligheten med genom jobb, bekanta, fest osv, ibland träffar man människor som det säger klick med med en gång, och ibland träffar man såna som man inte har något gemensamt med.

• LinneaSvea

Vi5, får jag fråga hur mycket q10 åt du och vilket märke? jag äter 100 mg*6 tabl, ska jag äta mer? Jag är även intresserad av att veta vilka omega-3 som är bäst och starkast?! Hur mycket D-vitamin äter ni här inne? Jag äter Holistics 2000 IE men man kanske ska ta dem med 5000 IE??  Kan man överdosera något av detta? äter B6 och B12 med folsyra, borago, bidrottninggele, c- och e-vitmin också. Har nu trappat ner prasteron till en tabl/dag. Känner att mensen är på intågande och borde komma till helgen. Till saken hör att jag tagit lutinus vaginaltabletter sen ägglossning då en vän här inne fick den rekommendationen av sin IVF-läkare när det skulle göra naturligt och nu för några veckor sedan plussade hon. Får se hur försenad mensen blir pga av dem?+

Ha en bra dag!

• germany

I går tog jag DHEA-S prov för att se hur värdet ligger till nu när jag inte på länge tagit något tillskott. Väntar med testosteron koll tills jag åter börjat äta DHEA ett tag.

Får svar nästa ´vecka på provet.

Vi5 - Skönt för dig att amma på i lugn och ro utan att känna någon press på dig att sluta pga tidspress för syskonförsök.

Jag är jättenöjd med den tid jag ammat dottern så mycket. Helammat till 6 månader och därefter delammat nästan lika mkt (efter att hon ätit vanlig mat och när hon börjat äta mer och mer har jag dragit ner och gett ca 3 ggr / dag). Nu börjar hon larva sig vid mitt i dag målet :) Så tror jag ska börja slopa det helt och så behålla morgon och kväll tills hon är 1 år då jag nog bestämmer mig för att sluta och satsa helhjärtat på bebisförsök och därmed kan stoppa i mig vad jag vill utan att behöva tänka på att det går ut i bröstmjölken.

PS: Jag läste tillbaka lite i inlägg och bla tiden när du, jag, Myran och Älva plussade Glad. Blev allt lite rörd, för det är ju minnen från tiden då vi kämpade för våra barn Hjärta.

• Katt12

En fråga: är det ngn som fått besvär m huvudvärk när ni börjat m DHEA?

• germany

Katt 12 - Nej, inte vad jag kan komma ihåg i allafall.

Allmänt så läste jag tillbaka lite i mina inlägg för att friska upp minnet i hur jag tänkte och gjorde kring saker och ting och fann i inlägg 1474 att jag hade info om att DHEA-S var bra att ta vid cykeldag 1-3. Jag var på cykeldag 15 i går när jag tog provet....Men lär väl ändå få en vink om hur läget står till, knappast högt värde jag har oavsett. Men kommer att vara noga att se till att provet tas kring cykeldag 1-3 när jag ätit preparatet ett tag.

• Vi 5

Linneasvea, jag åt Bio-Qinon, gold Q-10, 100mg från Pharma Nord. Jag köpte dem på nätet. Minns det som att jag tog en om dagen, men är inte helt säker. Jag har nog skrivit det någonstans i tråden (runt dec 2012). Jag hinner inte leta tillbaka just nu. Q-10 är ju bra för mannen med, det finns studier på det.

Omega-3 ska man försöka hitta de som tillsammans har ca 500mg EPA och DHA. Man bör äta mellan 500-1000 mg om dagen av dem. De jag brukar ta är Apotekets Pharbio de har inte massa annat skräp i och har rätt högt av både EPA och DHA som är de omega-3 fetter som är viktigast. Även ACOs är bra. (Köper man andra märken på hälsokosten kan det vara låga nivåer av de bästa omega-3 och höga nivåer av omega-6 som vi verkligen inte behöver mer av).

D-vitamin köpte jag några "pärlor" men minns tyvärr inte märke eller dos längre. När det gäller B-vtaminer hänger de ofta ihop med magnesium och kalcium med, så jag tror att man ska se till att få lite av dem med för att det ska bli balans.

• Vi 5

Katt12, ja tyvärr fick jag huvudvärk och yrsel, det var därför jag fick trappa upp jättelångsamt. När jag skulle öka fr 25 till 50 fick jag ta 50 var tredje dag först, sedan varannan osv. Hoppas det blir bättre!